MZK Toruń otworzył oferty w przetargach na autobusy używane. Jest jedno rozstrzygnięcie
Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu otworzył oferty w dwóch przetargach dotyczących dzierżawy i zakupu autobusów używanych klasy I kategorii MAXI.
W pierwszym przypadku poznaliśmy zwycięzcę, w drugim – wyniki otwarcia ofert wskazują, że obie propozycje przekraczają zaplanowany budżet. O tym pierwszym zamówieniu na pięć sztuk pisaliśmy już wcześniej w TransInfo – podobnie jak o postępowaniu na 12. „używek”.
Rozkład jazdy:
- Kto wygrał przetarg MZK Toruń na dzierżawę pięciu autobusów i jaka była wartość oferty?
- Ile wynosił budżet MZK Toruń na zakup 12 używanych autobusów klasy MAXI i które firmy złożyły oferty?
- Jakie są wymagania techniczne wobec autobusów w toruńskim postępowaniu?
Na pięć
Pierwszy z przetargów dotyczył dzierżawy pięciu autobusów miejskich niskopodłogowych. Jak poinformował zamawiający w dniu 5 września 2025 r., postępowanie wygrała firma LS Sp. z o.o. z Nowego Sącza, która złożyła ofertę o wartości 129.150,00 PLN brutto (co odpowiada około 105.000 PLN netto) za cały okres trzymiesięcznej dzierżawy pięciu autobusów.
Oznacza to miesięczny koszt dzierżawy jednego pojazdu na poziomie około 7.000 PLN netto, co jest konkurencyjną ofertą jak na obecne warunki rynkowe.
Oferta LS była jedyną złożoną w tym postępowaniu i uzyskała 100 pkt w jedynym kryterium – cena 100%. Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://mzk-torun.ezamawiajacy.pl/pn/mzk-torun/demand/notice/public/180445
Na dwanaście
Z kolei drugi przetarg ogłoszony 1 października 2025 r. – dotyczył zakupu 12 używanych autobusów niskopodłogowych klasy MAXI zasilanych olejem napędowym. To jedno z kluczowych zamówień MZK Toruń w tym roku, które ma wypełnić lukę w taborze do czasu dostaw nowych elektrobusów z funduszy unijnych.
Otwarcie ofert przyniosło dwie propozycje. Firma Rafatex Sp. z o.o. z Nowego Sącza zaoferowała dostawę za kwotę 6.951.960 PLN brutto, natomiast konsorcjum firm Miko Mariusz Kozieł i MAG Magdalena Czaja ze Świętochłowic złożyło ofertę w wysokości 6.302.520 PLN brutto.
Tymczasem kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 5.904.000 PLN brutto, co oznacza, że obie oferty przewyższają budżet zamawiającego o odpowiednio około 400 tys. PLN i 1 mln PLN.
Przy założeniu stawki VAT 23%, wartość netto oferty konsorcjum Miko–MAG wynosi 5.123.187 PLN, co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus używany na poziomie 427.000 PLN netto.
Dla porównania oferta Rafatex to wartość netto 5.652.813 PLN, czyli około 471.000 PLN netto za autobus. Oba wyniki mieszczą się w typowym zakresie rynkowym dla pojazdów używanych z ostatnich 7–8 lat, jednak przekroczenie budżetu może wymusić renegocjacje lub unieważnienie postępowania.
Na oferty zamawiający czekał do 2 października 2025 r., a teraz komisja przetargowa MZK Toruń przystąpi do ich oceny według kryteriów określonych w specyfikacji:
✅ Cena – 65%
✅ Rok produkcji pojazdu – 10%
✅ Przebieg – 15%
✅ Gwarancja – 10%
Więcej na https://mzk-torun.ezamawiajacy.pl/pn/mzk-torun/demand/notice/public/180896
Co chce MZK Toruń?
Zamówienie dotyczy autobusów klasy MAXI o długości od 11,5 do 12,5 metra, niskopodłogowych w całej długości, z trzema parami drzwi w układzie 2-2-2, wyposażonych w rampy dla wózków inwalidzkich i przestrzeń dla osób o ograniczonej mobilności. Pojazdy muszą spełniać normę emisji spalin Euro VI, posiadać klimatyzację, monitoring oraz co najmniej 25 miejsc siedzących (w tym 6 z poziomu niskiej podłogi) i jedno stanowisko na wózek inwalidzki. MZK oczekuje dostawy pojazdów nie starszych niż rocznik 2014, które będą gotowe do eksploatacji po podpisaniu umowy.
W przypadku dzierżawy pięciu autobusów pojazdy muszą zostać dostarczone w ciągu 14 dni od podpisania umowy, a umowa obowiązuje przez trzy miesiące. Wykonawca zapewnia ubezpieczenie OC/AC/NW oraz gwarancję sprawności jednostki napędowej i skrzyni biegów, podczas gdy eksploatacja, paliwo i bieżące utrzymanie pozostają po stronie MZK.
Zamówienia toruńskiego przewoźnika mają charakter pomostowy – do czasu dostaw 40 elektrobusów finansowanych z funduszy unijnych. Władze miasta podkreślają, że dzierżawa i zakup używanych pojazdów to rozwiązania tymczasowe, mające utrzymać pełną dostępność transportu publicznego do momentu modernizacji floty.
Komentarze