Kto zmierzy się w walce o midi i minibusy dla PKM Tychy? Analiza SWZ
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach chce pozyskać 16 autobusów zasilanych olejem napędowym klasy I kategorii MIDI i MINI.
Do tego dochodzi jeszcze prawo opcji na kolejne 16 sztuk. Przetarg na tyskie autobusy opublikowano 15 października 2025 r., o czym więcej pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Tradycyjnie przyszedł czas na analizę SWZ.
Rozkład jazdy:
- Na jakie dwa zadania został podzielony przetarg PKM Tychy dotyczący dostawy nowych autobusów?
- Jakie kryteria oceny ofert przyjęto w postępowaniu przetargowym dla autobusów typu MIDI i MINI?
- Jakie wymagania techniczne muszą spełniać autobusy, które trafią do Tychów?
Punktacja oferentów
Przetarg został podzielony na dwie części:
- zadanie 1 – dostawa 8 sztuk fabrycznie nowych autobusów typu MIDI zasilanych olejem napędowym z dostawą do 10.12.2026 r. (rok produkcji 2026) wraz z prawem opcji – do 8 sztuk z dostawą do końca II kwartału 2027 r. (rok produkcji 2027);
- zadanie 2 – dostawa 8 sztuk fabrycznie nowych autobusów typu MINI (mikrobus) zasilanych olejem napędowym z dostawą do 31.07.2026r. wraz z prawem opcji – do 8 sztuk z dostawą do końca II kwartału 2027r. (rok produkcji 2027).
Zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych. W zadaniu 1 kryteria oceny ofert to:
- cena całkowita brutto za zadanie podstawowe – 40 pkt,
- cena całkowita brutto za zadanie w ramach prawa opcji – 25 pkt,
- pojemność skokowa silnika od 6000 cm3 – 10 pkt,
- zużycie paliwa wg SORT 2 – 4 pkt,
- smarowanie silnika olejami – 3 pkt,
- smarowanie skrzyni biegów – 3 pkt,
- zastosowanie przedniego zawieszenia zależnego – 3 pkt,
- materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ramy) podwozia ze stali zgodnej z normą PN-EN 10088 – 5 pkt,
- udzielenie wewnętrznej autoryzacji na naprawy silnika – 4 pkt,
- dodatkowe funkcjonalności aplikacji on-line – 3 pkt.
Z kolei w zadaniu 2, kryteria oceny ofert przedstawiają się następująco:
- cena całkowita brutto za zadanie podstawowe – 40 pkt,
- cena całkowita brutto za zadanie w ramach prawa opcji – 25 pkt,
- pojemność skokowa silnika od 2800 cm3 – 10 pkt,
- smarowanie silnika olejami – 3 pkt,
- konstrukcja nośna wykonana ze stali nierdzewnej zgodnie z PN-EN 10088 – 10 pkt,
- udzielenie wewnętrznej autoryzacji – 2 pkt,
- oryginalna długość pojazdu bazowego oraz DMC określone przez producenta pojazdu bazowego. W kryterium tym nie dopuszcza się pojazdów, w których doszło do ingerencji przez wykonawcę w poszycie pojazdu bazowego (w szczególności poprzez jego rozcięcie, wydłużenie w stosunku do oryginalnego pojazdu bazowego), a także których DMC zostało podwyższone względem DMC pojazdu bazowego – 8 pkt,
- dostęp do portalu on-line – 2 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobusy dla PKM Tychy mają mieć długość od 7,85 do 9,6 m (MIDI) oraz od 6,6 do 8,0 m (MINI) i wysokość odpowiednio do 3,2 m i 3,1 m.
Pojazdy MIDI to pojazdy niskopodłogowe bez stopni pośrednich we wszystkich drzwiach pasażerskich. Wysokość wejścia na progu każdych drzwi powinna mieścić się w zakresie 300-340 mm od poziomu jezdni. Z kolei autobusy MINI powinny być pojazdami z niską podłogą bez stopni pośrednich we wszystkich drzwiach pasażerskich. Wysokość wejścia na progu każdych drzwi powinna mieścić się w zakresie 300-340 mm od poziomu jezdni. Zamawiający w autobusach MINI dopuszcza alternatywne ukształtowanie podłogi pojazdu: pojazd niskowejściowy w drugich lub pierwszych drzwiach wejście niskopodłogowe bez stopni pośrednich umożliwiające wjazd wózkiem inwalidzkim oraz wejście osób niepełnosprawnych.
Autobusy będą napędzane silnikiem zasilanym olejem napędowym. Jego moc nie może być niższa niż 130 kW (MIDI) i 110 kW (MINI). Silnik ma spełniać obecnie aktualnie obowiązującą w Polsce najwyższą normę emisji spalin.
W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie typu „komunikacji miejskiej” tapicerowane, pokryte wykładziną wandaloodporną z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu o ergonomicznym kształcie. Wkładki tapicerskie siedziska będą wyposażone w gąbkę zmiękczającą pod tapicerką o grubości co najmniej 20 mm. Również oparcie ma być wyposażone w gąbkę zmiękczającą pod tapicerką o grubości co najmniej 10 mm. Do dyspozycji pasażerów będą porty USB.
Autobusy mają posiadać kabinę kierowcy typu półzamkniętego, dostatecznie izolującą stanowisko kierowcy przed ewentualną agresją pasażerów, posiadającą półkę do wydawania biletów i wydania reszty.
Z kolei tablice informacyjne zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody koloru białego. Wewnątrz pojazdu pojawi się panel informacyjny – monitor LCD o przekątnej min. 21,5 cali, umieszczony pod sufitem w połowie szerokości pojazdu, za kabiną kierującego pojazdem. Treść na tym ekranie powinna zawierać: numer linii, kierunek jazdy, oznaczenia specjalne w przypadku zmiany trasy, aktualną datę i godzinę, informację o bieżącym przystanku, informację o co najmniej pięciu przystankach (w formie tzw. koralików) wraz prezentacją rozkładowego czasu do następnych przystanków. Ponadto, autobusy będą wyposażone w system zliczania pasażerów oraz system kontroli trzeźwości kierowcy.
Podsumowanie
PKM preferuje autobusy MIDI nieco krótsze od standardowych pojazdów o długości około 10 m. Najwięksi europejscy producenci nie posiadają takich kompletnych konstrukcji w swoich ofertach. Zatem możemy oczekiwać pojazdów zabudowanych na podwoziach Mercedes czy też Iveco. Podobnie rzecz ma się w przypadku zadania na minibusy. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 12 listopada.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://pkmtychy.eb2b.com.pl/open-preview-auction.html/491607/zadanie-1-dostawa-8-sztuk-fabrycznie-nowych-autobusow-typu-midi-zasilanych-olejem-napedowym-zadanie-2-dostawa-8-sztuk-fabrycznie-nowych-autobusow-typu-mini-mikrobus-zasilanych-olejem-napedowym










Komentarze