Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris zamyka kontrakt na 14 elektrobusów dla SPAK. Szczecin ma już 34 autobusy elektryczne

infobus
17.12.2025 16:02
0 Komentarzy

17 grudnia 2025 roku Szczecin potwierdził zamkniecie odbiorów autobusów elektrycznych z kontraktu obejmującego 14 pojazdów wyprodukowanych przez Solaris Bus & Coach.

Nowe autobusy wkrótce wyjadą na linie komunikacji miejskiej, wzmacniając zeroemisyjny transport publiczny w mieście. Na prezentacji w zajezdni obecny był prezydent Szczecina Piotr Krzystek i jego zastępca Łukasz Kadłubowski. Firmę Solaris Bus & Coach reprezentował dyrektor do spraw sprzedaży Waldemar Wlazło. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych obejmuje kontrakt realizowany przez Szczecin?
  2. Jakie modele autobusów elektrycznych dostarcza Solaris Bus & Coach?
  3. Jaką liczbą elektrobusów będzie dysponować miasto po zakończeniu dostaw?
Solaris Bus & Coach zamyka kontrakt na 14 nowych elektrobusów dla Szczecina
Solaris Bus & Coach zamyka kontrakt na 14 nowych elektrobusów dla SPAK / fot. UM Szczecin

Elektryczne autobusy dla Szczecina

Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Klonowica (SPAK) rozpoczęło 5 grudnia odbiory autobusów elektrycznych z kontraktu obejmującego 14 pojazdów. Najpierw do miasta dotarły cztery elektrobusy, a kolejne partie są dostarczane etapowo. Jak poinformował prezydent Piotr Krzystek:

„14 nowych autobusów już w Szczecinie! Na ulice miasta wkrótce wyjadą 4 krótkie i 10 długich elektrycznych Solarisów. Wartość kontraktu to ponad 70 mln złotych, a całość sfinansowana ze środków KPO. Przed nami także kolejne dostawy i zamówienia.”.

Z kolei zastępca prezydenta Szczecina Łukasz Kadłubowski podkreślał tempo realizacji inwestycji: „To, co jeszcze niedawno było podpisaną umową, dziś stoi na zajezdni i za chwilę wyjedzie na ulice miasta”.

Jak przekazał podczas konferencji szef Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica”: koszt przejechania jednego kilometra przez autobus elektryczny jest o 50 procent niższy niż w autobusach z klasycznym napędem. Zwrócił on także uwagę, że najnowsze autobusy elektryczne trafiające do Szczecina wyposażone są w znacznie lepsze baterie niż pojazdy dostarczone do miasta w 2021 roku, co przekłada się na większy zasięg i efektywniejszą eksploatację w transporcie publicznym.

Solaris Bus & Coach zamyka kontrakt na 14 nowych elektrobusów dla Szczecina
Solaris Bus & Coach zamyka kontrakt na 14 nowych elektrobusów dla SPAK / fot. UM Szczecin

Dziesięć plus cztery

Cały najnowszy kontrakt obejmuje:

  • 4 autobusy Solaris Urbino 12 electric
  • 10 przegubowych Solaris Urbino 18 electric.

Są to w pełni niskopodłogowe autobusy miejskie, zaprojektowane z myślą o obsłudze intensywnego ruchu pasażerskiego w komunikacji miejskiej. Pojazdy powstają w fabryce Solaris Bus & Coach w Bolechowie i zostały wyposażone w baterie trakcyjne o dużej pojemności, umożliwiające realizację całodniowych zadań przewozowych bez lokalnej emisji spalin.

Autobusy elektryczne wyróżniają się cichą pracą napędu, nowoczesnym systemem informacji pasażerskiej, monitoringiem wizyjnym oraz energooszczędnym oświetleniem LED. Konstrukcja niskopodłogowa i szerokie drzwi mają poprawić komfort wsiadania i wysiadania pasażerów, w tym osób o ograniczonej mobilności.

Wartość kontraktu przekracza 70 mln zł i – jak podkreślają władze miasta – została w całości sfinansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Dostawy realizowane są tak, aby wszystkie 14 autobusów zasiliło szczecińską komunikację miejską jeszcze w 2025 roku oraz na początku 2026 roku.

Solaris Bus & Coach zamyka kontrakt na 14 nowych elektrobusów dla Szczecina
Solaris Bus & Coach zamyka kontrakt na 14 nowych elektrobusów dla SPAK / fot. UM Szczecin

34 elektryki

Po zakończeniu obecnych odbiorów flota Szczecina będzie liczyć 34 autobusy elektryczne, wszystkie marki Solaris. Nowe pojazdy staną się podstawą obsługi wybranych linii miejskich i kolejnym krokiem w stronę ograniczania emisji w transporcie publicznym. Zakup 14 elektrobusów jest częścią szerokiego programu taborowego realizowanego przez miasto. W jego ramach trzy szczecińskie spółki komunikacyjne zakontraktowały łącznie 82 autobusy, a równolegle trwa produkcja 12 nowych tramwajów. W ciągu ostatnich 18 miesięcy wartość zakontraktowanego taboru autobusowego i tramwajowego w Szczecinie przekroczyła 300 mln zł.

Podsumowując: Szczecin konsekwentnie rozwija flotę autobusów elektrycznych, dążąc do zwiększenia udziału pojazdów zeroemisyjnych w komunikacji miejskiej. Po zrealizowaniu wszystkich zamówień SPAK posiada w swojej flocie 34 elektrycznych autobusów, co stanowi znaczący krok w kierunku zrównoważonego transportu.

  • Dzięki oszczędnościom z poprzedniego przetargu, w grudniu 2024 roku Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” ogłosiło przetarg na zakup dodatkowych czterech autobusów elektrycznych o długości 12 metrów. W maju 2025 roku jedyną ofertę złożyła firma Solaris, proponując dostawę pojazdów za 12,69 mln zł, co mieściło się w budżecie zamawiającego.
  • Miasto inwestuje również w rozwój infrastruktury ładowania, planując budowę nowych stacji ładowania na zajezdni przy ul. Klonowica.
  • Równolegle SPAD Szczecin realizuje zakup 22 nowych autobusów hybrydowych (z opcją „drugie tyle”) i to z własnego budżetu. Decyzja ta wynika z ograniczeń w dostępności unijnych funduszy na pojazdy niskoemisyjne oraz z potrzeb operacyjnych lokalnego transportu publicznego. W efekcie do firmy między lutym 2027 a marcem 2028 trafią co najmniej 22 hybrydowe Solarisy, w tym 18 szt. Urbino 18 mild hybrid.
  • Szczecin jest też blisko sześciu hybrydowych autobusów — także od Solarisa – dla SPA Klonowica (z opcją „drugie tyle”).
  • Podczas prezentacji autobusów elektrycznych prezent Piotr Krzystek poinformował, że miasto „pracuje nad pożyczką” w wysokości 190 milionów złotych na zakup 20 autobusów wodorowych. Wszystkie miałyby trafić do zajezdni SPA Dąbie. Zasięg takich pojazdów na jednym tankowaniu to około 400 kilometrów. Zakup może być możliwy w latach 2027-2028.
  • Dodatkowo, Szczecin planuje budowę odpowiedniej infrastruktury do tankowania wodoru, co jest kluczowe dla eksploatacji tego typu pojazdów. Prace nad budową stacji tankowania wodoru są prowadzone, choć szczegóły dotyczące lokalizacji i harmonogramu realizacji nie zostały jeszcze podane.
  • Miasto chce też wrócić do wieloletnich umów przewozowych, co pomogłoby ustabilizować proces wymiany floty obu spółek.
Solaris Bus & Coach zamyka kontrakt na 14 nowych elektrobusów dla Szczecina
Solaris Bus & Coach zamyka kontrakt na 14 nowych elektrobusów dla SPAK / fot. UM Szczecin

Komentarze