Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Afera wokół karty SIM w autobusach Yutongach. Busnex: To telemetria a nie szpiegostwo

infobus
27.11.2025 08:02
0 Komentarzy

Norweskie autobusy Rutera Yutong pod lupą. Spółka Busnex Poland wyjaśnia, jak działa telemetria i obala zarzut zdalnej kontroli

W ostatnich tygodniach w przestrzeni medialnej – także w Polsce – pojawiły się publikacje sugerujące, że w autobusach Yutong odkryto „kartę SIM pozwalającą na zdalne przejęcie kontroli nad pojazdem”. Dyskusję wywołały m.in. doniesienia norweskiego operatora Ruter. Mamy odwiedź w tej sprawie Busnex Poland, oficjalny przedstawiciel Yutonga na polskim rynku.

Rozkład jazdy:

  1. Do czego służy karta SIM w systemie telemetrycznym Link+ stosowanym w autobusach Yutong?
  2. Czy telemetria Link+ pozwala na zdalne sterowanie pojazdem?
  3. Ile elektrobusów Yutong zakontraktowano dotąd w Polsce?
Afera wokół karty SIM w autobusach Yutongach. Busnex: To telemetria a nie szpiegostwo
Busnex Poland prostuje medialne doniesienia. Yutong: pełna zgodność z normami UE, a telemetria to tylko diagnostyka

Dane techniczne, nie zdalne sterowanie

Polski dystrybutor stanowczo podkreśla, że autobusy Yutong nie umożliwiają zdalnego kierowania, przyspieszania, hamowania ani unieruchamiania pojazdu, a jedyne przesyłane dane to informacje techniczne, takie jak zużycie energii, stan baterii i parametry eksploatacyjne. Firma przedstawiła nam szczegółowe wyjaśnienia oraz pełną specyfikę działania systemu telemetrycznego Link+, czyli odkrytego przez Norwegów systemu szpiegowskiego z kartą SIM. .

Busnex Poland jednoznacznie wyjaśnia, że system Link+ jest klasyczną telemetrią – analogiczną do rozwiązań stosowanych m.in. w autobusach Volvo, MAN, Solaris czy Mercedes-Benz. Jego zadaniem jest:

  • przesyłanie danych diagnostycznych,
  • wczesne wykrywanie usterek,
  • analiza stylu jazdy,
  • optymalizacja zużycia energii i planowania serwisów.

Wbrew medialnym sugestiom system nie pozwala na ingerencję w napęd, układy bezpieczeństwa czy sterowanie autobusem. Szef Busnex Poland, Marcin Kucharski zaznacza również, że:

„Karta SIM służy wyłącznie transmisji danych diagnostycznych. Usługa jest opcjonalna i można ją wyłączyć lub fizycznie usunąć kartę SIM. Autobus działa normalnie bez tej funkcji” – podkreśla Kucharski.

To oznacza, że – w przeciwieństwie do tezy pojawiającej się w części publikacji – telemetria nie stanowi elementu wymaganego do użytkowania pojazdu.

Afera wokół karty SIM w autobusach Yutongach. Busnex: To telemetria a nie szpiegostwo
Busnex Poland prostuje medialne doniesienia. Yutong: pełna zgodność z normami UE, a telemetria to tylko diagnostyka

Pełna zgodność z cyberbezpieczeństwem

W oświadczeniu Busnex Poland podkreśla, że Yutong spełnia wszystkie unijne standardy bezpieczeństwa pojazdów:

  • EU WVTA – europejska homologacja,
  • EU GSR – General Safety Regulation,
  • R155 – cyberbezpieczeństwo,
  • R156 – bezpieczne aktualizacje oprogramowania,
  • ISO 27001 – bezpieczeństwo informacji,
  • ISO 27701 – ochrona danych osobowych.

To ten sam zestaw norm, który obowiązuje producentów europejskich. Dane z telemetrii – jak zaznacza Busnex – przechowywane są w centrach danych zgodnych z europejskimi regulacjami, a kluczowe systemy pojazdu są odseparowane fizycznie i logicznie od modułów łączności. Busnex Poland wskazuje, że zdalna diagnostyka jest dziś standardem we wszystkich nowych autobusach – spalinowych, hybrydowych, elektrycznych i wodorowych. To właśnie telemetria pozwala:

  • obniżyć koszty eksploatacji,
  • zmniejszyć ryzyko awarii,
  • optymalizować ładowanie i zużycie energii,
  • zapewnić lepszą przewidywalność pracy pojazdu.

Różnicą – jak podkreśla – nie jest kraj produkcji, lecz zgodność z przepisami i transparentność producenta.

„Technologia ma służyć kierowcom i pasażerom – nie ingerować w ich niezależność. W Yutongach wszystkie systemy są zgodne z europejskimi normami i transparentne wobec klienta” – dodaje Marcin Kucharski, prezes Busnex Poland .

Afera wokół karty SIM w autobusach Yutongach. Busnex: To telemetria a nie szpiegostwo
Busnex Poland prostuje medialne doniesienia. Yutong: pełna zgodność z normami UE, a telemetria to tylko diagnostyka

310 autobusów Yutong w Polsce

Flota Yutongów jeździ już w ponad 30 polskich samorządach. Busnex Poland przypomina, że:

  • w Polsce zakontraktowano ponad 310 elektrobusów Yutong,
  • firma ma punkty serwisowe w Krakowie, Białymstoku i Olsztynie,
  • działa magazyn części zamiennych w Ostrołęce,
  • lokalne zespoły techniczne monitorują pojazdy 24/7.

Komentarze