Żory unieważniają przetarg na 9-letnią obsługę elektrobusów. Przez PKS Gostynin
14 listopada 2025 r. Gmina Miejska Żory poinformowała o unieważnieniu przetargu na świadczenie autobusowych usług przewozowych w publicznym transporcie zbiorowym do końca 2034 r.
Postępowanie, ogłoszone 30 października 2025 r., miało wyłonić operatora do obsługi systemu Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej, opartego na 17 nowych elektrobusach Solaris Urbino 12 electric. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego Gmina Żory unieważniła przetarg na obsługę komunikacji miejskiej?
- Jakie wymagania dotyczące taboru uzupełniającego budziły zastrzeżenia wykonawców?
- Kiedy ma rozpocząć się nowy przetarg po zmianie harmonogramu?
Na 9 lat
Przetarg dotyczył obsługi komunikacji miejskiej na terenie Żor oraz gmin ościennych w latach 2026–2034. Zakładano, że od 1 stycznia 2026 r. wykonawca będzie realizował usługi taborem uzupełniającym — minimum 13 autobusami spełniającymi wymagania Zamawiającego, a następnie przejmie do eksploatacji elektrobusy Solaris Urbino 12 electric, które Gmina Żory odbierze latem 2026 r. Zamówienie miało objąć 9.277.600 wozokilometrów, z możliwością zwiększenia zakresu o 10%.
10 listopada 2025 r. do Prezesa KIO wpłynęło odwołanie PKS Gostynin sp. z o.o.. W ocenie odwołującego kluczowe zapisy SWZ — w szczególności obowiązek zapewnienia taboru uzupełniającego od 1 stycznia 2026 r. oraz brak okresu przejściowego — stały w sprzeczności z zasadą proporcjonalności i uczciwej konkurencji.
Zdaniem odwołującego, do rozpoczęcia usług pozostał bardzo krótki okres — zaledwie około miesiąca od planowanej daty podpisania umowy. Tymczasem dokumentacja wymagała, by wykonawca zapewnił tabor uzupełniający od pierwszego dnia obowiązywania kontraktu, udostępnił dyspozytornię, zatrudnił co najmniej 40 kierowców i przygotował zaplecze techniczne.
Zamawiający, po analizie odwołania oraz czasu wymaganego na jego rozpoznanie, uznał, że realny termin podpisania umowy ulegnie przesunięciu. To z kolei sprawiłoby, że wykonawca nie miałby żadnej możliwości przygotowania się do świadczenia usług od 1 stycznia. W efekcie pierwotna koncepcja przejściowej eksploatacji autobusów uzupełniających do czasu dostawy elektrobusów utraciła organizacyjne i ekonomiczne uzasadnienie. I stąd unieważnienie. Jedocześnie zamawiający zapowiedział wszczęcie nowego postępowania, w którym modyfikacji ulegnie harmonogram — usługi mają rozpocząć się dopiero po przekazaniu operatorowi elektrobusów będących własnością gminy.
Opis techniczny i wymagania
Dokumentacja przetargowa zakładała obsługę komunikacji w oparciu o 17 elektrobusów Solaris Urbino 12 electric, które miały zostać dostarczone latem 2026 r. Do tego czasu operator musiał zapewnić własny tabor. Autobusy uzupełniające miały być pojazdami o pojemności minimum 85 pasażerów, wyposażonymi w trzy pary drzwi, minimum dwa wejścia bezstopniowe i pełną informację pasażerską LED.
Wymagano także oddzielonej kabiny kierowcy, możliwości przewozu wózka oraz pełnego wyposażenia pod potrzeby systemu Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej.
Start usług pierwotnie planowano na 1 stycznia 2026 r., natomiast elektrobusy miejskie miały wejść do ruchu od maja–czerwca 2026 r.
Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://zory.logintrade.net/zapytania_email,214549,cac892d2a28b5f03b3ccb2d61940ff7d.html
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok

Komentarze