Kontrakt liniowy ZTM Warszawa na 50 autobusów MEGA z premią za hybrydy. Analiza SWZ
W toku jest przetarg Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie na świadczenie usług w zakresie regularnego przewozu osób wykonywanych w ramach komunikacji miejskiej.
Postępowanie obejmuje cały obszar sieci komunikacyjnej nadzorowanej przez ZTM, czyli Warszawski Transport Publiczny.
Przetarg ogłoszono 6 listopada 2025 roku, a więcej na ten temat pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Trzy inne liniowe kontrakty zgarnęli Relobus i Mobilis. A jak będzie z kolejnym zamówieniem? Sprawdzamy SWZ.
Rozkład jazdy:
- Jakie kryteria oceny ofert zastosował ZTM w nowym przetargu?
- Jakie wymagania dotyczą taboru przeznaczonego do obsługi zamówienia?
- Kiedy przewoźnik ma rozpocząć realizację usług w ramach kontraktu?
Zamówienie na 10 lat
Przedmiotem nowego postępowania ogłoszonego przez stołeczny ZTM jest świadczenie usług przewozowych realizowanych autobusami w ruchu regularnym w ramach lokalnego transportu zbiorowego. Zamówienie obejmuje cały układ komunikacyjny miasta, w tym również teren gmin współpracujących ze stolicą w ramach podpisanych porozumień.
Świadczenie usług ma trwać przez okres 120 miesięcy, czyli 10 lat, przy czym roczna praca przewozowa została określona na poziomie 4.200.000 wozokilometrów z możliwą tolerancją do minus 10 procent.
Operator będzie musiał rozpocząć realizację zadania w terminie do 12 miesięcy od podpisania umowy, jednak nie wcześniej niż 1 lutego 2027 roku. Możliwe jest wcześniejsze rozpoczęcie świadczenia usług – najwcześniej po upływie 10 miesięcy od daty zawarcia kontraktu, jeśli obie strony wyrażą na to zgodę.
Kryteria oceny ofert
Zamawiający wyodrębnił dwa kryteria oceny ofert:
- cenę – 80 pkt,
- alternatywne źródła zasilania autobusów – autobusy o napędzie hybrydowym ograniczające emisję w strefie przystanku na trasie (ograniczenie emisji zanieczyszczeń w trakcie postoju i obsługi podróżnych) – 20 pkt.
Usługi mają być realizowane z wykorzystaniem 50 autobusów fabrycznie nowych kategorii MEGA, a wykonawca będzie zobowiązany zapewnić również co najmniej 4 pojazdy rezerwowe.
Autobusy przeznaczone do przewozów mają mieć długość od 17,5 do 18,2 m. Wymagana pojemność pasażerska to minimum 130 osób. Autobusy muszą posiadać co najmniej 38 miejsc siedzących.
Autobusy mogą być napędzane przez silnik zasilany olejem napędowym (napęd konwencjonalny) albo mogą to być również pojazdy hybrydowe, jako połączenie różnych źródeł zasilania z napędem elektrycznym w układ hybrydowy – autobusy ograniczające emisję w strefie przystanku na trasie bądź też hybrydowe, jako połączenie różnych źródeł zasilania z napędem elektrycznym w układ hybrydowy – autobusy bez ograniczenia emisji spalin w strefie przystanku. W każdym przypadku silnik musi spełniać normę emisji spalin Euro 6.
ZTM ma rygorystyczne wymagania względem siedzeń pasażerskich. Fotele mają mieć ściśle określone nachylenie – tj. siedzisko z minimalnym spadkiem siedziska ku części tylnej o 4° i z odpowiednio nachylonym oparciem – minimalne pochylenie oparcia ma wynosić 17°. Pokrycie foteli będzie wykonane ze skóry ekologicznej posiadające wierzchnią stronę fakturowaną (zapobiegającą ześlizgiwaniu się z fotela). Stanowisko pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego, z wydzielonym wejściem dla kierowcy przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie oraz z wejściem z przestrzeni pasażerskiej przez oszklone drzwi wewnętrzne zamykane od zewnątrz na zamek patentowy z możliwością ich zablokowania od wewnątrz. Warszawskim standardem jest wyposażenie kabiny w urządzenie uniemożliwiające uruchomienie silnika przez osoby znajdujące się pod wpływem alkoholu.
Zamawiający chce, aby nowe autobusy były wyposażone w systemy bezpieczeństwa, wspomagające jazdę kierowcy – np. ADAS, MOIS, REIS, DDAW.
Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody w kolorze białym. Wewnątrz znajdą się tablice – monitory LCD. Chodzi o tablice podsufitowe – których zadaniem będzie wyświetlanie nazwy krańca, do którego zmierza pojazd, trasy przejazdu (ulice z przystankami) oraz reklam i ogłoszeń w dolnej części. Do tego dojdą tablice boczne (o przekątnej minimum 37 cali) wyświetlające trasę przejazdu, prezentowaną w zdefiniowanym układzie graficznym, a także informacje o czasie przejazdu pomiędzy bieżącym przystankiem a każdym kolejnym na trasie.
Podsumowanie
Kontrakt na 10 lat z pewnością przyciągnie minimum kilku oferentów. Tak jak przy poprzednich postępowaniach ZTM, tak i tym razem możemy spodziewać się ofert od Mobilis i Relobus. Co istotne, zamawiający będzie premiował autobusy hybrydowe, ograniczające emisję w strefie przystanku na trasie. I zapewne takie pojazdy do obsługi liniowej zostaną zaoferowane przez przewoźników. Otwarta zostaje kwestia – jakiej marki.
Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 10 grudnia.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://ztmwaw.ezamawiajacy.pl/pn/ztmwaw/demand/notice/public/191608/details
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok


Komentarze