Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Żory: Kto obsłuży elektrobusy od Solarisa przez 9 lat? Analiza SWZ i pierwsze odwołanie

infobus
18.11.2025 19:02
0 Komentarzy

Gmina Miejska Żory szuka operatora do komunikacji miejskiej na okres do końca 2034 roku. W grze autobusy elektryczne od Solarisa.

Wybrany przewoźnik będzie wykonywał usługi bezpłatnej komunikacji miejskiej na terenie miasta i gmin ościennych. Przetarg na obsługę linii opublikowano 30 października 2025 roku. Na ten temat pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie tutaj. Przyglądamy się szczegółowym wymaganiom zamawiającego.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów uzupełniających musi zapewnić wykonawca od 1 stycznia 2026 roku?
  2. Jaki rodzaj napędu dopuszcza zamawiający dla autobusów uzupełniających?
  3. Jak długo ma obowiązywać umowa na obsługę bezpłatnej komunikacji miejskiej w Żorach?
Żory szukają przewoźnika na 9 lat. Do obsługi elektrobusów Solarisa. Analiza SWZ
Żory szukają operatora BKM na 9 lat. Do obsługi elektrobusów Solarisa. Analiza SWZ

Zamówienie z opcją

Przewidywana praca przewozowa (bez kilometrów dojazdowych do przystanku początkowego i zjazdowych z przystanku końcowego) wynosi 9.277.600 wozokilometrów. Zamawiający w okresie obowiązywania umowy może zwiększyć zakres przedmiotowy umowy do 10% wozokilometrów (prawo opcji).

Jedynym kryterium oceny ofert jest cena.

Wymagany tabor

Obsługa linii będzie się odbywać:

  • autobusami uzupełniającymi będącymi własnością wykonawcy – od dnia 1 stycznia 2026 roku do dnia udostępnienia przez zamawiającego autobusów podstawowych,
  • autobusami podstawowymi, będącymi własnością zamawiającego,
  • w szczególnych przypadkach pojazdami rezerwowymi.

Wykonawca musi dysponować minimum 13 autobusami uzupełniającymi, które mają być nie starsze niż 12 lat. Zamawiający wymaga napędu zeroemisyjnego, hybrydowego lub gazowego. Wymagana pojemność całkowita pasażerska to: minimum 85 miejsc, w tym minimum 20 miejsc siedzących. Gmina chce, aby autobusy były wyposażone w troje drzwi w układzie 2-2-2 lub 1-2-2 lub 2-2-1. Minimum dwa wejścia mają być bez stopni wejściowych.

Autobusy muszą posiadać oddzielone od przedziału pasażerskiego stanowisko kierowcy, aby kierowca był osłonięty w przypadku bezpośredniego ataku pasażera. Przegroda musi zapewniać komunikację głosową z pasażerem.

Pojazdy będą wyposażone w zestaw elektronicznych tablic informacyjnych w technologii LED wyświetlających informacje w kolorze bursztynowym lub białym: przednią i boczną prezentującą nr linii i kierunek oraz tylną prezentującą nr linii.

Żory szukają przewoźnika na 9 lat. Do obsługi elektrobusów Solarisa. Analiza SWZ
Żory szukają operatora BKM na 9 lat. Do obsługi elektrobusów Solarisa. Analiza SWZ

Bezpłatna Komunikacja Miejska

Wszystkie autobusy uzupełniające muszą być białe i oznaczone znakiem Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej. Wykonawca nie może wykorzystywać autobusu jako nośnika reklamy zewnętrznej.

Do tego dojdzie obsługa zadań przewozowych 17 autobusami Solaris Urbino 12 electric, które gmina sama zakupiła (autobusy podstawowe). Pojazdy będą dostarczone do Żor w przyszłym roku, a więcej o tym kontrakcie można przeczytać w InfoBusie tutaj.

Oprócz tego, wykonawca musi posiadać minimum jeden autobus rezerwowy, nie starszy niż 4 lata, o parametrach podobnych do autobusów uzupełniających.

Wykonawca powinien zapewnić we własnym zakresie, w szczególności:

  • kierujących autobusami,
  • obsługę dyspozytorską,
  • zaplecze techniczne,
  • autobusy rezerwowe.

Podsumowanie

Kontrakt na 9 lat stanowi łakomy kąsek dla przewoźników. Jego realizacja będzie opierała się przede wszystkim na obsłudze elektrobusów Solarisa, które mają być odebrane przez gminę w połowie przyszłego roku. Pojazdy zostaną wydzierżawione wykonawcy. Do tego czasu, przewoźnik będzie musiał zapewnić swój tabor (autobusy uzupełniające). Zamawiający nie ma co do tego wygórowanych wymagań. Jednak przetarg napotkał już pewne trudności z uwagi na odwołanie jednego z potencjalnych oferentów, który zarzuca zamawiającemu m.in. za krótki czas na zorganizowanie autobusów uzupełniających. Między datą zawarcia umowy a startem usług zostanie mniej niż miesiąc. Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 27 listopada.

Przetarg znajduje się na stronie: https://zory.logintrade.net/zapytania_email,214549,cac892d2a28b5f03b3ccb2d61940ff7d.html

Komentarze