MZK Toruń zadowolony z dotychczasowego dostawcy elektrobusów? Analiza SWZ
Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu inwestuje w kolejne autobusy elektryczne. Trwa przetarg na dostawę jednego elektrobusu klasy I kategorii MAXI z opcją na 15 kolejnych.
Przewoźnik zamierza ubiegać się o finansowanie zakupu 15 elektrobusów z środków Funduszu Spójności – FEnIKS.03 Transport miejski w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021–2027. O ogłoszeniu tego przetargu pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Pora zajrzeć do szczegółów SWZ.
Rozkład jazdy:
- Ile elektrobusów planuje kupić MZK Toruń w ramach opcji rozszerzenia zamówienia?
- Jakie kryterium ma największy udział w ocenie ofert?
- Jaki układ drzwi ma być zastosowany w oferowanym autobusie elektrycznym?
Kryteria oceny ofert
Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (70%), parametrów techniczno-eksploatacyjnych (30%).
W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, MZK premiuje następujące rozwiązania:
- najniższe zużycie energii – 15 pkt,
- autobusy wyposażone w przetwornice wysokiego napięcia wykonane w technologii SiC – 5 pkt,
- szyba przednia dzielona w osi pionowej i osobna szyba tablicy systemu informacji pasażerskiej – 5 pkt,
- oś przednia – belka sztywna, wyposażona w stabilizator toru jazdy – 5 pkt,
- spełnienie wymogu homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 5 pkt,
- silnik umieszczony „centralnie” – 10 pkt,
- urządzenie grzewcze zasilane energią elektryczną i olejem napędowym lub urządzenie grzewcze zasilane tylko energią elektryczną – 5 pkt,
- pojemność pasażerska – 75 pasażerów i więcej – 5 pkt,
- materiał konstrukcji pojazdów – wykonany z materiałów odpornych na korozję tj. stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) – 10 pkt,
- wysokość całkowita do 3,2 m – 10 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobusy dla MZK mają mieć długość od 11,5 do 12,2 m i wysokość do 3,5 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz i w drzwiach, o wysokości podłogi maksymalnie 340 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz.
Autobusy będą napędzane silnikiem elektrycznym umieszczonym centralnie lub silnikami elektrycznymi umieszczonymi w osi napędowej o sumarycznej mocy znamionowej min. 150 kW. Zastosowany silnik lub silniki elektryczne mogą również pełnić funkcję generatora energii elektrycznej (rekuperacja). Magazyn energii elektrycznej musi być zabudowany w oparciu o akumulatory lub superkondensatory lub też inne urządzenia, zdolne do magazynowania energii elektrycznej i współpracy z systemem zarządzania energią napędu służące do magazynowania energii elektrycznej. Ładowanie baterii ma odbywać się poprzez wtyczkę plug-in oraz pantografem.
W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie o ergonomicznym kształcie z tworzywa sztucznego, gładkiego, atestowane z uchwytami dla pasażerów, z wkładkami tapicerowanymi tkaniną o runie minimum 80 % wełny, z możliwością ich montażu i demontażu. Siedzenia mają być odporne na ścieranie, zabrudzenia, łatwe do czyszczenia. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Pasażerowie będą mogli naładować urządzenia mobilne dzięki gniazdom USB zamocowanym do poręczy. Z kolei kabina kierowcy ma być wydzielona i w pełni oddzielona od przestrzeni pasażerskiej. Wymagana jest kabina kierowcy w pełni zamknięta, w której pierwsza połówka pierwszych drzwi służy tylko do wejścia do kabiny kierowcy i nie jest przeznaczona dla pasażerów.
Informacja dla pasażerów to przede wszystkim trzy diodowe lub klapkowe tablice zewnętrzne. W przypadku tablic klapkowych każdy płatek ma być podświetlany indywidualną diodą, zaś przy zastosowaniu tablic diodowych – mają to być diody koloru białego jaskrawego lub bursztynowego. Wewnątrz ma być panel LCD oparty na monitorze o przekątnej minimum 21,5 cali, kompatybilny z komputerem pokładowym, zapewniający możliwość pokazania w sposób czytelny aktualnie realizowanego przebiegu trasy.
Podsumowanie
Kolejny przetarg MZK Toruń to potwierdzenie, że przewoźnik jest zadowolony z dotychczasowego dostawcy autobusów. MZK premiuje takie rozwiązania jak zastosowanie technologii SiC, szybę dzieloną w pionie, czy też konstrukcję nadwozia ze stali nierdzewnej. Sąd to cechy, które posiadają elektrobusy marki Solaris. W tej sytuacji spodziewamy się tylko jednej oferty. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 4 grudnia.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://mzk-torun.ezamawiajacy.pl/pn/mzk-torun/demand/notice/public/191437/details





Komentarze