Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Alstom podpisał umowę na dostawę 42 pociągów Coradia Max dla PKP Intercity

inforail
12.11.2025 11:30
0 Komentarzy

Alstom podpisał z PKP Intercity przełomową umowę na dostawę 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Coradia Max, które będą produkowane w Polsce. Wartość kontraktu wynosi 6,9 mld zł (1,62 mld euro) i obejmuje również opcję zamówienia dodatkowych 30 składów oraz utrzymanie taboru przez 30 lat.

Nowe pociągi będą w całości produkowane w Polsce – w zakładach Alstom w Chorzowie i Nadarzynie – i mają wyznaczyć nowy standard komfortu, zrównoważonego rozwoju oraz niezawodności na najczęściej uczęszczanych trasach kolejowych w kraju.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla pasażerów przyniosą nowe piętrowe pociągi Coradia Max zamówione przez PKP Intercity?
  2. W jaki sposób Alstom zamierza zapewnić utrzymanie i niezawodność nowej floty przez 30 lat?
  3. Jakie znaczenie dla polskiego przemysłu kolejowego ma produkcja pociągów Coradia Max w zakładach Alstom w Chorzowie i Nadarzynie?
Podpisanie umowy na piętrowe ezt-y dla PKP Intercity
Podpisanie umowy na piętrowe ezt-y dla PKP Intercity

Nowy standard podróżowania

Flota Coradia Max, osiągająca prędkość do 200 km/h, została zaprojektowana z myślą o pasażerach podróżujących po Polsce. Dzięki doświadczeniu i kompetencjom Alstom w zakresie pojazdów piętrowych, nowe pociągi zapewnią wyjątkowy poziom komfortu, bezpieczeństwa i niezawodności.

Polska odgrywa kluczową rolę w globalnej strategii rozwoju innowacji Alstom – podkreślił Andrew DeLeone, prezes regionu Europa w Alstom. – Nasze zespoły w Polsce nieustannie rozwijają technologie światowej klasy, tworząc rozwiązania transportowe, które służą pasażerom w całej Europie i na innych kontynentach. Coradia Max, projektowana i produkowana w Polsce z myślą o polskich pasażerach, ponownie potwierdza nasze zaangażowanie w rozwój nowoczesnej mobilności.

Coradia MAX dla PKP Intercity

Wyprodukowane w Polsce dla polskich pasażerów

Kluczowy komponent – wózki dla nowych pociągów – powstanie w nowoczesnym zakładzie Alstom w Nadarzynie pod Warszawą. Obiekt, uruchomiony w 2022 roku, produkuje wózki do pociągów regionalnych i dalekobieżnych używanych w całej Europie, a także serwisuje wózki dla składów dużych prędkości (do 250 km/h) – jako pierwsze tego typu centrum serwisowe w Polsce.

Nowa jakość na torach

Piętrowe pociągi Coradia Max będą nową jakością w polskim taborze: szybkie, pojemne, nowoczesne i komfortowe. Skorzystają z nich pasażerowie m.in. Warszawy, Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku i Terespola.

Zależy nam, by pierwsi podróżni mogli wsiąść do nowych pociągów już za około trzy i pół roku – zapowiedział Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity.

Coradia MAX dla PKP Intercity

Niezawodność oparta na innowacjach – utrzymanie przez 30 lat

W ramach 30-letniego kontraktu Alstom zapewni kompleksową obsługę serwisową floty Coradia Max, obejmującą przeglądy, naprawy główne oraz utrzymanie predykcyjne z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych. Zaawansowane systemy diagnostyczne umożliwią szybkie wykrywanie potencjalnych usterek i zapewnią maksymalną dostępność oraz niezawodność floty.

Coradia Max – nowa definicja komfortu podróży

Sześciowagonowy skład Coradia Max składa się z czterech piętrowych wagonów skrajnych oraz dwóch jednopoziomowych wagonów środkowych. Zaoferuje ponad 550 miejsc siedzących oraz możliwość jazdy w trakcji podwójnej.

W trosce o komfort pasażerów wyposażenie obejmuje:

  • klimatyzację,
  • bezpłatne Wi-Fi, gniazdka elektryczne i lampki do czytania,
  • przestronne półki na bagaż i miejsca na rowery,
  • strefy ciszy, przedziały rodzinne oraz część bistro,
  • szerokie, automatyczne drzwi ułatwiające wsiadanie i wysiadanie.

Pociągi będą w pełni dostępne dla osób z niepełnosprawnościami – perony o wysokości 760 mm umożliwią bezprogowe wejście, a windy automatyczne zapewnią wygodę osobom o ograniczonej mobilności.

Nowe składy będą mogły kursować zarówno w Polsce, jak i w Czechach, dzięki przystosowaniu do napięć 3 kV i 25 kV. Ponad 500 jednostek Coradia Max jest już eksploatowanych lub zamówionych w Europie.

Kontynuacja sukcesu – od Pendolino do Coradia Max

Kontrakt z PKP Intercity to kolejny krok w długoletniej współpracy między obiema spółkami. Ponad dekadę temu Alstom dostarczył do Polski 20 pociągów dużych prędkości Pendolino, które zrewolucjonizowały komfort podróży w kraju. Teraz, dzięki Coradia Max, standard ten zostanie przeniesiony na jeszcze wyższy poziom.

Jesteśmy dumni, że PKP Intercity zamawia piętrowe pociągi produkowane w Polsce. To nowoczesne składy, które wyznaczą nowy standard podróży regionalnych i międzyregionalnych – powiedziała Beata Rusinowicz, dyrektor zarządzająca Alstom Polska.

Alstom w Polsce – centrum innowacji o globalnym zasięgu

Alstom działa w Polsce od 1997 roku i zatrudnia obecnie ponad 4 000 osób. W ciągu ostatnich lat firma zainwestowała około 600 mln zł (140 mln euro) w modernizację zakładów produkcyjnych i serwisowych. Polska jest dziś jednym z kluczowych rynków Alstom w Europie i ważnym ośrodkiem eksportowym zaawansowanych technologii kolejowych do krajów Bliskiego Wschodu, Europy i Afryki.

Komentarze