Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Daimler Buses z wynikami za III kwartał 2025. Solidna rentowność mimo spadku sprzedaży

infobus
10.11.2025 09:01
0 Komentarzy

Trzeci kwartał 2025 roku nie należał do łatwych dla całej Grupy Daimler Truck. To globalne napięcia gospodarcze i słabość rynku transportu ciężarowego w Ameryce Północnej.

Do tego dochodzi niepewność regulacyjna odbiły się na ogólnych wynikach firmy. Mimo tego, segment autobusów – Daimler Buses – pozostaje jednym z najstabilniejszych filarów działalności koncernu.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie wyniki sprzedaży i finansowe osiągnął segment Daimler Buses w trzecim kwartale 2025 roku?
  2. Jakie czynniki pozwoliły utrzymać stabilność i wysoką marżę operacyjną w segmencie autobusowym mimo spadku wolumenu sprzedaży?
  3. Jak rosnące znaczenie elektromobilności wpływa na wyniki i strategię Daimler Buses w skali globalnej?
Autobusy Mercedes-Benz na Busworld 2025
Autobusy Mercedes-Benz na Busworld 2025

Czteroprocentowy spadek

Jak wynika z opublikowanego raportu finansowego, w trzecim kwartale Daimler Buses sprzedał 6 443 autobusy, co oznacza spadek o 4% w porównaniu do analogicznego okresu 2024 roku, kiedy sprzedano 6 698 sztuk. Pomimo tego, spółka zdołała znacząco zwiększyć przychody, osiągając poziom 1,402 mld euro, co oznacza wzrost o 14% rok do roku. To jasny sygnał, że strategia koncentracji na modelach o wyższej marży – takich jak pojazdy międzymiastowe, turystyczne i elektryczne – przynosi konkretne rezultaty.

Zysk operacyjny (EBIT) w segmencie autobusowym wyniósł 137 mln euro, co stanowi nieznaczny spadek względem zeszłorocznych 141 mln euro. Mimo to marża operacyjna (ROS) utrzymała się na bardzo wysokim poziomie 9,8%, co – przy obecnej zmienności rynkowej – można uznać za bardzo dobry wynik. Dla porównania, w trzecim kwartale 2024 roku ROS wynosiła 11,5%.

Daimler podkreśla, że mimo lekkiego spadku wolumenów, segment autobusowy zapewnia stabilne przepływy i odporność na wahania popytu, co ma niebagatelne znaczenie w kontekście niepewności globalnej. W skali całego roku 2025 (po trzech kwartałach), sprzedaż autobusów wzrosła do 19 676 sztuk, czyli o 4% w stosunku do roku poprzedniego, a EBIT zwiększył się aż o 30%, osiągając 410 mln euro.

Daimler Buses trzyma kurs. Solidna rentowność mimo spadku wolumenów
Daimler Buses trzyma kurs. Solidna rentowność mimo spadku wolumenów

Znaczenie elektromobilności.

W raporcie zwrócono również uwagę na rosnące znaczenie elektromobilności. Daimler Truck, jako cała grupa, sprzedał w trzecim kwartale 1 833 pojazdy bateryjno-elektryczne, co oznacza wzrost o 175% względem ubiegłego roku. Choć dokładne dane nie są rozbite na segment autobusowy, rosnące zainteresowanie autobusami elektrycznymi w Europie i Ameryce Łacińskiej może być jednym z czynników wzrostu przychodów przy niższych wolumenach.

W szerszym kontekście, Daimler Buses wyróżnia się na tle pozostałych segmentów. Szczególnie wyraźny był spadek w Trucks North America, gdzie odnotowano niemal 40-procentowy spadek sprzedaży jednostkowej. Tymczasem autobusy Daimlera utrzymały stabilną pozycję, głównie dzięki poprawie wyników w Europie i Ameryce Południowej.

Spółka podtrzymuje swoje prognozy na cały 2025 rok. Zakłada, że działalność przemysłowa przyniesie od 44 do 47 mld euro przychodów, a skorygowany EBIT całej grupy znajdzie się w przedziale od 3,6 do 4,1 mld euro. Oczekiwana marża operacyjna (adjusted ROS) dla segmentu przemysłowego ma wynieść od 7 do 9%. Daimler zaznacza jednak, że wszystkie prognozy pozostają zależne od czynników makroekonomicznych i geopolitycznych, takich jak polityka handlowa USA czy ewentualne zakłócenia łańcuchów dostaw.

Wnioski z raportu są jasne: Daimler Buses utrzymuje się na stabilnym kursie, nawet gdy pozostałe segmenty muszą walczyć z wyraźnym spowolnieniem. To efekt nie tylko skutecznego zarządzania kosztami i portfelem produktów, ale także mocnej pozycji marki w kluczowych regionach. W czasach niestabilności, to właśnie takie segmenty jak autobusy – oparte na kontraktach długoterminowych, przewozach publicznych i stałych przetargach – mogą stanowić fundament rentowności całych grup motoryzacyjnych.


Komentarze