Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ofensywa MZK Toruń – obok hybryd jeszcze autobusy elektryczne. Od jednego do 15 sztuk

infobus
05.11.2025 09:06
0 Komentarzy

5 listopada 2025 roku Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu ogłosił przetarg na dostawę jednego fabrycznie nowego autobusu elektrycznego klasy I kategorii MAXI.

Czyli nic wielkiego, ale jak się uwzględni „wbudowaną” opcję zakupu do 15 kolejnych pojazdów o identycznych parametrach, to już mamy całkiem poważne zamówienie. Dodajmy też, że w tym tygodniu przewoźnik ogłosił postępowanie na osiem pojazdów hybrydowych – o czym pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Dzieje się!

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrobusów obejmuje toruński przetarg podstawowy i jaka jest maksymalna liczba pojazdów przewidziana w opcji?
  2. Z jakiego programu unijnego MZK Toruń planuje sfinansować zakup 15 elektrobusów?
  3. Jakie doświadczenie musi wykazać wykonawca, aby zostać dopuszczonym do udziału w postępowaniu?
Jeden elektrobus na początek, piętnaście w opcji – Toruń planuje kolejne inwestycje w zeroemisyjny transport publiczny
Jeden elektrobus na początek, piętnaście w opcji – Toruń planuje kolejne inwestycje w zeroemisyjny transport publiczny / fot. UM Toruń

Od jednego do 15 sztuk

Toruńskie zamówienie opublikowano 5 listopada 2025 r. Przedmiotem dostawy jest jeden fabrycznie nowy elektrobus niskopodłogowy klasy I kategorii MAXI, z opcją rozszerzenia kontraktu o zakup maksymalnie 15 dodatkowych pojazdów. Wszystkie autobusy mają być identyczne pod względem parametrów technicznych, wyposażenia i przeznaczenia.

Zamówienie stanowi część większego projektu inwestycyjnego o wartości przekraczającej 10.000.000 euro, w ramach którego MZK Toruń planuje również zakup autobusów hybrydowych. Spółka zamierza ubiegać się o finansowanie zakupu 15 elektrobusów z środków Funduszu Spójności – FEnIKS.03 Transport miejski w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021–2027.

Jeden elektrobus na początek, piętnaście w opcji – Toruń planuje kolejne inwestycje w zeroemisyjny transport publiczny / fot. UM Toruń
Jeden elektrobus na początek, piętnaście w opcji – Toruń planuje kolejne inwestycje w zeroemisyjny transport publiczny / fot. UM Toruń

Przetargowe wymagania

Zamówiony autobus musi mieć homologację zgodną z regulaminem ONZ EKG 66-01 lub 66-02, spełniać rygorystyczne normy dotyczące zużycia energii (SORT 2 lub PB23) i oferować pasażerską pojemność minimum 75 osób. Konstrukcja pojazdu ma być odporna na korozję, a wysokość maksymalna nie może przekroczyć 3,2 m. Wymagane jest również zastosowanie przetwornic wysokiego napięcia w technologii SiC, odpowiedniego systemu ogrzewania oraz silnika umieszczonego centralnie.

Zamawiający dopuszcza rozwiązania równoważne, ale nakłada na wykonawców obowiązek szczegółowego udowodnienia zgodności oferowanego produktu z wymaganiami technicznymi. Na oferty zamawiający czeka do 4 grudnia 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

Cena – 70%
Parametry techniczne i eksploatacyjne – 30%

Wykonawca musi wykazać się doświadczeniem w realizacji dostawy przynajmniej 7 autobusów elektrycznych zasilanych z magazynów energii z pantografem o mocy ładowania min. 200 kW oraz posiadać środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości 17.500.000 PLN.

Dostawa autobusu podstawowego musi zostać zrealizowana w terminie wskazanym w ofercie, natomiast dostawy pojazdów opcjonalnych będą mogły być uruchamiane wieloetapowo w ciągu 18 miesięcy od złożenia oświadczenia o skorzystaniu z opcji. MZK zastrzegł sobie prawo do wielokrotnego korzystania z opcji, a łączna liczba pojazdów nie może przekroczyć 15 sztuk.

Zakupowe tło

Nowy przetarg wpisuje się w szeroki plan modernizacji taboru transportu publicznego w Toruniu, który od kilku lat intensywnie inwestuje w autobusy nisko- i zeroemisyjne.

Jak informowaliśmy w TransInfo, w lutym 2025 r. MZK Toruń podpisało umowę z firmą Solaris na dostawę 35 elektrobusów o wartości około 110 mln PLN brutto, w tym instalację 36 ładowarek wolnych i 5 szybkich. W grudniu 2024 r. zamówiono kolejnych 10 elektrobusów z funduszy unijnych. Wcześniej, w marcu 2024 r., podpisano kontrakt z firmą Solaris na dostawę 4 autobusów hybrydowych i 2 pojazdów technicznych za 7,96 mln PLN brutto.

Aktualnie prowadzone przetargi – na osiem hybryd oraz dzierżawę i zakup autobusów używanych klasy MAXI – pokazują, że spółka łączy podejście inwestycyjne długoterminowe z działaniami pomostowymi. Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://mzk-torun.ezamawiajacy.pl/pn/mzk-torun/demand/244880/notice/public/details

Komentarze