Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ZTM Warszawa dokłada, a Solaris wygrywa przetarg na 120 ewakuacyjnych autobusów. Z opcją

infobus
31.10.2025 18:04
0 Komentarzy

31 października 202a5 roku Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie ogłosił wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę 120 autobusów przegubowych klasy I kategorii MEGA z silnikiem diesla.

Postępowanie dotyczyło zakupu pojazdów fabrycznie nowych, które poza codzienną eksploatacją mają być przystosowane do działań ratunkowo-ewakuacyjnych w sytuacjach kryzysowych. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy ZTM Warszawa ogłosił wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na autobusy ewakuacyjne?
  2. Jakie były główne kryteria oceny ofert w tym postępowaniu?
  3. Jakie specjalne wymagania ewakuacyjne muszą spełniać zamówione autobusy?
Solaris wygrywa przetarg ZTM Warszawa na 120 MEGA autobusów z opcją ewakuacyjną
Solaris wygrywa przetarg ZTM Warszawa na 120 MEGA autobusów z opcją ewakuacyjną

Spalinowy napęd

Przetarg ogłoszony przez ZTM Warszawa 30 września 2025 roku dotyczył zakupu 120 przegubowych autobusów miejskich klasy MEGA z silnikiem diesla, podzielonych na dwie części po 60 sztuk każda. Dodatkowo przewidziano możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne 50 pojazdów w ramach prawa opcji. Pojazdy mają być finansowane z rządowego Programu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025–2026, co tłumaczy ich niestandardowe wymagania ewakuacyjne – każdy autobus musi umożliwiać przystosowanie wnętrza do przewozu czterech osób leżących na noszach lub leżankach.

Po otwarciu ofert 30 września okazało się, że jedynym oferentem w całym postępowaniu była firma Solaris Bus & Coach z Bolechowa, oferująca pojazdy Urbino 18. W obu częściach złożyła identyczną ofertę – po 171.216.000 PLN brutto, co przekłada się na 139.528.455 PLN netto za 60 sztuk. Oznacza to jednostkową cenę netto 2.325.474 PLN za jeden autobus. Łączna wartość oferty wyniosła 342.432.000 PLN brutto / 279.056.910 PLN netto.

Problemem okazał się budżet – zamawiający przewidział na realizację całego zamówienia 317.340.000 PLN brutto (po 158.670.000 PLN brutto na każdą z części). Oferta Solarisa w obu przypadkach przekroczyła te limity o 12.546.000 PLN brutto na część, czyli łącznie o ponad 25 mln PLN ponad budżet.

ZTM mimo przekroczenia planu finansowego zdecydował się przyjąć ofertę. 31 października 2025 roku poinformował oficjalnie, że wybrał propozycję Solarisa jako najkorzystniejszą w obu częściach przetargu. Decyzję uzasadniono najwyższą liczbą punktów przyznaną tej ofercie według kryteriów przetargowych zawartych w SWZ:

✅ Cena – 60%
✅ Moc silnika powyżej 240,01 kW – 4%
✅ Moment obrotowy silnika powyżej 1.600,01 Nm – 4%
✅ Przednia szyba podzielona na trzy części – 5%
✅ Poszycie boczne dzielone pionowo i poziomo, bez kleju – 5%
✅ Największa liczba miejsc pasażerskich – 10%
✅ System inteligentnego wspomagania hamowania – 2%
✅ Najniższe zużycie paliwa – 9%
✅ Największy rabat na części zamienne – 1%

Oferta Solarisa zdobyła 98 na 100 możliwych punktów, zdobywając maksymalną liczbę punktów w niemal wszystkich kryteriach poza systemem wspomagania hamowania (0 pkt). Kluczowe okazały się rozwiązania konstrukcyjne, takie jak szyba przednia dzielona na trzy części, segmentowane poszycie boczne bez użycia kleju i spawów, a także wysoka liczba miejsc pasażerskich. Całość oferty została idealnie skrojona pod warunki opisane w SWZ – co zresztą wcześniej wskazywało, że Solaris może być faworytem tego postępowania.

Solaris wygrywa przetarg ZTM Warszawa na 120 MEGA autobusów z opcją ewakuacyjną
Solaris wygrywa przetarg ZTM Warszawa na 120 MEGA autobusów z opcją ewakuacyjną

Gotowość na kryzys

Zamówione autobusy mają długość od 17,5 do 18,2 metra, silnik Diesla o mocy minimum 200 kW i pojemności skokowej 7.000–11.000 cm³, spełniający normę Euro 6. Zbiornik paliwa ma mieć min. 280 litrów, a wymagana pojemność pasażerska to co najmniej 130 osób, z czego minimum 39 miejsc siedzących.

Fotele muszą być wykonane z ekologicznej skóry z fakturowaną powierzchnią antypoślizgową, a ich konstrukcja ściśle określona pod względem kąta nachylenia. Kabina kierowcy – zamknięta, z osobnym wejściem przez pierwsze drzwi, wyposażona w blokadę antyalkoholową. Pojazdy mają otrzymać zestaw systemów bezpieczeństwa: ADAS, MOIS, REIS, DDAW, oraz nowoczesne tablice kierunkowe zewnętrzne LED (białe) i monitory LCD wyświetlające trasy przejazdu i czas pomiędzy przystankami.

Wersja ewakuacyjna wymaga możliwości technicznej adaptacji wnętrza do przewozu czterech osób leżących – na standardowych noszach lub leżankach, które będą stanowić dodatkowe wyposażenie autobusu. Adaptacja musi być możliwa przy użyciu ogólnodostępnych narzędzi lub dostarczonych przez producenta specjalnych zestawów.

Dostawy 120 pojazdów mają rozpocząć się po podpisaniu umowy i zgodnie z harmonogramem zatwierdzonym przez ZTM. Na dziś nie podano dokładnej daty, ale można spodziewać się pierwszych dostaw w drugiej połowie 2026 roku.

Szczegóły zamówienia dostępne są pod adresem: 👉 https://ztmwaw.ezamawiajacy.pl/pn/ztmwaw/demand/notice/public/179228/details

Solaris wygrywa przetarg ZTM Warszawa na 120 MEGA autobusów z opcją ewakuacyjną
Solaris wygrywa przetarg ZTM Warszawa na 120 MEGA autobusów z opcją ewakuacyjną

Komentarze