Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsza zmodernizowana Škoda 19T już we Wrocławiu

infotram
31.10.2025 16:15
0 Komentarzy

MPK Wrocław stawia nie tylko na zakup nowych tramwajów, ale również na modernizację pojazdów, które od lat służą mieszkańcom miasta.

W piątek, 31 października 2025 roku, na zajezdni Borek zaprezentowano pierwszy z sześciu odnowionych tramwajów Škoda 19T, które w najbliższym czasie wrócą do regularnej eksploatacji.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie najważniejsze zmiany wprowadzono w zmodernizowanych tramwajach Škoda 19T?
  2. Dlaczego MPK Wrocław zdecydowało się na modernizację pojazdów zamiast zakupu nowych tramwajów?
  3. Kiedy pasażerowie będą mogli zobaczyć pierwszy odnowiony tramwaj Škoda 19T na wrocławskich torach?

Nowe życie znanych tramwajów

Tramwaje Škoda 19T to pojazdy dobrze znane wrocławianom – od 2010 roku kursują m.in. na liniach 18 i 21. Ich największą zaletą jest dwukierunkowość, dzięki czemu mogą obsługiwać trasy bez klasycznych pętli końcowych, co jest szczególnie przydatne podczas remontów czy organizacji ruchu wahadłowego.

– „To jedyne dwukierunkowe tramwaje w naszej flocie, dlatego ich modernizacja była koniecznością. Po 15 latach i blisko milionie przejechanych kilometrów zdecydowaliśmy się na gruntowną przebudowę, zamiast zakupu nowych pojazdów. To rozwiązanie bardziej ekonomiczne i ekologiczne” – podkreśla Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.

Koszt modernizacji jednego tramwaju wynosi około 6 mln zł, podczas gdy zakup nowego to wydatek nawet o 10 mln zł wyższy. Prace wykonuje firma SAATZ, odpowiedzialna wcześniej za modernizację pojazdów Škoda 16T.

Nowoczesne technologie i większy komfort

Modernizacja tramwaju Škoda 19T to nie tylko remont, ale niemal całkowita przebudowa. Z pierwotnej konstrukcji zachowano jedynie szkielet, a cała reszta została wymieniona.

– „Tramwaje zostały dostosowane do współczesnych standardów technologicznych. Wyposażono je w nowoczesne napędy SiC, energooszczędne oświetlenie LED oraz nowy system bezpieczeństwa” – tłumaczy Przemysław Nowicki, wiceprezes MPK.

W pojazdach pojawiły się też nowe systemy informacji pasażerskiej, monitoring, licznik pasażerów oraz podświetlane poręcze ze stali nierdzewnej. Wszystko to ma zwiększyć komfort i bezpieczeństwo podróży.

Dodatkowo tramwaje zostały przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Wprowadzono pochylnie, elementy w alfabecie Braille’a oraz przestrzenie przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. Każdy zmodernizowany tramwaj zostanie także wyposażony w defibrylator AED.

Inwestycja w przyszłość wrocławskiej komunikacji

Pierwszy odnowiony pojazd dotarł do Wrocławia wcześniej niż zakładano. Po zakończeniu testów technicznych wyjedzie na tory na początku 2026 roku. Kolejne tramwaje będą modernizowane sukcesywnie.

W ramach umowy firma SAATZ odnowi sześć pojazdów, a MPK rozważa wykorzystanie opcji rozszerzenia kontraktu o kolejne 25 tramwajów. Łączna wartość inwestycji wyniesie 186 mln zł.

– „Modernizacja Škód 19T to ważny krok w stronę nowoczesnego i przyjaznego pasażerom transportu publicznego. Dzięki temu rozwiązaniu przedłużamy żywotność tramwajów o kolejne 15 lat, poprawiając jednocześnie komfort i bezpieczeństwo podróży” – podsumowuje prezes MPK Wrocław.

Komentarze