Druga setka autobusów diesla dla MPK Wrocław. Umowa z Daimler Buses i Pekao Leasing
23 października 2025 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu podpisało umowę na dzierżawę 100 nowych autobusów miejskich Mercedes-Benz Conecto. Na 10 lat.
Podobnie – jak to było przy pierwszym, zeszłoroczcznym kontrakcie na 100 autobusów – dostawcą pojazdów będzie Daimler Buses Polska, a finansowanie zapewnia Pekao Leasing. To drugi największy kontrakt autobusowy we Wrocławiu w ostatnich latach, ale nie ostatni bo przed nami gigantyczne zamówienie na zakup do 200 pojazdów spalinowych.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych autobusów Mercedes-Benz Conecto trafi do MPK Wrocław na mocy podpisanej umowy?
- Kto odpowiada za finansowanie dzierżawy nowych autobusów dla Wrocławia?
- W którym roku nowe autobusy mają zostać dostarczone do Wrocławia?
100 autobusów dla Wrocławia
Umowa została uroczyście podpisana podczas konferencji prasowej, która odbyła się na Pergoli Stadionu Olimpijskiego. MPK Wrocław potwierdziło, że na mocy kontraktu do floty przewoźnika trafi 58 przegubowych autobusów MEGA oraz 42 pojazdy MAXI – wszystkie niskopodłogowe, klimatyzowane i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Tradycyjnie finansowanie zapewni Pekao Leasing, a system informacji pasażerskiej dostarczy bydgoska firma Sims. Serwis ponownie będzie po stronie Grupy Wróbel.
Pojazdy zostaną dostarczone w dwóch partiach: do 7 kwietnia oraz do 7 czerwca 2027 roku.
– Nowoczesny transport publiczny to fundament dobrze funkcjonującego miasta. I my to we Wrocławiu wiemy! 913 mln zł – to wartość kontraktów związanych z wielką modernizacją taboru szynowego we Wrocławiu od 2019 roku do dziś. Zmodernizowaliśmy 4 zajezdnie, będziemy budować nową zajezdnię na 150 tramwajów na Nowych Żernikach. Wymieniamy tabor na nowoczesny! W ostatnim czasie dokonaliśmy dwóch dużych zakupów autobusów zeroemisyjnych. Do naszej floty dołączy 7 Solarisów (dostawa do połowy 2026 r.) i 21 elektrycznych Mercedesów (styczeń 2027). Od startu programu TORYwolucja w 2020 r. przeznaczyliśmy na nią 438 mln zł – podsumował prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. Tymczasem łączna wartość brutto umowy na dzierżawę autobusów – wiodącego tematu naszego spotkania – obowiązującej przez cały okres określony w umowie, wynosi: 302 056 922,96 zł – dodał prezydent
Choć wiele samorządów skupia się na elektromobilności, Wrocław zdecydował się na znaczącą inwestycję w pojazdy z silnikami wysokoprężnymi. Jak tłumaczy miasto, jest to decyzja strategiczna:
– Dzierżawa 200 nowoczesnych autobusów z silnikami diesla plus zakup kolejnych, na które prowadzony jest przetarg, to działanie ukierunkowane na utrzymanie ciągłości świadczenia usług przewozowych i stabilność operacyjną spółki. Pojazdy te są nam potrzebne już w przyszłym roku. W 2026 roku definitywnie kończymy współpracę z naszymi podwykonawcami i przejmujemy ich obowiązki. Do tego dochodzi możliwość pozyskania dofinansowania na pojazdy służącą do ewakuacji lubości cywilnej i pomocy w sytuacjach kryzysowych. Chcą być gotowi na te wyzwania – dywersyfikujemy tabor – dodał Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Trochę techniki
Nowe Mercedesy Conecto spełniają najwyższe normy emisji spalin Euro 6, a ich zastosowanie zapewni elastyczność operacyjną, niezależność od zewnętrznej infrastruktury ładowania i gotowość do działania w sytuacjach awaryjnych.
– Podpisana dziś umowa na dostawę 100 miejskich autobusów Mercedes-Benz Conecto to nie tylko inwestycja w komfort, ale przede wszystkim w bezpieczeństwo pasażerów i kierowców. Wszystkie pojazdy spełniają najnowsze wymogi pakietu GSR2, obowiązujące od lipca 2024 r., a wiele z rozwiązań wyprzedza nawet nadchodzące regulacje na 2026 rok – powiedziała Mirosława Rudzka, prezes Daimler Buses Polska.
Nowe autobusy będą wyposażone w szereg zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę i chroniących niechronionych uczestników ruchu (VRU), w tym m.in.:
- Active Brake Assist 6 (ABA 6) – układ awaryjnego hamowania nowej generacji, reagujący na pojazdy, pieszych i rowerzystów, także w ruchu miejskim.
- Sideguard Assist 2 – radarowy system monitorowania martwego pola z boku pojazdu (ochrona rowerzystów i pieszych przy skrętach).
- Frontguard Assist – czujniki przed autobusem, ostrzegające o obecności osób tuż przed maską (np. dzieci na przystanku).
- Systemy cofania (REIS / R158) – kamery i czujniki ostrzegające o przeszkodach i osobach znajdujących się za pojazdem.
- DDAW – wykrywanie senności i rozproszenia uwagi kierowcy, z komunikatami dźwiękowymi i wizualnymi.
- TPMS – system monitorowania ciśnienia w oponach w czasie rzeczywistym, zwiększający bezpieczeństwo jazdy i efektywność paliwową.
- EDR – rejestrator danych zdarzeń, obowiązkowy dla nowych typów od stycznia 2026 r., rejestrujący kluczowe parametry przed, w trakcie i po incydencie drogowym.
Finansowanie i terminy
Zamówienie będzie realizowane w formule dzierżawy operacyjnej. Umowa opiewa na 10 lat. Za finansowanie projektu odpowiada Pekao Leasing, z którym MPK Wrocław zrealizowało już wcześniej podobne projekty. Nowe autobusy mają sukcesywnie trafiać do Wrocławia od 2026 roku, zastępując najbardziej wysłużoną część floty. To nie tylko poprawi jakość usług, ale również obniży koszty eksploatacyjne i zwiększy efektywność działania MPK.
Aktualnie MPK Wrocław oczekuje na dostawy:
- 100 autobusów diesla od Daimler Buses (umowa z 2024 roku na 55 sztuk 18-metrowych Conecto G, które tym samym zadebiutują we flocie przewoźnika, 38 sztuk 12-metrowych Citaro, 7 sztuk 10-metrowych Citaro K) – dostawa 2026
- 100 autobusów diesla od Daimler Buses (właśnie podpisana umowa na 58 szt. przegubowych Mercedes-Benz Conecto G (MEGA) + 42 jednoczłonowe Mercedes-Benz Conecto (MAXI) – dostawa od 18 miesięcy od podpisania umowy – czyli rok 2027;
- 7 elektrobusów od Solarisa w ramach umowy z czerwca 2025 r..
- 21 kolejnych e-busów w ramach jeszcze trwającego przetargu.
- Dodatkowo MPK uruchomiło zamówienie na kolejne 40 spalinowych autobusów z opcją na aż 160 następnych, co daje potencjalnie 200 nowych pojazdów w kolejnych etapach.
Razem to aż 428 pojazdów! Ale flota to nie wszystko. W ramach wszystkich tych projektów spółka przewidziała również szkolenia dla kierowców, by maksymalnie wykorzystać możliwości nowego taboru i podnieść standard obsługi pasażera. Obecnie MPK zatrudnia już ponad 1200 prowadzących autobusy miejskie, a będzie ich jeszcze więcej.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze