Jak Ostrawa, to Škoda wraca do Solarisa. Nowy kontrakt na trolejbusy bateryjne
Dopravní podnik Ostrava (DPO) i Škoda Group podpisały umowę ramową na dostawę do 16 nowych trolejbusów bateryjnych Škoda-Solaris 26Tr.
W ramach zamówienia podstawowego przewidziano 14 pojazdów, a kolejne dwa stanowią opcję rozszerzenia kontraktu. Pierwsze dostawy planowane są na 2027 rok, a łączna wartość kontraktu przekracza 268 milionów CZK.
Rozkład jazdy:
- Ile trolejbusów Škoda-Solaris 26Tr obejmuje podpisana przez DPO i Škoda Group umowa ramowa?
- Jakie są główne cechy techniczne nowych trolejbusów dla Ostrawy?
- Jakie inne czeskie miasta w ostatnim czasie zamówiły trolejbusy Škoda-SOR?
Bez sieci, bez emisji, z komfortem
Nowe trolejbusy Škoda-Solaris 26Tr to w pełni niskopodłogowe, dwunastometrowe pojazdy dwusystemowe, przystosowane do pracy zarówno pod trakcją, jak i w trybie bateryjnym (co najmniej 15 km zasięgu). Dzięki temu mogą kursować po odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej, zwiększając elastyczność linii i ograniczając wpływ remontów czy objazdów na pasażerów. Pojazdy będą wyposażone w:
- klimatyzację w całej przestrzeni pasażerskiej,
- nowoczesny system informacji i sprzedaży biletów,
- kompletny monitoring pokładowy, w tym kamerę kolizyjną.
- Podstawowe parametry techniczne to: Długość: 12 metrów
- Podłoga: całkowicie niskopodłogowa, dwa miejsca na wózki dziecięce/inwalidzkie
- Napęd: elektryczny z bateriami trakcyjnymi (min. 15 km bez trakcji)
- Komfort: klimatyzacja, kamery, nowoczesne systemy pokładowe
Jak podkreśla Daniel Morys, prezes zarządu i dyrektor generalny DPO:
„Zaletą jest możliwość obsługi ulic bez trakcji, przy zachowaniu pełnej elektryczności – cicho i bezemisyjnie. Poza siecią pojazd przełącza się na baterie i działa jak elektrobus. Chcemy zapewnić maksymalny komfort i bezpieczeństwo pasażerom.”
Z kolei Karel Majer, przewodniczący rady nadzorczej Škoda Electric w Grupie Škoda, komentuje:
„Ostrawa od dawna należy do najbardziej innowacyjnych miast w zakresie transportu miejskiego. Cieszymy się z kontynuacji współpracy. Nowe 26Tr z bateriami przyniosą większą elastyczność i efektywność zarówno operatorowi, jak i pasażerom.”
Ostrawa: kluczowy bastion trolejbusów w Czechach
Ostrawa dysponuje obecnie flotą 75 trolejbusów, z czego 58 to pojazdy Škoda:
- 23× Škoda-Solaris 26Tr
- 17× Škoda-Solaris 27Tr
- 18× Škoda 36Tr
Miasto obsługuje 12 linii trolejbusowych – dziewięć dziennych (101–109) i trzy nocne (111–113). Sieć łączy najważniejsze węzły przesiadkowe, w tym główny dworzec kolejowy, most Miloša Sýkory i terminal Hranečník. Nowe pojazdy mają nie tylko uzupełnić istniejący tabor, ale również ułatwić jego unifikację i serwis, co wpłynie na efektywność utrzymania i operacyjność floty.
Na koniec dodajmy, że Grupa Škoda w ostatnich miesiącach intensyfikuje działalność na rynku trolejbusów – przede wszystkim współpracując z SOR, dlatego ostrawski kontralt jest wyjątkowy. Zresztą zobaczcie sami:
- Jihlava: umowa ramowa na 20 pojazdów Škoda-SOR 32Tr (14 z bateriami),
- Chomutov i Jirkov: do 8 przegubowych Škoda-SOR 33Tr,
- Hradec Králové: do 31 trolejbusów 32Tr i 33Tr z bateriami,
- Zlín: umowa ramowa na nawet 60 pojazdów.
Sukcesy nie kończą się na Czechach – Škoda zdobyła zamówienia międzynarodowe:
- 52 trolejbusy Škoda-SOR dla Esslingen (Niemcy),
- 40 trolejbusów Škoda-SOR dla Tallinna (Estonia).
Dzięki temu Grupa Škoda umacnia swoją pozycję w naszej części Europy i to z ponad 165-letnią historią. To dziś kluczowy producent pojazdów dla transportu publicznego – od tramwajów, przez pociągi podmiejskie i metro, po elektrobusy i trolejbusy. W 2024 roku grupa osiągnęła 1,36 mld euro przychodu i 62 mln euro EBITDA. Zatrudnia 10 tys. pracowników w Czechach, Finlandii i Turcji oraz w oddziałach w 9 krajach Europy. Właścicielem Škoda Group jest PPF Group, operująca w 25 krajach i zatrudniająca 45 tys. osób na całym świecie. Jej aktywa na koniec 2024 r. wynosiły 41,7 mld euro.
Komentarze