Warszawa: Tramwaje wróciły na ul. Słomińskiego
W poniedziałek, 29 września, zakończyła się przebudowa torowiska tramwajowego na ulicy Słomińskiego w Warszawie. Od dziś tramwaje ponownie kursują po trasie obejmującej ul. Słomińskiego, most Gdański, Starzyńskiego oraz Międzyparkową.
Modernizacja przyniosła nie tylko poprawę infrastruktury torowej, ale także szereg udogodnień dla pasażerów, w tym lepszy dostęp do przebudowanych przystanków.
Rozkład jazdy:
- Jakie zmiany wprowadzono w ramach przebudowy torowiska na ul. Słomińskiego?
- Które linie tramwajowe wróciły na swoje trasy po zakończeniu remontu?
- Jakie inne inwestycje tramwajowe są obecnie realizowane w Warszawie?
Ponad 3 kilometry nowoczesnych torów
Zakres inwestycji obejmował odcinek od ronda Zgrupowania AK „Radosław” do wjazdu na most Gdański – łącznie ponad 3 km toru pojedynczego. Prace realizowane były przez firmę Strabag oraz Tramwaje Warszawskie, które część robót wykonały własnymi siłami.
Zmodernizowane torowisko zyskało nową konstrukcję bezpodsypkową oraz system odwodnienia. Wymieniono szyny, a także znaczną część słupów i sieci trakcyjnej. Na zachodnim odcinku torowisko zostało obsadzone zielonym rozchodnikiem, a kolejna część zieleni pojawi się bliżej mostu Gdańskiego jeszcze tej jesieni.
Wygodniej i bezpieczniej dla pasażerów
Największe zmiany odczują pasażerowie na przystankach. Nowe przystanki Baseny Inflancka przeniesiono na zachodnią stronę skrzyżowania z ul. Pamiętajcie o Ogrodach, co ułatwi dojście do centrum handlowego Arkadia.
Przystanki Dworzec Gdański zostały wydłużone, a przejście do przystanków Park Traugutta – przesunięte i zabezpieczone wyspowymi progami spowalniającymi.
W przyszłości w tym miejscu Zarząd Dróg Miejskich wybuduje sygnalizację świetlną z priorytetem dla tramwajów, co poprawi płynność ruchu i bezpieczeństwo pieszych.
Tramwaje wracają na swoje trasy
Zgodnie z harmonogramem, od 29 września na trasę wróciły linie:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- 1 (Żerań Wschodni/Annopol – Plac Narutowicza),
- 6 (Metro Młociny – Gocławek),
- 28 (Dworzec Wschodni – Osiedle Górczewska).
Linia 18 kursuje tymczasowo w skróconej relacji (PKP Służewiec – Plac Narutowicza), natomiast linia zastępcza 68 została zlikwidowana.
Dodatkowo uruchomiono linię 27, kursującą na trasie Cmentarz Wolski – Żerań FSO przez most Gdański.
Rekordowy rok dla warszawskich torowisk
Rok 2025 jest rekordowy pod względem liczby inwestycji tramwajowych w stolicy. Tramwaje Warszawskie zaplanowały 34 zadania remontowe obejmujące blisko 10 km toru pojedynczego – to największy program modernizacji od lat.
Intensywne prace to część Warszawskiego Programu Torowego, który zakłada wieloletnią modernizację istniejącej sieci.
Większość robót prowadzona jest w okresie wakacyjnym, gdy ruch pasażerski jest mniejszy, a niektóre zadania koordynowane są z budową nowych tras, by ograniczyć czas wyłączeń z ruchu.
Inne remonty zgodnie z planem
Zakończony został już remont skrzyżowania tramwajowego na pl. Zawiszy (11 sierpnia), a obecnie trwają dwie kolejne inwestycje:
- ul. Marszałkowska – przebudowa torów między ul. Widok a przystankiem Królewska. Tramwaje wrócą 13 października.
- ul. Grójecka – remont między pl. Narutowicza a ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., powiązany z budową węzła do nowej trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego. Ruch tramwajów zostanie wznowiony 13 października, a jesienią torowisko zostanie obsadzone zielenią.
Komentarze