Daimler Buses z e-kontraktem pod klucz w Lipsku. Nowe elektrobusy i infrastruktura od A do Z
Regionalbus Leipzig GmbH zlecił firmie Daimler Buses budowę nowego zaplecza dla autobusów elektrycznych, dostawę taboru oraz pełen serwis infrastruktury.
To jeden z najbardziej kompleksowych projektów realizowanych przez producenta autobusów w Niemczech – obejmuje wszystko: od stacji ładowania, przez nowe pojazdy, aż po zarządzanie energią i serwis. O podobnej inwestycji w Hadze informowaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Gdzie powstanie nowe zaplecze dla autobusów elektrycznych Regionalbus Leipzig?
- Ile autobusów eCitaro zostało zamówionych w pierwszym etapie?
- Jaką pojemność baterii będą mieć nowe autobusy Mercedes-Benz eCitaro?
Pod klucz
Nowe depo dla elektrobusów powstanie w miejscowości Zwenkau, na południe od Lipska, tuż obok istniejącej zajezdni spalinowej. Będzie to zupełnie nowa infrastruktura „na zielonej łące” – zadaszony obiekt z 11 stanowiskami postojowymi, przystosowany do ładowania 20 autobusów elektrycznych. Zajezdnia będzie wyposażone w własną trafostację, system zarządzania energią, fotowoltaikę, magazyn energii oraz ładowarki CCS2.
Za projekt, wykonanie i serwis odpowiadać będzie Daimler Buses jako generalny wykonawca, we współpracy z firmami Schlender, Consass, ABB i Sinos oraz spółką zależną Daimler Buses Solutions GmbH.
W ramach kontraktu Regionalbus Leipzig zamówił 9 bateryjnych autobusów miejskich eCitaro, które zostaną dostarczone do początku 2027 roku. Zgodnie z podpisaną umową, Daimler Buses będzie świadczyć również serwis Omniplus, obejmujący m.in. hotline 24/7, naprawy, przeglądy, dostawę części zamiennych i kontrole bezpieczeństwa.
Operator z Lipska zabezpieczył sobie również opcję na 18 kolejnych eCitaro i 17 dodatkowych ładowarek, które mogłyby trafić do eksploatacji do połowy 2028 roku. W związku z tym już złożono wniosek o dodatkowe finansowanie. Projekt finansowany jest przez Republikę Federalną Niemiec i Wolny Kraj Saksonia – łączna wartość wsparcia to ok. 3,6 mln euro.
SmartCharge, CCS2 i magazyn energii
System ładowania w nowym depo będzie oparty na standardzie CCS2, z dziesięcioma stacjami ładowania w pierwszej fazie. Ich moc wynosi średnio 90 kW, z możliwością podniesienia do 150 kW. Każda stacja może obsłużyć cztery autobusy solo lub kombinację z przegubowcem o długości 18 m.
Energia będzie pochodzić z sieci średniego napięcia (20 kV) oraz instalacji PV na dachu, wspieranej przez duży magazyn energii, co pozwoli ograniczyć zużycie w godzinach szczytu i zapewnić stabilność sieci.
Nad wszystkim czuwać będzie system zarządzania obciążeniem Sinos, który zoptymalizuje kolejność i moc ładowania, w zależności od rozkładów jazdy i dostępnych mocy.
Nowe autobusy Mercedes-Benz eCitaro w barwach Regionalbus Leipzig będą miały długość 12 metrów, dwoje drzwi, miejsce dla 76 pasażerów (31 siedzących, 45 stojących) i wyposażenie dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Zastosowane technologie obejmują:
- SmartCharge – system optymalizacji ładowania i żywotności baterii,
- baterie NMC4 o łącznej pojemności 555 kWh,
- dwie gniazda ładowania (z prawej strony nad przednią osią i z tyłu po lewej),
- klimatyzację z filtrem CO₂,
- asystenta hamowania awaryjnego Preventive Brake Assist 2,
- fotele Inter Star Eco,
- 10 portów USB,
- oraz pełen pakiet informacji pasażerskiej.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze