Koleje Małopolskie wybrały autobusy wodorowe, a teraz szukają do nich paliwa
23 września 2025 r. „Koleje Małopolskie” zainicjowały wstępne konsultacje rynkowe dotyczące sukcesywnych dostaw paliwa wodorowego wraz z mobilną stacją ładowania.
Zamówienie ma na celu przygotowanie gruntu pod przyszłe inwestycje w niskoemisyjny transport publiczny, w tym autobusy zasilane wodorem. O zakupie wodorowców Mercedes-Benz eCitaro fuel cell – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Kiedy mają rozpocząć się dostawy wodoru dla Kolei Małopolskich?
- Jakie autobusy wodorowe zostały wybrane w przetargu?
- Do kiedy można składać zgłoszenia do konsultacji rynkowych?
Wodór w Małopolsce – pierwsze kroki
23 września 2025 r. Koleje Małopolskie ogłosiły małopolskie postępowanie konsultacyjne w trybie art. 84 PZP. Zamawiający szuka rynkowego feedbacku w zakresie planowanego kontraktu obejmującego:
- sukcesywne dostawy paliwa wodorowego,
- mobilną stację ładowania wodoru,
- pełne wsparcie logistyczne i eksploatacyjne tankowania.
Konsultacje mają na celu m.in. określenie dostępnych na rynku technologii, wymagań formalnych (UDT, środowiskowych, przeciwpożarowych), wymagań eksploatacyjnych, dokumentacji oraz możliwości rozliczeń – zarówno zbiorczych, jak i indywidualnych.
Zamówienie wpisuje się w przygotowania do zakupu autobusów z napędem wodorowym, które w przyszłości mają uzupełnić flotę transportu publicznego w regionie.
Co potrzeba?
W dokumentacji doprecyzowano też m.in.:
- potrzeby w zakresie szkoleń dla operatorów stacji,
- aspekty transportu i przechowywania paliwa,
- opcję podziału zamówienia na części,
- potrzebę analizy ryzyka cenowego i kosztowego.
Konsultacje będą prowadzone indywidualnie z zainteresowanymi podmiotami – w siedzibie spółki przy ul. Wodnej 2 lub przy ul. Wielickiej 50 w Krakowie.
Zainteresowani wykonawcy powinni złożyć formularz zgłoszeniowy (załącznik nr 1 do regulaminu) do 15 października 2025 r. Zgłoszenia można składać wyłącznie przez Platformę Zakupową. Na podstawie zebranych danych Koleje Małopolskie przygotują finalny opis przedmiotu zamówienia oraz warunki udziału w przyszłym przetargu. Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie zamawiającego:👉 Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie Kolei Małopolskich
Zakupowe tło
Plany budowy zaplecza wodorowego to naturalna kontynuacja działań Kolei Małopolskich na rzecz rozwoju niskoemisyjnego transportu publicznego. Zaledwie dzień przed ogłoszeniem konsultacji, 22 września 2025 r., spółka wybrała dostawcę pierwszych autobusów wodorowych – zostały nimi Mercedes-Benz eCitaro fuel cell, oferowane przez Daimler Buses Polska. Kontrakt obejmuje łącznie pięć pojazdów – trzy 12-metrowe autobusy klasy MAXI oraz dwa przegubowe 18-metrowe autobusy klasy MEGA. Wszystkie autobusy będą wyposażone m.in. w systemy ADAS, kamerę 360°, pompę ciepła oraz opcjonalne kamery zamiast lusterek.
Cena ofertowa dla zadania nr 1 (autobusy 12 m) wyniosła 14.391.000 PLN brutto / 11.700.000 PLN netto, co oznacza 3.900.000 PLN netto za jeden pojazd. Dla zadania nr 2 (autobusy przegubowe) oferta opiewa na 12.546.000 PLN brutto / 10.200.000 PLN netto, czyli 5.100.000 PLN netto za sztukę. Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 28.997.250 PLN brutto, więc w obu przypadkach oferta mieściła się w budżecie.
Zamówienie realizowane jest w ramach konkursu CUPT-KPO ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy, a pojazdy mają trafić do Małopolski najpóźniej do końca 2026 roku. Tym samym Koleje Małopolskie staną się pierwszym w kraju regionalnym przewoźnikiem kolejowo-autobusowym z flotą wodorową, co istotnie wzmacnia potrzebę posiadania własnej infrastruktury tankowania paliwa H₂
Komentarze