Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejny etap prac przy metrze na Bemowie

infotram
24.09.2025 11:30
0 Komentarzy

Budowa trzech nowych stacji na bemowskim odcinku II linii metra wchodzi w kolejny etap. Prace trwają nie tylko na peronach i w tunelach ale również na stacji techniczno-postojowej Mory, gdzie stoi już nastawnia, która będzie obsługiwać pociągi wyruszające stąd na linię M2.

Na nowych stacjach linii M2 (Karolin, Chrzanów i Lazurowa) powstają już perony i przestrzenie techniczne, a w tunelach instalowana jest infrastruktura, z której korzystać będzie podziemna kolej.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla mieszkańców zachodniej Warszawy będzie miało uruchomienie nowych stacji II linii metra na Bemowie?
  2. W jaki sposób fundusze unijne wspierają budowę metra i rozwój transportu publicznego w stolicy?
  3. Jakie prace konstrukcyjne prowadzone są obecnie w tunelu między stacją Karolin a STP Mory?

Fundusze unijne napędzają budowę metra

Na stacji techniczno-postojowej Mory ułożone zostały tory, trwają też prace wykończeniowe w nowych budynkach i halach. We wtorek, 23 września, przedstawiciele Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Centrum Unijnych Projektów Transportowych i stołecznego ratusza oraz dziennikarze zwiedzali tunel, który połączy STP Mory ze stacją pasażerską Karolin.

– Bardzo mnie cieszy, że unijne wsparcie – w tym przypadku 1 mld 100 mln zł z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko – przekłada się na tak ważne inwestycje. Wiemy, jak wielkie znaczenie na rozwoju infrastruktury komunikacyjnej stolicy i ościennych gmin miał węzeł na Młocinach, ale też Kabaty czy węzeł Wilanowska. Taką inwestycją jest również budowa trzech kolejnych stacji na II linii metra, która docierając do dynamicznie rozwijających się terenów zachodniej Warszawy, ułatwi dojazd mieszkańców tej części stolicy, a także metropolii. I to już niedługo, bo pod koniec przyszłego roku – mówił na stacji Karolin podczas dzisiejszego spotkania z mediami Jan Szyszko, sekretarz stanu Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

– Dokładając swoją cegiełkę w postaci pieniędzy na tak strategiczne inwestycje, jakim jest budowa kolejnych stacji metra, przede wszystkim chcemy poprawić jakość życia mieszkańców stolicy. Warszawa już teraz ma wspaniały transport publiczny, ale chcemy, żeby podróżni mieli jeszcze większy wybór i nie musieli korzystać z samochodu w codziennych podróżach do pracy czy szkoły, ale mogli szybko i wygodnie dotrzeć do celu metrem, autobusem czy tramwajem – dodała Katarzyna Zielińska-Heitkötter, zastępca dyrektora Departamentu Programów Infrastrukturalnych MFiPR.

– Warto sobie uświadomić, że bez wsparcia unijnego, być może dzisiaj kończylibyśmy dopiero odcinek centralny pierwszej linii metra, ewentualnie rozpoczynalibyśmy budowę pierwszych stacji na linii M2. A teraz mamy ich aż 21. Bo to właśnie europejskie fundusze napędzają budowę metra, a w szerszym kontekście – rozwój stolicy i gmin sąsiednich. Dlatego że dzisiaj systemem Warszawskiego Transportu Publicznego, czyli wspólnym biletem objęte są gminy, które zamieszkuje 2,7 miliona mieszkańców. Docelowo w sytuacji przyjęcia rozwiązań ustawy metropolitalnej, to będzie ok. 3,3 miliona mieszkańców. I jeszcze jedna liczba dla zrozumienia skali – co roku z komunikacji publicznej korzysta prawie miliard pasażerów, z których aż 40 proc. codziennie. To jest dwanaście razy tyle, ile pasażerów przewozi PKP Intercity. Dlatego Warszawa potrzebuje dobrych inwestycji w transport zbiorowy i dlatego pracujemy nad kolejnymi liniami metra – powiedział Maciej Fijałkowski, sekretarz m.st. Warszawy.

Prace w tunelu

Szczególnie intensywne prace trwają w tunelu szlakowym pomiędzy krańcową stacją Karolin na Bemowie, a STP Mory. Tunel oznaczony jako D01 ma długość 392 metrów i został zaprojektowany częściowo w wykopie otwartym, a częściowo metodą podstropową. Różnica wysokości pomiędzy początkiem a końcem tunelu wynosi 13 m. Na odcinku wyjazdowym powstaje dodatkowo stalowa konstrukcja wsporcza. Zaplanowano tam cztery tory, każdy o długości około 374 m. Tory będą mocowane na betonowej płycie torowej z zastosowaniem rozwiązań zapewniających redukcję drgań i hałasu.

Obecnie w tunelu powstaje podbudowa betonowa pod nawierzchnię torową i szynę prądową. Montowane są konstrukcje kablowe na ścianach tunelu, a także prowadzone prace przy zadaszeniu wyjazdu z tunelu. W najbliższych tygodniach rozpocznie się montaż torowiska, w tym dostawa i instalacja szyn, podpór blokowych oraz mat antywibracyjnych.

Finansowanie z Unii

Na Bemowie powstaje ostatni fragment drugiej linii metra w Warszawie. Do użytku zostaną oddane trzy stacje: C3 Lazurowa przy skrzyżowaniu ulic Górczewskiej i Lazurowej, C2 Chrzanów przy skrzyżowaniu Rayskiego i Szeligowskiej i C1 Karolin. Za stacją C1 powstaną podziemne tory do budowanej Stacji Techniczno-Postojowej Mory. Powstała infrastruktura zapewni możliwość kompleksowej obsługi pociągów kursujących na drugiej linii metra, budowa ma się zakończyć w 2026 roku.

Komentarze