Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Scania oferuje nowe układy napędowe do autobusów: pod Euro 7 i z plug-in

infobus
22.09.2025 08:01
0 Komentarzy

Scania rozszerza swoją ofertę dla segmentu transportu pasażerskiego dalekobieżnego, wprowadzając dwa nowe układy napędowe oparte na platformie Scania Super.

Jeden z silnikiem spalinowym gotowym na normę Euro 7, drugi w wersji hybrydowej typu plug-in. Oba warianty zostały opracowane z myślą o zwiększeniu efektywności paliwowej, redukcji emisji CO2 oraz spełnieniu przyszłych wymogów dotyczących stref zeroemisyjnych.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie dwa nowe układy napędowe wprowadziła Scania do oferty autobusów dalekobieżnych?
  2. Jakie są kluczowe parametry techniczne nowego silnika spalinowego Scania Super?
  3. Ile wynosi zasięg elektryczny hybrydy plug-in Scanii i jakie tryby jazdy oferuje ten napęd?
Nowy układ napędowy Scania Super opiera się na 13-litrowym silniku wysokoprężnym
Nowy układ napędowy Scania Super opiera się na 13-litrowym silniku wysokoprężnym

Scania Super pod kątem Euro 7

Nowy układ napędowy Scania Super opiera się na 13-litrowym silniku wysokoprężnym i nowej wersji automatycznej skrzyni biegów Scania Opticruise. W porównaniu do obecnych układów napędowych Scanii – już uznawanych za jedne z najbardziej oszczędnych – nowy wariant pozwala zaoszczędzić do 8% paliwa i analogicznie obniżyć emisję dwutlenku węgla.

Najważniejsze cechy techniczne:

  • Silnik 13-litrowy: dostosowany do przyszłych norm emisji Euro 7
  • Nowy układ oczyszczania spalin: ogranicza emisje szkodliwych substancji
  • Długość życia jednostki napędowej: nawet do 2 milionów kilometrów
  • Nowe rozmieszczenie filtrów po stronie „zimnej” silnika: szybszy i łatwiejszy serwis
  • Zintegrowane hamulce pomocnicze: większe bezpieczeństwo jazdy w ruchu pasażerskim

Scania podkreśla, że mimo rozwoju alternatywnych napędów, autobusy spalinowe nadal pozostają najbardziej opłacalnym i technicznie uzasadnionym rozwiązaniem na wielu trasach dalekobieżnych na całym świecie.

Nowy układ napędowy Scania Super opiera się na 13-litrowym silniku wysokoprężnym
Nowy układ napędowy Scania Super opiera się na 13-litrowym silniku wysokoprężnym

Hybryda plug-in

Drugą nowością jest hybrydowy układ napędowy typu plug-in (PHEV), który stanowi rozwiązanie dla przewoźników poszukujących kompromisu między niską emisją, dużym zasięgiem a elastycznością operacyjną. Dzięki zintegrowanemu silnikowi elektrycznemu i sześciobiegowej skrzyni biegów powershift, pojazd może pracować w aż czterech trybach jazdy: elektrycznym, hybrydowym, podtrzymania ładowania i wymuszonego ładowania.

Dane techniczne PHEV:

  • Zasięg elektryczny: do 80 km
  • Moc napędu elektrycznego: 290 kW
  • Cztery tryby jazdy: pełna elektryka, hybryda, podtrzymanie i ładowanie
  • Zgodność ze strefami nisko- i zeroemisyjnymi
  • Scania Zone: technologia geofencingu umożliwiająca automatyczne przełączenie napędu w określonych obszarach

W typowym ruchu autokarowym – obejmującym zarówno tereny niezurbanizowane, jak i miejskie – Scania deklaruje nawet 40% oszczędności paliwa i emisji CO₂ w porównaniu do tradycyjnych napędów spalinowych.

Drugą nowością jest hybrydowy układ napędowy typu plug-in (PHEV),
Drugą nowością jest hybrydowy układ napędowy typu plug-in (PHEV),

Dwie ścieżki, jeden cel

Wprowadzenie nowych napędów to odpowiedź Scanii na coraz większą presję legislacyjną oraz rosnące potrzeby operatorów dalekobieżnych, którzy muszą dziś pogodzić efektywność operacyjną, przepisy dotyczące emisji i oczekiwania pasażerów.

„Nasze nowe układy napędowe spalinowe i hybrydowe plug-in to dowód na nasze podwójne zobowiązanie wobec klientów: zapewnienie im zrównoważonych i rentownych rozwiązań transportowych – niezależnie od ich modelu operacyjnego”, komentuje Carl-Johan Lööf, Head of Product Management for People Transport Solutions w Scania.

Nowe rozwiązania są już dostępne w ofercie, a producent prowadzi aktywne działania informacyjne i sprzedażowe na wszystkich rynkach europejskich.

Drugą nowością jest hybrydowy układ napędowy typu plug-in (PHEV),
Drugą nowością jest hybrydowy układ napędowy typu plug-in (PHEV),

Komentarze