Zakład Iveco Bus w Vysoké Mýto ma 130 lat i nową prototypownię. Cel: 5000 autobusów w 2026 r.
27 maja 2025 r. czeska fabryka autobusów Iveco Bus w Vysoké Mýto świętowała swoje 130-lecie i zainaugurowała działalność nowego Centrum Prototypów i Testów.
Uroczystość miała wysoką rangę, a wśród zaproszonych gości był minister transportu Republiki Czeskiej – Martin Kupka. Nowoczesna hala o powierzchni ponad 4 000 m² będzie w pełni operacyjna od czerwca br. i ma odegrać kluczową rolę w rozwoju i walidacji pojazdów z każdym typem napędu – zarówno konwencjonalnym, jak i alternatywnym. Dodajmy, że zakład jest w pełni przygotowana do obsługi pojazdów wodorowych, co wydaje się logicznym, kolejnym celem rozwojowy firmy.
Rozkład jazdy:
- Jaką rolę ma pełnić nowe Centrum Prototypów i Testów otwarte przez Iveco Bus?
- Jakie technologie i wyposażenie znajdują się w nowej hali testowej?
- Jakie typy napędów będą rozwijane i testowane w nowym centrum w Vysoké Mýto?
Mózg fabryki
Uroczyste obchody 130-lecia zakładu w Vysokie Myto plus najnowsza strategiczna inwestycja, pokazuje pozycję czeskiego zakładu jako centrum kompetencyjnego całej Grupy Iveco i jednego z najważniejszych ośrodków produkcyjno-rozwojowych w Europie. Budowa nowej infrastruktury trwała zaledwie 18 miesięcy i kosztowała 16 milionów euro, w całości sfinansowanych przez Iveco Bus.
Obiekt jest wyposażony w komorę klimatyczną o zakresie temperatur do +50°C, stanowiska do testowania systemów elektronicznych, laboratoria z technologią druku 3D dla części o długości do 1,5 metra, a także rozwiązania mieszanej rzeczywistości wspierające testy i walidację.
W centrum pracować będzie 54 specjalistów, w tym 20 inżynierów, którzy mają wspierać rozwój pojazdów nowej generacji – w tym modeli elektrycznych, hybrydowych oraz zasilanych CNG i wodorem.
Vysoké Mýto – europejska potęga produkcyjna
Nowe centrum działa na terenie zakładu w Vysoké Mýto – największej fabryki autobusów w Europie, która w 2024 roku opuściło ggubo ponad 4 000 pojazdów, z czego 92% to modele Crossway, a 8% to turystyczne Evadys. Zakład odgrywa kluczową rolę w rozwoju elektromobilności – już w 2023 roku uruchomiono tam produkcję Crossway Low Entry Electric, a w 2024 roku dołączyła wersja Line Elec.
Zakład eksportuje 90% produkcji, głównie do Francji, Włoch i Hiszpanii. Udział pojazdów z napędem alternatywnym stale rośnie – 25% to autobusy CNG, a 5% to elektryki.
130 lat tradycji i nowoczesności
Rok 2025 to także jubileusz 130-lecia fabryki. Założona w 1895 roku przez Josefa Sodomkę, od dekad kształtuje historię europejskiej motoryzacji. Od powozów konnych przez legendarne modele Škoda 706 RTO czy Karosa 700 i 900, po dzisiejsze pojazdy Iveco Bus – Vysoké Mýto nieprzerwanie dostarcza innowacyjne rozwiązania dla transportu zbiorowego.
Dziś fabryka zatrudnia ponad 3 800 osób, a w czerwcu odbędzie się kolejna edycja wydarzenia Sodomkovo Vysoké Mýto, połączona z dniem otwartym, wystawą historyczną i prezentacją nowoczesnych pojazdów.
Zakład planuje dalszy rozwój – zwiększenie produkcji do ponad 5 000 autobusów rocznie oraz dalsze inwestycje w segment nisko- i zeroemisyjny. Nowe centrum testowe stanie się kluczowym narzędziem w realizacji tych celów i umocni Vysoké Mýto jako technologiczne serce Iveco Bus.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze