Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Niemiecki producent tramwajów HeiterBlick w upadłości. Po 121 latach działalności

infotram
11.04.2025 10:30
0 Komentarzy

HeiterBlick GmbH to niemiecki producent tramwajów i pojazdów komunikacji miejskiej z siedzibą w Lipsku. W kwietniu 2025 roku firma złożyła wniosek o otwarcie postępowania upadłościowego w trybie samodzielnego zarządzania. 

Do tej pory HeiterBlick specjalizował się w dostarczaniu spersonalizowanych rozwiązań dla operatorów transportu publicznego, oferując zarówno pojazdy wysokopodłogowe, niskopodłogowe, jak i specjalistyczne. Ponadto, spółka zajmowała się modernizacją istniejących pojazdów oraz produkcją komponentów, takich jak wózki jezdne.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie były główne przyczyny złożenia przez HeiterBlick GmbH wniosku o otwarcie postępowania upadłościowego w 2025 roku?
  2. Dla jakich miast HeiterBlick GmbH dostarczało swoje modele tramwajów, takie jak Leoliner, Vamos czy TW 3000?
  3. Jakie działania podjęła firma HeiterBlick GmbH w odpowiedzi na problemy finansowe i jakie są przewidywania co do jej przyszłości?
Tramwaj HeiterBlick
Tramwaj HeiterBlick

Historia i rozwój

Firma została założona jako LEOLINER Fahrzeug-Bau Leipzig GmbH, a następnie przemianowana na HeiterBlick GmbH. Nazwa nawiązuje do dzielnicy Lipska, Heiterblick, gdzie w 1926 roku powstały główne warsztaty przedsiębiorstwa komunikacyjnego. Od momentu powstania, HeiterBlick dostarcza tramwaje dla wielu niemieckich miast, takich jak Bielefeld, Hanower, Halberstadt, Dortmund, Würzburg, Görlitz, Lipsk i Zwickau.

HeiterBlick jest znany z produkcji różnych modeli tramwajów, w tym:

  • Leoliner: Pierwszy model firmy, produkowany dla Lipska i Halberstadt.
  • Vamos: Tramwaje dostarczane do Bielefeld i Dortmundu.
  • TW 3000: Pojazdy dla Hanoweru.
  • GT-F: Tramwaje zamówione przez Würzburg.

W 2021 roku konsorcjum LEIWAG, składające się z HeiterBlick GmbH i Kiepe Electric GmbH, podpisało kontrakt na dostawę nowych tramwajów dla miast Lipsk, Görlitz i Zwickau. Pojazdy te, o długości 29,9 metra dla Görlitz i Zwickau oraz 45 metrów dla Lipska, bazują na platformie Vamos 70.

Wyzwania finansowe

W kwietniu 2025 roku HeiterBlick GmbH złożył wniosek o otwarcie postępowania upadłościowego w trybie samodzielnego zarządzania. Przyczyną były skutki pandemii COVID-19 oraz zakłócenia na rynku wynikające z konfliktu na Ukrainie, prowadzące do problemów z płynnością finansową. Mimo to, firma kontynuuje realizację bieżących zamówień i dąży do restrukturyzacji w celu stabilizacji działalności.

HeiterBlick GmbH pozostaje kluczowym graczem na niemieckim rynku tramwajowym, znanym z dostarczania spersonalizowanych i innowacyjnych rozwiązań dla transportu publicznego. Dlatego w interesie całej branży jest utrzymanie spółki przy życiu. Dlatego przewidujemy, że firma przejdzie restrukturyzację i dalej będzie działać na lokalnym rynku – przede wszystkim serwisowym.

Komentarze