Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ponad 500 trolejbusów Solarisa dla kanadyjskiego Vancouver! Z Medcomem

infobus
07.03.2025 09:56
0 Komentarzy

To przełomowy moment dla polskiego producenta, który zyskał status głównego dostawcy pojazdów dla jedynej sieci trolejbusowej w Kanadzie. Dodajmy, że w grudniu Solaris zawarł pierwszą umowę w USA - z firmą King County Metro. King County Metro świadczy usługi transportu publicznego dla miasta Seattle w stanie Waszyngton oraz 34 innych miast. Teraz czas na trolejbusy z Bolechowa do Kanady!

Rozkład jazdy:

  1. Kto był dotychczasowym dostawcą trolejbusów dla Vancouver?
  2. Ile trolejbusów Solaris dostarczy w ramach pierwszego etapu zamówienia?
  3. Kiedy do Vancouver trafi pierwszy prototypowy Trollino 12?
Solaris podpisuje pierwszy kontrakt w Kanadzie na dostawę trolejbusów
Solaris podpisuje pierwszy kontrakt w Kanadzie na dostawę trolejbusów

Za New Flyer

Decyzja o wymianie floty trolejbusowej w Metro Vancouver dojrzewała od kilku lat. Obecne pojazdy – 262 trolejbusy New Flyer (w tym 188 standardowych 12-metrowych oraz 74 przegubowych) – osiągnęły już kres swojej eksploatacji po przejechaniu ponad 205 milionów kilometrów. Pierwsze postępowanie przetargowe TransLink ogłosił latem 2024 roku, a po jego rozstrzygnięciu podpisano umowę właśnie z Solarisem. W rywalizacji brało udział dwóch producentów, jednak to polska marka zdobyła zaufanie kanadyjskiego przewoźnika..

Pierwszy etap zamówienia obejmuje 107 trolejbusów Solaris Trollino 12 o łącznej wartości 181 milionów USD, co przy obecnym kursie daje około 730 milionów PLN brutto / 593 miliony PLN netto. Oznacza to, że jednostkowy koszt trolejbusu wynosi około 5.542.056 PLN netto. Kontrakt zawiera również ogromną opcję rozszerzenia kontraktu – TransLink może domówić aż 201 kolejnych Trollino 12 oraz 204 przegubowe Trollino 18, co ostatecznie da flotę 571 pojazdów od Solarisa.

Nowe trolejbusy będą wyposażone w system napędowy firmy Medcom oraz system informacji pasażerskiej marki Luminator. Co istotne, będą to pierwsze w historii klimatyzowane trolejbusy w Vancouver, co znacznie podniesie komfort podróży. Największą nowością będzie jednak technologia jazdy autonomicznej poza siecią trakcyjną – dzięki bateriom trakcyjnym, pojazdy będą mogły pokonać do 20 kilometrów bez zasilania z sieci, co pozwoli obsługiwać trasy hybrydowe oraz trasy objazdowe podczas remontów.

To ogromny skok jakościowy, ponieważ obecne trolejbusy New Flyer mogą przejechać bez sieci zaledwie kilkaset metrów i nie są przystosowane do regularnej eksploatacji w trybie autonomicznym. Nowe Trollino będą spełniać wszystkie wymagania Coast Mountain Bus Company, a pod względem układu wnętrza i funkcjonalności będą zbliżone do dotychczasowej floty, co ułatwi ich wdrożenie do eksploatacji.

Terminarz dostaw

Pierwszy prototypowy pojazd Solaris Trollino 12 trafi do Vancouver w 2026 roku, gdzie przejdzie szeroko zakrojone testy. Po ich zakończeniu rozpocznie się produkcja seryjna i systematyczne dostawy kolejnych partii. Wszystkie trolejbusy będą stacjonować w Vancouver Transit Center, będącym główną bazą dla floty trolejbusowej miasta.

Vancouver dysponuje drugą co do wielkości siecią trolejbusową w Ameryce Północnej (po San Francisco) i jedyną w całej Kanadzie. Na przestrzeni lat ulicami miasta jeździły już trzy generacje trolejbusów, a Solaris dostarczy czwartą generację, co stanowi symboliczny moment w historii tej sieci.

Kanadyjczycy podkreśla, że wybór Solarisa to efekt analizy zarówno kosztowej, jak i technicznej. Polskie trolejbusy okazały się optymalne pod względem ceny i spełniły wszystkie wymagania operacyjne przewoźnika. Kluczowe było także zagwarantowanie, że pierwsze pojazdy trafią do Vancouver już w 2026 roku, co pozwoli płynnie zastępować starzejące się New Flyery, których 20-letnia eksploatacja zakończy się w latach 2026-2029.

TransLink liczy, że nowe trolejbusy zapewnią mieszkańcom Vancouver niezawodną i komfortową komunikację aż do 2040 roku. Pojazdy odegrają również istotną rolę w realizacji długoterminowej strategii miasta, zakładającej przejście na flotę zeroemisyjną do 2040 roku oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej w transporcie publicznym najpóźniej do 2050 roku.

Aktualna flota trolejbusów New Flyer w Vancouver Transit Center / fot. TransLink
Aktualna flota trolejbusów New Flyer w Vancouver Transit Center / fot. TransLink

Plus USA

Vancouver to już drugi sukces Solarisa na rynku północnoamerykańskim, potwierdzający globalną pozycję polskiego producenta w segmencie nowoczesnych trolejbusów. Pierwszy kontrakt Solarisa na tym kontynencie podpisano z firmą King County Metro z Seattle w stanie Waszyngton. Ten kontrakt obejmuje dostawę dwóch 12-metrowych autobusów elektrycznych (40 stóp) oraz dwóch 18-metrowych (60 stóp), przegubowych pojazdów elektrycznych. Umowa przewiduje również opcję dostarczenia do 12 dodatkowych pojazdów. Dostawy autobusów zaplanowane są na drugą połowę 2026 roku.

Zamówione autobusy zostaną zbudowane w oparciu o platformę elektryczną zaprojektowaną specjalnie na rynek północnoamerykański, spełniającą wszystkie wymogi regulacyjne USA, w tym normy FMVSS i ADA. Platforma ta będzie wyposażona w najbardziej zaawansowane technologie stosowane w autobusach bateryjnych, wypracowane przez Solarisa na bazie 15-letniego doświadczenia w tej dziedzinie w produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwiązania będą obejmować nowoczesne systemy napędów elektrycznych, autorską technologię integracji baterii oraz innowacyjne funkcje łączności, które zostały przetestowane na rynku europejskim.

-„Ta umowa to niezwykle ważne osiągnięcie i kamień milowy w historii Solarisa. To kolejny krok w realizacji naszych celów strategicznych i wizji, aby Solaris stał się najchętniej wybieranym dostawcą autobusów zeroemisyjnych w Ameryce Północnej. Chcemy podziękować King County Metro za wybór Solarisa i naszych produktów. To dla mnie zaszczyt być tutaj. Jestem pewien, że to początek owocnej współpracy z King County Metro i że nasze pojazdy spełnią, a nawet przewyższą oczekiwania przewoźnika” - powiedział na podpisaniu umowy Javier Iriarte, prezes zarządu Solaris Bus & Coach.

Do tej pory Solaris dostarczył ponad 5000 pojazdów zeroemisyjnych – autobusów bateryjnych, wodorowych i trolejbusów – które są eksploatowane w blisko 30 krajach. Solaris posiada najszerszą ofertę produktową na rynku, obejmującą wszystkie długości i technologie napędowe, z naciskiem na rozwiązania nisko- i zeroemisyjne. Na zdjęciu: Michelle Allison, Dyrektor Generalna King County Metro i Javier Iriarte, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach. Zdjęcie dzięki uprzejmości King County Metro.

Solaris podpisuje pierwszą umowę na dostawy autobusów elektrycznych do USA
Solaris podpisuje pierwszą umowę na dostawy autobusów elektrycznych do USA

Komentarze