PKM Katowice odbierają pierwsze autobusy marki Yutong. Polska MEGA premiera U18
W grudniu 2025 r. do zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Katowicach trafiła właśnie pierwsza partia 15 zeroemisyjnych autobusów elektrycznych Yutong U18.
W Katowicach trwają odbiory techniczne pierwszych przegubowych elektrobusów Yutong U18, które jeszcze w tym roku wyjadą na linie obsługiwane przez PKM Katowice w ramach systemu Transport GZM. To część dużego zamówienia obejmującego łącznie 30 pojazdów tej klasy, realizowanego przez Busnex Poland. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.pl.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych Yutong U18 obejmuje kontrakt dla PKM Katowice?
- Jakim zasięgiem i pojemnością baterii wyróżniają się nowe elektrobusy?
- Kiedy zakończy się realizacja dostaw całego zamówienia?
Rekordowy kontrakt i pierwsza partia w odbiorach
Umowa pomiędzy Busnex Poland a PKM Katowice została podpisana 4 lutego 2025 roku i obejmuje dostawę 30 przegubowych autobusów elektrycznych Yutong U18. Wartość kontraktu to blisko 117.000.000 PLN, z czego niemal 80.000.000 PLN stanowi dofinansowanie z programu „Zielony Transport Publiczny”, realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przy wsparciu środków Krajowego Planu Odbudowy.
Dostawy zostały podzielone na dwie tury. Obecnie PKM Katowice prowadzi odbiory pierwszych 15 elektrobusów, natomiast druga partia ma zostać przekazana do 30 kwietnia 2026 roku. Po zakończeniu realizacji kontraktu flota katowickiego przewoźnika powiększy się do 58 autobusów elektrycznych, co znacząco wzmocni zeroemisyjny segment komunikacji miejskiej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
„Ten przetarg i podpisana umowa wpisują się w strategię modernizacji i unowocześniania floty pojazdów PKM Katowice. Dzięki temu poprawiamy jakość usług komunikacyjnych, a napęd elektryczny pozwala na redukcję emisji zanieczyszczeń w GZM” – powiedział Roman Urbańczyk, prezes PKM Katowice.
Jak podkreślano przy podpisaniu kontraktu to historyczna wymiana floty w historii śląskiego przewoźnika. .
„Podpisana umowa na dostawę 30 kolejnych autobusów elektrycznych jest największą w historii naszego miasta, przy czym ponad dwie trzecie wartości zamówienia zostanie pokryte ze środków zewnętrznych” – zaznaczył Marcin Krupa, prezydent Katowic, dodając, że inwestycje w nowoczesny tabor mają bezpośredni wpływ na decyzje pasażerów korzystających z transportu publicznego.
Yutong U18 – technika i zasięg na miejską skalę
Yutong U18 to 18-metrowy, w pełni niskopodłogowy autobus elektryczny klasy przegubowej, zaprojektowany do intensywnej eksploatacji w komunikacji miejskiej. Każdy pojazd może przewieźć do 120–125 pasażerów, w tym 46 na miejscach siedzących, z czego minimum 12 dostępnych jest z poziomu niskiej podłogi.
Autobusy wyposażono w baterie trakcyjne o łącznej pojemności 528 kWh, co pozwala na przejazd ponad 500 km na jednym ładowaniu w sprzyjających warunkach eksploatacyjnych. Zastosowano podwójny system ładowania, w tym możliwość ładowania pantografowego, a także rozbudowany system rekuperacji energii, szczególnie istotny w ruchu miejskim.
Na pokładzie znalazły się m.in. klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy, gniazda USB, pełna dostępność dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności, monitoring 24/7 oraz zaawansowane systemy bezpieczeństwa wspierane pakietem ADAS. Zastosowano również kamery zastępujące tradycyjne lusterka, poprawiające widoczność i aerodynamikę pojazdu.
„Po raz pierwszy dostarczymy w Polsce 18-metrowy zeroemisyjny autobus tej klasy. Katowice dołączają do miast, które z powodzeniem przechodzą na czysty transport, a dostarczone wcześniej Yutongi potwierdzają swoją nowoczesną i bezawaryjną technologię” – podsumował Marcin Kucharski, prezes Busnex Poland.
Naszym zdaniem
Dostawa Yutongów U18 to logiczna kontynuacja konsekwentnej polityki PKM Katowice, który w ostatnich latach systematycznie inwestuje w autobusy elektryczne, hybrydowe i alternatywne napędy. Skala kontraktu i wybór przegubowych elektrobusów pokazują, że Katowice traktują zeroemisyjny transport publiczny nie jako pilotaż, lecz jako trwały element komunikacji miejskiej, szczególnie na liniach o największym potoku pasażerów. Z kolei dla Busnex Poland, to historyczny kontrakt, którym – obok zamówień od BKM Białystok i MZA Warszawa – na pewno firma będzie się jeszcze nie raz chwalić.


Komentarze