Szwedzkie Borås elektryfikuje cały tabor – Volvo dostarczy 73 autobusy. Z Egiptu
10 grudnia 2025 r. Volvo Buses oficjalnie potwierdziło podpisanie dużego kontraktu na dostawę 73 fabrycznie nowych autobusów elektrycznych dla Borås – jednego z najważniejszych ośrodków w regionie Västra Götaland.
Zamówienie złożył operator Vy Buss, odpowiedzialny za obsługę komunikacji miejskiej i regionalnej. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo, wskazując na kluczową rolę elektryfikacji w szwedzkim transporcie publicznym.
Rozkład jazdy
- Który operator zamówił elektryczne autobusy od Volvo?
- Ile autobusów przegubowych obejmuje kontrakt?
- Do kiedy planowane jest zakończenie dostaw?
Elektryczna rewolucja
Borås zdecydowało o pełnej elektryfikacji transportu publicznego, a trzonem tego procesu będzie dostawa 73 autobusów elektrycznych od Volvo Buses. To największy dotychczas zakup zeroemisyjnego taboru w historii lokalnego operatora Vy Buss i kolejny krok państwowej Norwegii w kierunku redukcji emisji w transporcie publicznym.
W ramach umowy powstaną pojazdy trzech typów:
- 46 sztuk Volvo 7900 Electric Articulated,
- 14 sztuk Volvo 7900 Electric
- 13 sztuk Volvo 8900 Electric przeznaczonych również na linie podmiejskie.
Produkcja podwozi zostanie zrealizowana w Borås, w głównym zakładzie Volvo Buses, co podkreśla znaczenie lokalnego zaplecza przemysłowego. Nadwozia dostarczy egipski partner, firma MCV, specjalizująca się w konstrukcjach dla pojazdów elektrycznych typu miejskiego i regionalnego. Wszystkie pojazdy trafią do operatora do kwietnia 2027, po czym rozpoczną obsługę zarówno linii miejskich, jak i tras regionalnych, m.in. do Viaredu – miejscowości, w której mieści się fabryka Volvo.
Szwedzki standard
Jak podaje producent, nowe autobusy będą wyposażone w wydajne układy baterii: 565 kWh w przegubowych Volvo 7900 Electric Articulated, 470 kWh w wersjach 12-metrowych Volvo 7900 Electric oraz odpowiednio 450–540 kWh w modelach Volvo 8900 Electric, które rozpoczynają nową generację elektrycznych autobusów regionalnych. Celem projektu jest nie tylko redukcja emisji, ale również poprawa komfortu pasażera – zwiększona liczba miejsc siedzących, lepsza dostępność oraz nowoczesne wnętrza wpisują się w standard skandynawskiej komunikacji miejskiej.
Kontrakt obejmuje także pakiet utrzymaniowy, umowy serwisowe oraz rozwiązania dla zajezdni, co – jak podkreśla Martin Spjern, Country Manager Volvo Buses w Szwecji – ma „zapewnić niezawodność, dostępność i długoterminową efektywność taboru”. Z kolei Robert Nyberg, CEO Vy Buss, nazywa zamówienie „kluczowym krokiem w stronę klimatycznie inteligentnego transportu publicznego i początkiem długofalowego partnerstwa”.
Bezpośrednim skutkiem dostawy będzie pełna elektryfikacja autobusowej komunikacji miejskiej w Borås, co stawia miasto w gronie liderów transformacji energetycznej w Europie. Volvo przypomina, że ich portfolio obejmuje obecnie „egipskie” pojazdy Volvo 7900 Electric, Volvo 7900 Electric Articulated i Volvo 8900 Electric – produkowane licencyjnie przez MCV plus platformy Volvo BZR / BZL.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok




Komentarze