Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Żory z II przetargiem na operatora bezpłatnej komunikacji miejskiej z elektrobusami Solarisa

infobus
09.12.2025 19:09
0 Komentarzy

10 grudnia 2025 r. Gmina Miejska Żory ponownie ogłosiła przetarg na świadczenie autobusowych na terenie Żor. Elektrobusami od Solarisa, które samorząd niebawem odbierze.

Tym samym postępowanie ma wyłonić operatora, który zapewni ciągłość funkcjonowania systemu komunikacji miejskiej od maja 2026 r. do kwietnia 2034 r. O pierwszym, nieudanym podejściu śląskiego miasta do tego zamówienia pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy

  1. Jaki okres obejmuje nowy kontrakt na przewozy w Żorach?
  2. Jakie doświadczenie musi wykazać wykonawca, by złożyć ważną ofertę?
  3. Jak zamawiający oceni oferty w tym postępowaniu?
Gmina Żory startuje z nowym postępowaniem na usługi autobusowe
Gmina Żory startuje z nowym postępowaniem na usługi autobusowe

Nowy kontrakt

Ogłoszony ponownie przetarg dotyczy miasta Żory, które od lat rozwija swój model bezpłatnego transportu publicznego. Zamówienie obejmuje świadczenie usług przewozowych autobusami w komunikacji miejskiej na terenie miasta oraz gmin ościennych w okresie od 1 maja 2026 r. do 30 kwietnia 2034 r.. Jest to jedno z dłuższych kontraktów w Polsce dotyczących obsługi transportu publicznego, obejmujące 8 lat funkcjonowania systemu. Dodatkowo poziom skombinowania podnosi fakt, że zamawiający udostępni operatorowi swój tabor, czyli już zamówionych 17 szt. elektrobusów Solaris Urbino 12 electric.

Wartość zamówienia nie została podana, jednak zamawiający ustalił wysokie zabezpieczenie w postaci wadium w wysokości 2.500.000 PLN. Jeżeli pojawiłby się budżet, zgodnie z wymogiem zapisu przedstawiano by go jako 1.000.000 PLN – z VAT 23%.

Wykonawca musi od początku obowiązywania umowy dysponować czynną dyspozytornią, działającą co najmniej godzinę przed pierwszym wyjazdem i 30 minut po zjeździe ostatniego pojazdu. Punkt ten pełni jednocześnie funkcję miejsca informacji pasażerskiej oraz punktu zgłoszeń, wniosków i skarg, co podkreśla wagę organizacji pracy przewoźnika i obsługi pasażerów.

Kolejnym kluczowym wymogiem jest odpowiednie doświadczenie – operator musi wykazać, że w ciągu ostatnich trzech lat zrealizował usługę transportu zbiorowego o skali co najmniej 700 000 wozokilometrów w ciągu 12 następujących po sobie miesięcy. To warunek, który wyraźnie preferuje wykonawców z dużym doświadczeniem w obsłudze regularnych linii w systemie komunikacji miejskiej i zapewnia ciągłość standardu usług dla pasażerów. Wymagane jest również skierowanie co najmniej 40 osób z uprawnieniami do kierowania autobusem.

Przetarg dopuszcza również możliwość skorzystania z prawa opcji, polegającej na zwiększeniu pracy eksploatacyjnej o 10%. Niezależnie od tego zamawiający przewidział także potencjalne zamówienia uzupełniające, obejmujące obsługę dodatkowych 7–9 autobusów, które miałyby zostać przekazane operatorowi przez gminę, przy założeniu pracy eksploatacyjnej 5 000 wozokilometrów miesięcznie na pojazd.

W postępowaniu obowiązuje jeden kryterium oceny: cena – 100%, co oznacza, że zamawiający nie premiuje żadnych elementów technicznych, jakościowych czy ekologicznych. Oferty należy składać do 12 stycznia 2026 r.. Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://zory.logintrade.net/rejestracja/ustawowe.html

Gmina Żory startuje z nowym postępowaniem na usługi autobusowe
Gmina Żory startuje z nowym postępowaniem na usługi autobusowe

Losy pierwszego przetargu

Poprzednie postępowanie z października 2025 r. zostało unieważnione 14 listopada 2025 r. z powodu zbyt krótkiego czasu na rozpoczęcie usług oraz odwołania złożonego przez PKS Gostynin, który wskazywał m.in. brak okresu przejściowego i obowiązek natychmiastowego zapewnienia taboru uzupełniającego oraz infrastruktury.

Zamawiający uznał argumenty dotyczące nierealnego harmonogramu, zapowiedział zmianę logiki kontraktu i przygotował ponowne ogłoszenie – już z przesuniętym terminem rozpoczęcia usług na maj 2026 r., aby operator miał czas na organizację zaplecza i zasobów.

Komentarze