Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wybrano wykonawcę dokumentacji projektowej dla trasy tramwajowej do dworca Warszawa Zachodnia

infotram
03.12.2025 11:30
0 Komentarzy

Tramwaje Warszawskie ogłosiły wybór wykonawcy, który przygotuje kompletną dokumentację projektową dla nowej trasy tramwajowej prowadzącej z ulicy Kasprzaka do Dworca Warszawa Zachodnia.

Przetarg wygrała firma Databout, która złożyła ofertę o wartości około 14,4 mln zł brutto. Zanim projektant przystąpi do pracy, wybór musi się jeszcze formalnie uprawomocnić.

Rozkład jazdy:

  1. Jak planowana podziemna trasa tramwajowa wpłynie na dostępność komunikacyjną Dworca Zachodniego po jej otwarciu w 2026 roku?
  2. Jakie korzyści dla pasażerów ma przynieść nowa infrastruktura, w tym podziemny przystanek i tunel pod parkiem Pięciu Sióstr?
  3. W jaki sposób projekt tramwajowy wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. zostanie zintegrowany z istniejącym układem komunikacyjnym, w tym z możliwością skrętu tramwajów w kierunku Centrum, Okęcia i pętli Banacha?
Tramwaj do dworca Warszawa Zachodnia
Tramwaj do dworca Warszawa Zachodnia

Tunel, 1,4 km torów i kluczowe połączenie dla Woli

Nowa linia tramwajowa będzie liczyć około 1,4 km, z czego aż 0,9 km przebiegnie pod ziemią. Tory zostaną poprowadzone:

  • w istniejącym tunelu pod stacją kolejową Warszawa Zachodnia,
  • następnie w nowo projektowanym tunelu,
  • dalej wzdłuż ulic Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego,
  • z włączeniem do ul. Kasprzaka w rejonie przystanku Szpital Wolski.

To inwestycja o dużym znaczeniu komunikacyjnym – umożliwi szybki dojazd z Woli do Dworca Zachodniego oraz stanie się częścią większego projektu tramwajowej obwodnicy miasta, która ma usprawnić podróże między dzielnicami bez konieczności przejazdu przez centrum.

Trzy warianty trasy – projektant przygotuje analizę

Pierwszym zadaniem wykonawcy będzie opracowanie trzech wariantów przebiegu trasy, różniących się:

  • lokalizacją końca tunelu i miejsca wyjazdu na powierzchnię (rampa w rejonie Prądzyńskiego lub Krzyżanowskiego),
  • sposobem włączenia trasy do istniejącej infrastruktury przy ul. Kasprzaka.

To umożliwi wybór optymalnego rozwiązania z punktu widzenia kosztów, techniki i uwarunkowań przestrzennych.

Dwa etapy inwestycji – możliwość elastycznego finansowania

Nowa trasa została podzielona na dwa zadania projektowe:

Odcinek od Kasprzaka do stacji Warszawa Zachodnia,

Wyposażenie tunelu tramwajowego pod stacją, wraz z budową podziemnego zespołu przystankowego przy peronie 9.

Podział ten pozwala na etapowanie prac i lepsze dopasowanie harmonogramu inwestycji do dostępnych środków finansowych – zarówno podczas przygotowywania dokumentacji, jak i późniejszej budowy.

Databout przygotuje pełną dokumentację w 43 miesiące

Wybrany wykonawca opracuje:

  • projekt budowlany,
  • projekty wykonawcze,
  • dokumentację przetargową dla przyszłych robót,
  • pełny pakiet niezbędnych analiz i uzgodnień.

Będzie też odpowiedzialny za:

  • uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
  • zdobycie wszystkich wymaganych pozwoleń administracyjnych,
  • przygotowanie inwestycji do etapu realizacji.

Całość dokumentacji, wraz z decyzją środowiskową, ma zostać przekazana w ciągu 43 miesięcy od podpisania umowy.

Budowa po 2030 roku

Choć dokumentacja powstanie w ciągu najbliższych kilku lat, faktyczna budowa trasy jest planowana po roku 2030. Dokładny harmonogram będzie zależny m.in. od dostępności funduszy na inwestycje tramwajowe.

Nowa trasa jako część tramwajowej obwodnicy Warszawy

Planowana linia Kasprzaka – Dworzec Zachodni to element większego projektu budowy tramwajowej obwodnicy, która ma:

  • umożliwić wygodne przejazdy między dzielnicami bez konieczności wjazdu do ścisłego centrum,
  • znacząco usprawnić przesiadki między różnymi środkami transportu,
  • wzmocnić rolę Dworca Zachodniego jako kluczowego węzła przesiadkowego w Warszawie.

To kolejny krok w kierunku rozwoju wygodnej, szybkiej i ekologicznej komunikacji publicznej w stolicy.

Komentarze