Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autobus międzymiastowy Yutong IC12E z premierą w Polsce. W tle pierwsze zamówienia 

infobus
27.11.2025 16:01
0 Komentarzy

27 listopada w warszawskiej Butelkowni na Pradze odbyła się oficjalna prezentacja nowego elektrycznego autobusu międzymiastowego Yutong IC12E 

To pierwszy pokaz tego modelu w Polsce, po światowej premierze podczas Busworld Europe 2025 w Brukseli. Producent zaprezentował w stolicy egzemplarz w specyfikacji europejskiej, przygotowany z myślą o przewoźnikach obsługujących połączenia regionalne i między miastami.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kluczowe parametry techniczne wyróżniają autobus Yutong IC12E na tle innych pojazdów w segmencie między­miejskim?
  2. Którzy polscy przewoźnicy jako pierwsi zamówili model IC12E i kiedy zaplanowano dostawy?
  3. Jakie wyniki osiągnął Yutong IC12E podczas testów przeprowadzonych latem 2025 r. w Niemczech i Skandynawii?

Pierwsze zamówienia

Model wzbudził duże zainteresowanie polskich operatorów.

Pierwsze zamówienia na IC12E już zostały potwierdzone:

  • PKS Złocieniec – odbiór pierwszych egzemplarzy zaplanowany na styczeń 2026 r.
  • PKS Nova – dostawy przewidziane na połowę 2026 r.

To jedne z pierwszych wdrożeń nowego modelu w Europie Środkowej, co pokazuje rosnącą popularność segmentu elektrycznych autobusów międzymiastowych.

Nowa generacja autobusów klasy II

Podczas pokazu w Warszawue głównym bohaterem wydarzenia był Yutong IC12E – elektryczny autobus klasy II stworzony do obsługi wysokoczęstotliwościowych połączeń regionalnych. Model wyróżnia się:

  • maksymalnym zasięgiem do 675 km wg SORT2,
  • zużyciem energii na poziomie 0,67 kWh/km,
  • możliwością pokonywania wzniesień o nachyleniu do 25%,
  • zdalnymi aktualizacjami OTA,
  • pełnym pakietem systemów ADAS zgodnych z GSR2,
  • 47 miejscami siedzącymi i długością 12,66 m.

Kluczową technologią jest system podwójnych ładowarek ciekłochłodzonych, umożliwiający ładowanie od 12% do 100% w 1,2 godziny, co w segmencie międzymiastowym stanowi jedną z najlepszych wartości na rynku.

Wierzymy, że przyszłość mobilności publicznej leży w rozwiązaniach przyjaznych dla środowiska. Zwiększamy tempo elektryfikacji, aby razem z naszymi klientami budować zrównoważoną przyszłość” – podkreślał w Warszawie Jack Li, CEO Yutong Central & Northern Europe.

Sprawdzone osiągi 

Latem 2025 r. IC12E przeszedł intensywne testy w realnych warunkach drogowych. Autobus pokonał 1 272 km w trzy dni, jadąc przez:

  • Niemcy
  • Danię
  • Szwecję
  • Norwegię

Podczas jednego z etapów przejechał 510 km na jednym ładowaniu, zużywając 926 kWh energii, co daje średnie zużycie ok. 0,7 kWh/km. Test potwierdził wysoką efektywność układu napędowego i stabilność systemów zarządzania energią.

Pierwsze egzemplarze IC12E trafiły już do włoskiego przewoźnika V.I.T.A., obsługującego Dolinę Aosty. Model radzi sobie tam w warunkach wymagającego, alpejskiego ukształtowania terenu. 

Komentarze