Autobus międzymiastowy Yutong IC12E z premierą w Polsce. W tle pierwsze zamówienia
27 listopada w warszawskiej Butelkowni na Pradze odbyła się oficjalna prezentacja nowego elektrycznego autobusu międzymiastowego Yutong IC12E
To pierwszy pokaz tego modelu w Polsce, po światowej premierze podczas Busworld Europe 2025 w Brukseli. Producent zaprezentował w stolicy egzemplarz w specyfikacji europejskiej, przygotowany z myślą o przewoźnikach obsługujących połączenia regionalne i między miastami.
Rozkład jazdy:
- Jakie kluczowe parametry techniczne wyróżniają autobus Yutong IC12E na tle innych pojazdów w segmencie międzymiejskim?
- Którzy polscy przewoźnicy jako pierwsi zamówili model IC12E i kiedy zaplanowano dostawy?
- Jakie wyniki osiągnął Yutong IC12E podczas testów przeprowadzonych latem 2025 r. w Niemczech i Skandynawii?
Pierwsze zamówienia
Model wzbudził duże zainteresowanie polskich operatorów.
Pierwsze zamówienia na IC12E już zostały potwierdzone:
- PKS Złocieniec – odbiór pierwszych egzemplarzy zaplanowany na styczeń 2026 r.
- PKS Nova – dostawy przewidziane na połowę 2026 r.
To jedne z pierwszych wdrożeń nowego modelu w Europie Środkowej, co pokazuje rosnącą popularność segmentu elektrycznych autobusów międzymiastowych.
Nowa generacja autobusów klasy II
Podczas pokazu w Warszawue głównym bohaterem wydarzenia był Yutong IC12E – elektryczny autobus klasy II stworzony do obsługi wysokoczęstotliwościowych połączeń regionalnych. Model wyróżnia się:
- maksymalnym zasięgiem do 675 km wg SORT2,
- zużyciem energii na poziomie 0,67 kWh/km,
- możliwością pokonywania wzniesień o nachyleniu do 25%,
- zdalnymi aktualizacjami OTA,
- pełnym pakietem systemów ADAS zgodnych z GSR2,
- 47 miejscami siedzącymi i długością 12,66 m.
Kluczową technologią jest system podwójnych ładowarek ciekłochłodzonych, umożliwiający ładowanie od 12% do 100% w 1,2 godziny, co w segmencie międzymiastowym stanowi jedną z najlepszych wartości na rynku.
„Wierzymy, że przyszłość mobilności publicznej leży w rozwiązaniach przyjaznych dla środowiska. Zwiększamy tempo elektryfikacji, aby razem z naszymi klientami budować zrównoważoną przyszłość” – podkreślał w Warszawie Jack Li, CEO Yutong Central & Northern Europe.
Sprawdzone osiągi
Latem 2025 r. IC12E przeszedł intensywne testy w realnych warunkach drogowych. Autobus pokonał 1 272 km w trzy dni, jadąc przez:
- Niemcy
- Danię
- Szwecję
- Norwegię
Podczas jednego z etapów przejechał 510 km na jednym ładowaniu, zużywając 926 kWh energii, co daje średnie zużycie ok. 0,7 kWh/km. Test potwierdził wysoką efektywność układu napędowego i stabilność systemów zarządzania energią.
Pierwsze egzemplarze IC12E trafiły już do włoskiego przewoźnika V.I.T.A., obsługującego Dolinę Aosty. Model radzi sobie tam w warunkach wymagającego, alpejskiego ukształtowania terenu.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok



Komentarze