Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKM Katowice unieważnia zakup 15 autobusów CNG. Po prawie 2 m-cach analizy ofert

infobus
21.11.2025 18:02
0 Komentarzy

21 listopada 2025 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach poinformowało o unieważnieniu postępowania w zakresie zakupu 15 autobusów zasilanych CNG.

Anulacja dotyczy zarówno zadania nr 1 (autobusy przegubowe), jak i zadania nr 2 (autobusy jednoczłonowe). Decyzja jest o tyle zaskakująca, że została podjęta wiele tygodni po otwarciu ofert (z 7 października), w momencie gdy rynek oczekiwał już pozytywnego rozstrzygnięcia. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile ofert złożono łącznie w przetargu na autobusy CNG dla PKM Katowice?
  2. Dlaczego oba zadania postępowania zostały unieważnione?
  3. Jaką minimalną moc silnika i zasięg na jednym tankowaniu wymagał zamawiający?
21 listopada 2025 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach poinformowało o unieważnieniu postępowania w zakresie zakupu 15 autobusów zasilanych CNG.
Katowice rezygnują z zakupu 15 autobusów CNG. Oferty za drogie w obu zadaniach

Dwa zadania – pięć ofert

Przetarg na dostawę 15 fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich zasilanych CNG – 5 przegubowych i 10 jednoczłonowych – unieważniony! PKM Katowice wymagał, by pojazdy spełniały normę Euro VI-E, były wyposażone w pełny system informacji pasażerskiej, monitoring, zabudowaną kabinę kierowcy i zapewniały co najmniej 450 km zasięgu na jednym tankowaniu. Autobusy miały trafić do floty PKM do trzeciego kwartału 2026 r.

Po stronie technicznej zamawiający preferował pojazdy z zabudowaną kabiną kierowcy, klimatyzacją, systemem informacji pasażerskiej, monitoringiem, portami USB oraz trzema parami drzwi w wersji MAXI. Wymagane było również podwozie przystosowane do zabudowy zbiorników CNG o dużej pojemności, silnik o mocy minimum 200 kW oraz gwarantowany zasięg 450 km. Dostawa miała zostać zrealizowana do trzeciego kwartału 2026 r.

W przetargu złożono łącznie pięć ofert – po dwie na autobusy przegubowe i trzy na jednoczłonowe. O kontrakt rywalizowały firmy MAN Truck & Bus Polska, Solaris Bus & Coach oraz Autobagi Polska.

Katowice rezygnują z zakupu 15 autobusów CNG. Oferty za drogie w obu zadaniach
Katowice rezygnują z zakupu 15 autobusów CNG. Oferty za drogie w obu zadaniach

Zadanie nr 1 (autobusy przegubowe)

W pierwszym zadaniu dotyczącym dostawy 5 przegubowych autobusów CNG, swoje propozycje złożyły dwie firmy:

  • MAN Truck & Bus Polska zaproponował cenę 15.744.000 PLN brutto, czyli 12.800.000 PLN netto, co daje 2.560.000 PLN netto za model Lion`s City 18 G;
  • Solaris Bus & Coach zaoferował 14.883.000 PLN brutto, czyli 12.100.000 PLN netto, co daje 2.420.000 PLN netto za model Urbino 18 CNG.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia w tym zadaniu wynosi 12.300.000 PLN brutto, czyli około 10.000.000 PLN netto. Obie oferty przekraczają budżet zamawiającego, przy czym propozycja Solarisa jest bliższa jego granicy.

Zadanie nr 2 (autobusy jednoczłonowe)

W drugim zadaniu dotyczącym 10 autobusów MAXI, złożono trzy oferty:

  • MAN Truck & Bus Polska – 23.247.000 PLN brutto, czyli 18.900.000 PLN netto, co daje 1.890.000 PLN netto za model Lion`s City 12 G;
  • Solaris Bus & Coach – 23.616.000 PLN brutto, czyli 19.200.000 PLN netto, co daje 1.920.000 PLN netto za model Urbino 12 CNG
  • Autobagi Polska – 19.065.000 PLN brutto, czyli 15.500.000 PLN netto, co daje 1.550.000 PLN netto za Procity 12 CNG.

Analiza ofert pokazywała, że w zadaniu nr 1 bliżej budżetu był Solaris, natomiast w zadaniu nr 2 jedyną ofertą mieszczącą się finansowo była propozycja Autobagi Polska. PKM chciał podjć decyzję o wyborze w oparciu o kryteria:

✅ 60 procent – cena
✅ 40 procent – właściwości techniczno-eksploatacyjne

Jak widać, punktowo w obu zadaniach decydująca byłaby cena, jednak w ocenie techniczno-eksploatacyjnej przewagę mogły zdobyć MAN oraz Solaris, dzięki bogatszemu wyposażeniu i zaawansowanym modułom diagnostycznym. Ostatecznie PKM Katowice unieważniło oba zadania. W obu przypadkach zamawiający stwierdził, że nie może zwiększyć środków do poziomu najkorzystniejszych ofert. Szczegółowe informacje na https://platformazakupowa.pl/transakcja/1152577

Katowice rezygnują z zakupu 15 autobusów CNG. Oferty za drogie w obu zadaniach
Katowice rezygnują z zakupu 15 autobusów CNG. Oferty za drogie w obu zadaniach

Komentarze