Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Busworld 2025: TAM Europe z ofertą autobusów elektrycznych, wodorowych i lotniskowych

infobus
09.11.2025 15:02
0 Komentarzy

TAM Europe zaprezentował trzy modele autobusów podczas Busworld 2025, największych europejskich targów pojazdów użyteczności publicznej.

Premiery miały miejsce pod koniec października 2025 roku w Brukseli. O wejściu Słoweńców w kooperację z Hyundai i wprowadzeniu na europejski rynek modelu FC 12 informowaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie trzy modele autobusów zaprezentowała firma TAM Europe podczas targów Busworld 2025 w Brukseli?
  2. Jakie parametry techniczne ma nowy autobus wodorowy opracowany wspólnie przez TAM Europe i Hyundaia?
  3. Jakie są plany produkcyjne i rozwój technologiczny firmy TAM Europe na najbliższe lata?
Busworld 2025: TAM Europe z ofertą autobusów elektrycznych, wodorowych i lotniskowych
Busworld 2025: TAM Europe z ofertą autobusów elektrycznych, wodorowych i lotniskowych

TAM na Busworld 2025

Podczas tegorocznej edycji Busworld 2025 firma TAM Europe z siedzibą w Mariborze (Słowenia) zaprezentowała trzy nowe modele autobusów: kompaktowy elektrobus miejski VERO nowej generacji, lotniskowy pojazd VivaIR w odświeżone wersji oraz debiutujący autobus wodorowy klasy miejskiej, opracowany we współpracy z Hyundaiem. Każdy z modeli odpowiada innej niszy rynkowej: od lokalnego transportu zeroemisyjnego, przez przewozy pasażerskie na terminalach, aż po nowoczesne pojazdy H2 dla flot miejskich.

VERO to typowy elektryczny minibus dla transportu miejskiego, projektowany z myślą o zwrotności i niskich kosztach operacyjnych. VivaIR adresowany jest do operatorów lotniskowych i przewozów pomiędzy terminalami. Największą nowością był jednak wodorowy autobus miejski, którego technologiczne zaplecze opracowano we współpracy z azjatyckim partnerem, czyli Hyundai.

Nowy autobus wodorowy klasy miejskiej od TAM Europe i Hyundaia opiera się na technologii zbiorników wysokociśnieniowych 700 bar, co pozwala na zmagazynowanie ponad 35 kg wodoru i osiągnięcie zasięgu ponad 350 km. Autobus jest w pełni niskopodłogowy, oferuje 79 miejsc pasażerskich, trzy szerokie drzwi oraz nowoczesne systemy wspomagania kierowcy.

Model zadebiutował 27 marca 2025 r. w zajezdni Wiener Linien w Wiedniu jako Hyundai Elec City FC 12, jednak jego projekt powstał wspólnie ze słoweńskim producentem TAM Europe. Autobus obsługuje infrastrukturę tankowania H2 w Leopoldau i Simmering – to jedyna stacja w Austrii oferująca zarówno 350, jak i 700 bar.

W 2025 roku do Wiednia trafią łącznie 20 autobusów wodorowych, w tym 10 Hyundai-TAM, 10 CaetanoBus (na technologii Toyoty) oraz 10 Rampini Hydron (minibusy H2-bateryjne). Pojazdy będą obsługiwać linie miejskie 39A, 2A i 3A. Projekt współfinansowany jest przez UE w ramach programu EBIN austriackiego Ministerstwa Ochrony Klimatu.

Busworld 2025: TAM Europe z ofertą autobusów elektrycznych, wodorowych i lotniskowych
Busworld 2025: TAM Europe z ofertą autobusów elektrycznych, wodorowych i lotniskowych

Historia TAM Europe

Równolegle autobusy TAM Europe trafiły już do floty miejskiej w Seulu, gdzie testowane są w realnych warunkach przy wsparciu operatora publicznego. Firma zapowiada, że w ciągu najbliższych trzech lat planuje produkcję do 100 autobusów wodorowych rocznie, przy łącznych możliwościach produkcyjnych zakładu w Mariborze na poziomie 500 pojazdów elektrycznych i H2 rocznie.

TAM Europe, dawna Tovarna Avtomobilov Maribor, została reaktywowana po bankructwie w 2011 r. dzięki inwestycji kapitałowej ze strony China Hi-Tech Group Corporation (CHTC). Od tego momentu firma skoncentrowała się na rynku pojazdów zeroemisyjnych i lotniskowych, z wyraźnym akcentem na ekspansję w UE i Azji. Integracja europejskiej technologii i chińskiego kapitału pozwala firmie konkurować z większymi graczami branży.

Komentarze