Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tysięczny autobus BYD opuścił węgierski zakład BYD w Komárom. Już z Blade Battery

infobus
05.10.2025 08:06
0 Komentarzy

W zakładzie BYD w Komárom na Węgrzech z linii montażowej zjechał jubileuszowy, 1 000. elektryczny autobus.

To model eBus B12, pierwszy w Europie z innowacyjnym podwoziem typu Blade Battery Chassis, które integruje akumulatory bezpośrednio ze strukturą nośną pojazdu. Nowy pojazd trafi do floty niemieckiego operatora STOAG, który już od dekady rozwija elektromobilność w Oberhausen. To jednak nie koniec wiadomości z Komárom. BYD inwestuje w rozbudowę fabryki, która docelowo ma potroić produkcję i stać się kluczowym centrum produkcji zeroemisyjnych pojazdów użytkowych dla Europy.

Rozkład jazdy:

  1. W którym mieście na Węgrzech BYD produkuje autobusy elektryczne?
  2. Jaki model autobusu był jubileuszowym, tysięcznym pojazdem z fabryki w Komárom?
  3. Do którego niemieckiego operatora trafił nowy eBus B12?
W zakładzie BYD w Komárom na Węgrzech z linii montażowej zjechał jubileuszowy, 1 000. elektryczny autobus.
W zakładzie BYD w Komárom na Węgrzech z linii montażowej zjechał jubileuszowy, 1 000. elektryczny autobus / fot. BYD

Ambitna rozbudowa

Chiński producent nie zwalnia tempa. W Komárom trwa budowa nowej hali o powierzchni 29 000 m², dzięki której roczna zdolność produkcyjna zakładu wzrośnie do ponad 1 200 pojazdów – zarówno autobusów, jak i ciężarówek elektrycznych. Inwestycja wspierana jest finansowo przez rząd Węgier, który przeznaczył na ten cel 3,1 mld HUF (ok. 35 mln zł).

Co istotne, nowa hala ma być w pełni zautomatyzowana, oparta na rozwiązaniach „digital production” i zgodna z zasadami zrównoważonego rozwoju. BYD deklaruje, że rozbudowa stworzy ponad 600 nowych miejsc pracy, a Komárom stanie się jedną z głównych baz produkcyjnych BYD poza Chinami.

„Made in Europe, for Europe” to dla nas nie tylko hasło – to rzeczywistość, którą wspólnie budujemy z lokalnymi partnerami” – podkreśla Tian Chunlong, dyrektor generalny BYD Commercial Vehicles.

Producent wyraźnie wskazuje, że chce zredukować zależność od importu z Chin i zapewnić europejskim klientom krótsze łańcuchy dostaw, zgodne z unijnymi wymogami lokalności i zrównoważonego rozwoju. Komárom ma być centrum kompetencji nie tylko w produkcji, ale również w obszarze badań i rozwoju (B+R).

Rozbudowa zakładu BYD w Komárom na Węgrzech z / lipiec 2025

Pozycja BYD w Europie

Od ponad dekady BYD konsekwentnie buduje swoją pozycję na europejskim rynku e-busów. Obecnie jego pojazdy kursują w ponad 160 miastach w 26 krajach Europy i przejechały już ponad 645 mln kilometrów, co – według producenta – pozwoliło zaoszczędzić ponad 690 tys. ton CO₂.

Wyprodukowany właśnie 1 000. elektrobus trafi do operatora STOAG w Niemczech, który już wcześniej eksploatował elektryczne Solarisy i VDL-e, a teraz rozszerza swoją flotę o pojazdy BYD.

Produkcja modelu eBus B12 z nowym podwoziem Blade Battery to kolejny etap transformacji, w którym technologia bateryjna staje się integralnym elementem konstrukcji pojazdu. BYD planuje dalsze rozszerzanie oferty produktowej w Europie, a w Komárom rozwijać będzie także segment elektrycznych ciężarówek.

Zakład w Komárom jest symbolem zmiany podejścia producentów z Azji do rynku europejskiego: lokalna produkcja, lokalne miejsca pracy i lokalne dostawy – wszystko po to, by sprostać nowym wymogom ekologicznym i przemysłowym Unii Europejskiej.

Komentarze