Orlen z umową na 5-letnie dostawy wodoru do autobusów KM Płock. Znamy cenę H2
Orlen będzie przez pięć lat dostarczać niskoemisyjny wodór dla autobusów Komunikacji Miejskiej w Płocku – poinformował we wtorek, 10 września 2025 r., tamtejszy Urząd Miasta.
Pierwsze pojazdy wodorowe wyjadą na ulice Płocka w połowie 2026 r. Dostawy realizowane będą z nowej stacji wodorowej budowanej przy ul. Łukasiewicza. O tej ważnej informacji dla lokalnego transportu publicznego pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Na ile lat została zawarta umowa Orlenu z Komunikacją Miejską w Płocku i jakie jest jej szacowane zużycie wodoru?
- Gdzie powstaje nowa stacja wodorowa w Płocku i jakie będzie jej wyposażenie?
- Ile autobusów wodorowych trafi do Płocka w połowie 2026 roku, a ile kolejnych do końca 2027 roku?
Umowa o strategicznym znaczeniu
„Zrobiliśmy kolejny krok w kierunku rozwoju Wodorowego Płocka. W przetargu na dostawę paliwa dla produkowanych dla naszego miasta autobusów, Komunikacja Miejska wybrała jako dostawcę Orlen” – powiedział prezydent miasta Andrzej Nowakowski.
Przez pięć lat Orlen ma zapewnić wodór zgodny z normami jakościowymi Ministerstwa Klimatu i Środowiska dla zastosowań automotive oraz pełną obsługę dystrybucyjną. Całość zapotrzebowania na wodór dla 18 autobusów szacowana jest na 360 kg dziennie, przy czym tankowanie każdego pojazdu, łącznie z czynnościami dodatkowymi, ma trwać maksymalnie 30 minut – poinformował prezes Komunikacji Miejskiej Płock Marcin Uchwał.
Koszt obsługi 18 pojazdów wodorowych w okresie pięcioletnim wyniesie ponad 24,1 mln zł, a w przypadku rozszerzenia floty o kolejne 9 pojazdów – dodatkowe 9 mln zł. To oznacza cenę H2 na poziomie 60,27 zł za kilogram wodoru. Oferta obejmuje dostawę 400 000 kg, z opcją rozszerzenia do 550 000 kg. O szczegółach przetargu pisaliśmy już w TransInfo.
Stacja Orlenu w Płocku coraz bliżej
Orlen realizuje budowę stacji tankowania wodoru przy swojej stacji paliw przy ul. Łukasiewicza, naprzeciwko Orlen Areny i nieopodal głównego zakładu koncernu. Według deklaracji spółki, inwestycja znajduje się obecnie na zaawansowanym etapie – w październiku 2025 r. planowana jest dostawa pierwszych urządzeń technologicznych, a uruchomienie stacji zaplanowano na I kwartał 2026 r.
Jak wskazał Orlen: „Paliwo wodorowe będzie dostępne przez całą dobę dla klientów instytucjonalnych – w tym Komunikacji Miejskiej – oraz klientów indywidualnych. Na wyposażeniu stacji znajdą się dystrybutory o ciśnieniu 350 bar dla pojazdów ciężkich i autobusów oraz 700 bar dla aut osobowych”. Infrastruktura zostanie zintegrowana z istniejącą stacją paliw, rozszerzając ofertę paliw alternatywnych.
Realizacja projektu w Płocku wpisuje się w strategię Clean Cities – Hydrogen Mobility in Poland, będącą częścią szerokiego planu rozwoju rynku wodorowego Orlenu. Jak zaznacza koncern, Płock jest kolejnym miastem po Poznaniu i Wałbrzychu, w którym realizowana jest tego typu inwestycja.
„Koncepcja rozwoju rynku wodorowego Orlen łączy infrastrukturę z potrzebami odbiorców tego paliwa. W Polsce funkcjonuje systemowe wsparcie tego podejścia, obejmujące m.in. programy zakupu ekologicznych autobusów czy ciężarówek” – przekazano w odpowiedzi na pytania Polskiej Agencji Prasowej.
Dla porównania: stacja w Poznaniu obsługuje 25 autobusów w ramach 15-letniego kontraktu z lokalnym MPK. Do 2040 r. ma tam zostać dostarczone 1,8 mln kg wodoru, co pozwoli na redukcję emisji CO₂ o 21 tys. ton.
Autobusy wodorowe dla Płocka
Umowa z Orlenem to kolejny element szerszego projektu budowy zeroemisyjnego transportu publicznego w Płocku. W czerwcu 2025 r. podpisano umowę z Solaris Bus & Coach na dostawę 18 autobusów wodorowych o długości 12,5 m, które pojawią się na ulicach miasta w połowie 2026 r. Zakup został sfinansowany z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, w 100% w części netto – ponad 57 mln zł, przy wkładzie własnym miasta na poziomie 13 mln zł VAT.
Z kolei w sierpniu Urząd Miasta Płocka uzyskał kolejne 30 mln zł wsparcia z UE na zakup 9 dodatkowych autobusów wodorowych, których łączna wartość to ponad 43,4 mln zł. Nowe pojazdy mają trafić do Płocka do końca 2027 r. Będą to cztery autobusy 12-metrowe i pięć przegubowych 18-metrowych, wszystkie z napędem wykorzystującym ogniwa wodorowe.
Orlen od lat współpracuje z władzami Płocka w zakresie rozwoju wodorowej mobilności miejskiej. Już w 2020 r. podpisano list intencyjny, a rok później płocka Komunikacja Miejska stała się jednym z partnerów Mazowieckiej Doliny Wodorowej, koordynowanej przez Orlen. Projekt obejmuje badania, rozwój i edukację w zakresie technologii wodorowych.
Komentarze