Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sztuczna inteligencja w służbie autobusom. ZF TempAI rewolucjonizuje pomiar temperatury?

infobus
17.08.2025 11:00
0 Komentarzy

ZF wprowadza TempAI, nowatorskie rozwiązanie oparte na sztucznej inteligencji, które umożliwia precyzyjny pomiar temperatury bezpośrednio wewnątrz silnika elektrycznego.

Dzięki zastosowaniu technologii AI dane są zbierane bez konieczności instalowania dodatkowego sprzętu, nawet w miejscach trudno dostępnych lub wyjątkowo gorących. Rezultatem tego podejścia jest możliwość zwiększenia mocy jednostki napędowej, przy jednoczesnym ograniczeniu niewykorzystanych rezerw i podniesieniu ogólnej efektywności działania.

Rozkład jazdy

  1. Na czym polega nowa metoda TempAI?
  2. W czym pomagają zaawansowane algorytmy?
  3. Czy technologia jest gotowa do produkcji seryjnej?

Nowa metoda zarządzania temperaturą

Dzięki opartemu na sztucznej inteligencji rozwiązaniu TempAI firma ZF wprowadza nową metodę, która przenosi zarządzanie temperaturą w napędach elektrycznych na nowy poziom. Wykorzystując samouczący się model temperatury, TempAI zwiększa dokładność prognoz o ponad 15 procent, umożliwiając znacznie precyzyjniejsze wykorzystanie ciepła maszyny elektrycznej.

Zaawansowane algorytmy pozwalają zoptymalizować strategię pracy układów napędowych, co przekłada się na lepsze osiągi i większą oszczędność energetyczną. Co więcej, dzięki lepszemu zarządzaniu termiką można ograniczyć ilość wykorzystywanych metali ziem rzadkich, co ma znaczenie zarówno z perspektywy ekonomicznej, jak i ekologicznej. TempAI skraca również czas potrzebny na rozwój nowych rozwiązań, co dla producentów może oznaczać szybsze wprowadzanie innowacyjnych produktów na rynek.

Produkcja seryjna TempAI

TempAI opiera się na platformie, która automatycznie generuje modele fizyczne na podstawie danych pomiarowych i uruchamia je w bardzo krótkim czasie. Istniejące jednostki sterujące są wystarczające, ponieważ stosowane modele AI wymagają niewielkich zasobów obliczeniowych. Prowadzi to do bardzo ekonomicznego wdrożenia w produkcji seryjnej.

„Ta technologia pozwala nam na dalsze zwiększenie wydajności i niezawodności naszych napędów. Jednocześnie TempAI pokazuje, jak rozwój oparty na danych może być nie tylko szybszy, ale także bardziej zrównoważony i wydajny” – stwierdził dr Stefan Sicklinger, kierownik ds. sztucznej inteligencji, inżynierii cyfrowej i walidacji w dziale badań i rozwoju w firmie ZF.

Technologia oparta na sztucznej inteligencji jest gotowa do produkcji seryjnej i dostępna dla nowej generacji silników elektrycznych ZF. TempAI ma być prawdziwym przełomem technologicznym w zakresie zarządzania temperaturą napędów elektrycznych.

Komentarze