Zimowe pociągi PKP Intercity do Austrii i Włoch? Minister Klimczak: Nie ma dużego zapotrzebowania
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak ostudził nadzieje miłośników narciarskich wypraw koleją. Choć jeszcze w czerwcu zapowiadał, że PKP Intercity rozważy uruchomienie sezonowych połączeń zimowych do Austrii i Włoch, dziś przyznaje, że zainteresowanie takimi kursami może być zbyt małe, by uzasadnić ich wprowadzenie.
W piątkowym wywiadzie Klimczak odniósł się do kwestii połączeń do popularnych alpejskich kurortów.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego Minister Klimczak wycofał się z wcześniejszych zapowiedzi uruchomienia zimowych połączeń do Austrii i Włoch?
- Jakie argumenty przytacza minister na rzecz braku potrzeby tworzenia nowych połączeń zimowych do Austrii?
- Od czego, według ministra, zależy decyzja o uruchomieniu nowych międzynarodowych tras kolejowych przez PKP Intercity?
Bez nowych tras, bo „do Austrii już jeździmy”
– Nie słyszałem, by PKP Intercity tworzyło nowe zimowe połączenie w tym kierunku, bo nie ma aż tak dużego zapotrzebowania – powiedział. Podkreślił również, że pociągi do Austrii już kursują, a dzięki połączeniom do Wiednia można wygodnie przesiąść się dalej w kierunku Alp.
Minister zaznaczył, że otwieranie nowych tras – zarówno w sezonie letnim, jak i zimowym – zawsze zależy od analizy popytu oraz opłacalności dla przewoźnika.
– To bardziej skomplikowana sprawa. Tak jak w przypadku kierunków litewskich, czeskich czy chorwackich, decyzja zawsze zależy od naszych klientów. To eksperci w Intercity oceniają, czy dane połączenie ma sens – dodał.
Wcześniejsze zapowiedzi a realia rynkowe
Jeszcze kilka tygodni temu Dariusz Klimczak mówił o „bardzo dużym zainteresowaniu” zimowym połączeniem do Austrii i Włoch, co wzbudziło entuzjazm wśród podróżnych planujących narciarskie wyjazdy koleją. Wskazywano, że pociąg sezonowy – na wzór wakacyjnego Adriatic Express do Chorwacji – mógłby odciążyć ruch samochodowy, oferując komfortowy i ekologiczny transport bezpośrednio w Alpy.
Wypowiedzi ministra z ostatnich dni wskazują jednak, że projekt nie wszedł w etap realizacji, a potencjalny ruch pasażerski nie uzasadnia – przynajmniej na razie – inwestycji w nową trasę.
Rynek zdecyduje
PKP Intercity od dłuższego czasu rozwija ofertę połączeń międzynarodowych, czego przykładem są kursy do Chorwacji, Czech czy Litwy. Jak podkreśla minister Klimczak, każdy nowy kierunek musi być poprzedzony dokładną analizą – nie tylko potrzeb pasażerów, ale także opłacalności ekonomicznej i dostępności infrastruktury po stronie partnerów zagranicznych.
Choć więc zimowe pociągi do Austrii czy Włoch wciąż pozostają w sferze pomysłów, ich realizacja zależy od faktycznego zainteresowania klientów oraz decyzji zarządu PKP Intercity.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze