Pruszków i 8 lat komunikacji miejskiej z autobusami Otokar, King Long i Mercus
2 czerwca 2025 roku Pruszków ogłosił wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na świadczenie usług w zakresie komunikacji miejskiej.
W postępowaniu dotyczącym obsługi pruszkowskich linii przez 8 lat zwyciężyło konsorcjum PKS Gostynin i PKS Skierniewice. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Na ile lat została podpisana nowa umowa na obsługę komunikacji miejskiej w Pruszkowie?
- Jakie autobusy elektryczne zaproponowało zwycięskie konsorcjum PKS Gostynin i PKS Skierniewice?
- Kto odpowiada za projekt nowego układu komunikacyjnego w Pruszkowie?
Dwie oferty
25 czerwca 2025 r. w Pruszkowie podpisano rekordową umowę na realizację usług publicznego transportu zbiorowego. Nowy kontrakt obejmuje obsługę dziesięciu linii miejskich przez okres 96 miesięcy, czyli od 1 lipca 2026 r. do 30 czerwca 2034 r.. To największe zamówienie transportowe w historii miasta – zarówno pod względem wartości, jak i skali operacyjnej.
Wartość kontraktu wynosi 99.241.084,48 PLN brutto, czyli 80.675.689 PLN netto, co przekłada się na 9,72 PLN netto za jeden wozokilometr. Zamówienie obejmuje wykonanie ponad 9,45 mln wozokilometrów, co daje łączne oszczędności rzędu prawie 30 mln PLN w porównaniu do droższej oferty złożonej przez konkurencję.
W przetargu złożono dwie oferty:
- Pierwsza – od firmy RELOBUS Transport Polska z Torunia – opiewała na 132.525.645,75 PLN brutto (107.745.243 PLN netto), co oznaczało stawkę 12,98 PLN netto za jeden wozokilometr.
- Druga – zwycięska – to propozycja konsorcjum PKS Gostynin i PKS Skierniewice, które zaoferowało realizację za 99.241.084,48 PLN brutto (80.675.689 PLN netto).
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 113.821.320 PLN brutto, czyli 92.518.958 PLN netto, co oznacza, że jedynie oferta konsorcjum zmieściła się w budżecie. Propozycja Relobusa przekroczyła zakładany koszt o ponad 18 mln PLN. Oferta została wybrana wyłącznie na podstawie ceny, która w postępowaniu była jedynym kryterium oceny:
✅ cena – 100%
Jaki tabor?
Wymagania przetargowe przewidywały flotę 19 niskopodłogowych autobusów (w tym 2 rezerwowych), zróżnicowanych pod względem napędu i długości. Obsługę linii szkolnej nr 9 zaplanowano z użyciem minibusa MN, a autobusy elektryczne mają trafić głównie na linie nr 2 i 10.
Pod względem taborowym oferty znacznie się różniły. RELOBUS zaproponował pojazdy marki Solaris – modele Urbino 9 LE electric i Urbino 10,5. Z kolei konsorcjum PKS-ów postawiło na bardziej ekonomiczne, mniej znane, ale spełniające wymogi techniczne rozwiązania:
- elektryczne King Long PEV9 w segmencie eKN,
- spalinowe Otokar Kent C jako autobusy KN,
- oraz Mercus TGE 6.180 (zabudowa minibusa klasy 8 m na bazie MAN) jako minibus MN.
Nowy układ komunikacyjny
Podpisana 25 czerwca 2025 r. umowa na 8-letnią obsługę komunikacji miejskiej w Pruszkowie to nie tylko nowy operator i tabor, ale przede wszystkim zupełnie nowe podejście do projektowania siatki połączeń. Za nową ofertą przewozową stoi Marcin Gromadzki z Public Transport Consulting, który razem z miastem przeprowadził szeroko zakrojone konsultacje społeczne, jakich dotąd Pruszków nie znał.
To właśnie mieszkańcy, opiniując projekt nowej oferty, doprowadzili m.in. do powstania przeciwbieżnej wersji popularnej linii 10 – nowej linii 10B. Obie trasy – 10 i 10B – będą podstawą układu miejskiego. Pojadą co 30 minut przez cały dzień i tydzień, a na wspólnych odcinkach co 15 minut. Wraz z linią 2, będą obsługiwane autobusami elektrycznymi, co wpisuje się w proekologiczny kierunek rozwoju miasta.
Cały system komunikacyjny będzie oparty o sztywne, rytmiczne takty – przede wszystkim 30-minutowe w dni robocze w godzinach od 5:00 do 19:00. Dotyczy to linii 1, 2, 6, 7, 10 i 10B, które dzięki temu będą ze sobą zsynchronizowane w skali całej sieci – a nie działać w oderwaniu od siebie, jak bywało wcześniej.
W nowym układzie wprowadzono też dwie istotne zmiany tras:
- Linia 3 zostanie przedłużona przez tunel pod torami przy ul. Błońskiej, przez dworzec PKP, aż do pętli Pruszków WKD. Co ważne, linia będzie też uruchamiana w soboty między 8:00 a 17:00.
- Linia 5, dotąd kończąca trasę w Malichach, pojedzie dalej – aż do dworca PKP w Piastowie.
Liczba autobusów w systemie wzrośnie z obecnych 16 do 19 pojazdów, a roczny plan pracy wzrośnie do 1,3 mln wozokilometrów.
Komentarze