MPK Poznań chce wycofać wszystkie wysokopodłogowe tramwaje. Do kiedy?
Podczas posiedzenia Komisji Transportu Rady Miasta Poznania, które odbyło się 13 czerwca w zajezdni tramwajowej Franowo, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne przedstawiło ambitny plan modernizacji swojego taboru.
Najważniejsza zapowiedź? Koniec z tramwajami wysokopodłogowymi w regularnym ruchu od przyszłego roku.
Rozkład jazdy:
- Czy MPK Poznań planuje całkowitą likwidację wysokopodłogowych tramwajów również w kontekście tras rezerwowych lub sytuacji awaryjnych, czy pozostaną one jako tabor techniczny lub rezerwowy?
- Jakie działania są przewidziane, aby zapewnić pełną integrację używanych tramwajów z Bonn z poznańską infrastrukturą oraz systemami informacji pasażerskiej?
- W jaki sposób MPK Poznań zamierza utrzymać ciągłość zatrudnienia i pozyskać wystarczającą liczbę wykwalifikowanych motorniczych w związku z planowanym zwiększeniem liczby nowoczesnych pojazdów?
Nowe i używane
Obecnie MPK Poznań dysponuje 229 tramwajami, z czego 147 to pojazdy niskopodłogowe, a 82 – nadal wysokopodłogowe. Ten stan rzeczy ma ulec całkowitej zmianie w ciągu kilkunastu miesięcy. Spółka już wprowadza do ruchu pierwsze tramwaje Moderus Gamma, z których 30 egzemplarzy trafi do Poznania do połowy 2026 roku. Zakup został sfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy.
Dodatkowo od września na poznańskich torach pojawią się 24 używane, niskopodłogowe tramwaje z Bonn. Pojazdy te, mimo że z drugiej ręki, mają znacznie poprawić dostępność transportu publicznego dla osób starszych i z ograniczoną mobilnością.
Kolejne przetargi i remonty
MPK nie poprzestaje na tych inwestycjach. Jeszcze w tym roku planowane jest ogłoszenie nowego przetargu na 10 nowoczesnych tramwajów z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejnych 20 sztuk. Równolegle prowadzone będą naprawy główne i modernizacje obecnie eksploatowanego taboru, co ma przedłużyć jego żywotność i poprawić komfort podróży.
Jak podkreślił radny Tomasz Wierzbicki, decyzje te są istotnym krokiem w kierunku nowoczesnej i inkluzywnej komunikacji miejskiej:
„Całkowite wycofanie w przyszłym roku z ruchu wysokopodłogowych tramwajów to ogromna zmiana dla pasażerów. Te działania poprawią dostępność komunikacyjną i komfort podróży.”
Kadry pod kontrolą
Podczas komisji poruszono również temat sytuacji kadrowej w MPK. Jeszcze kilka lat temu spółka borykała się z brakiem około 100 kierowców. Obecnie liczba wakatów spadła do około 80.
„W ostatnich dwóch latach wzrosły wynagrodzenia, co przynosi pierwsze efekty” – zauważył Wierzbicki. – „To pozytywny sygnał, który pozwala z umiarkowanym optymizmem patrzeć w przyszłość.”
Regularnie prowadzone są kursy dla motorniczych i kierowców, co ma zapewnić płynność operacyjną MPK oraz przygotowanie kadr do obsługi nowoczesnych pojazdów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze