Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kto dostarczy elektrobusy międzymiastowe dla Powiatu Włocławskiego? Analiza SWZ

infobus
11.02.2025 17:01
0 Komentarzy

Powiat Włocławski jest w trakcie poszukiwań dostawcy piecu autobusów elektrycznych klasy II kategorii MAXI wraz z infrastrukturą ładowania.

Zamówienie jest realizowane przy dofinansowaniu z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (CUPT-KPO). O podstawowych wymaganiach przetargowych tego zamówienia pisaliśmy już w InfoBusie. Przyszedł czas na szczegóły.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie rozwiązania techniczne są premiowane w przetargu na autobusy elektryczne dla Powiatu Włocławskiego?
  2. Jakie parametry musi spełniać napęd oraz magazyn energii w zamówionych autobusach?
  3. Kiedy nastąpi otwarcie ofert w przetargu i kto może być faworytem w postępowaniu?
Powiat Włocławski idzie w sprawdzonym kierunku. Kto dostarczy elektrobusy międzymiastowe? Analiza SWZ
Powiat Włocławski idzie w sprawdzonym kierunku. Kto dostarczy elektrobusy międzymiastowe? Analiza SWZ

Za co punkty?

Zamawiający będzie oceniał oferentów z uwzględnieniem trzech kryteriów:

  • ceny (60%),
  • parametrów techniczno-użytkowych (30%),
  • warunków gwarancji (10%).

W kryteriach technicznych powiat premiuje takie rozwiązania jak:

  • konstrukcja nośna podwozia oraz szkielet nadwozia zabezpieczony antykorozyjnie poprzez zanurzenie w kąpieli kataforetycznej konstrukcja nośna podwozia oraz szkielet nadwozia wykonane ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) – 10 pkt,
  • nominalna łączna pojemność baterii trakcyjnych: powyżej 480 kWh – 10 pkt,
  • średnie zużycie energii na przejechanie 1 km oferowanym autobusem według testu opartego na warunkach E-SORT-2: poniżej 0,81 kWh/km – 5 pkt,
  • silnik umieszczony: centralnie za tylną osią – 5 pkt.
Powiat Włocławski idzie w sprawdzonym kierunku. Kto dostarczy elektrobusy międzymiastowe? Analiza SWZ
Powiat Włocławski idzie w sprawdzonym kierunku. Kto dostarczy elektrobusy międzymiastowe? Analiza SWZ

Specyfikacja techniczna

Nowe autobusy mają mieć długość od 11,50 do 12,50 m, szerokość od 2,50 do 2,55 m i wysokość do 3,5 m. Autobusy powinny przewieźć minimum 50 pasażerów, w tym co najmniej 41 na miejscach siedzących. Wymiana pasażerów ma odbywać się przez drzwi w układzie 1-2-0.

Autobusy będą napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi o łącznej maksymalnej mocy minimum 230 kW. Silnik ma być umieszczony w zabudowie wieżowej, w piastach lub usytuowany centralnie przed lub za osią napędową. Układ napędowy ma być wyposażony w układ odzyskiwania energii (rekuperacji) w czasie hamowania i redukcji prędkości dla potrzeb doładowania magazynów energii lub ogrzewania. Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach, superkondensatorach, innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 400 kWh, a energii dostępnej dla użytkownika – 350 kWh. Ładowanie baterii będzie odbywać się poprzez złącze plug-in.

Stanowisko kierowcy będzie wydzielone od przedziału pasażerskiego poprzez ściankę działową w górnej części przezroczystą umieszczoną za fotelem kierowcy. Ma być wyposażone m.in. w: radio, wieszak, schowek na rzeczy osobiste i dokumenty kierowcy, port USB. W przedziale pasażerskim przewidziano fotele typu międzymiastowego tapicerowane o podwyższonej jakości (np. welurowe) z wysokimi oparciami zintegrowanymi z zagłówkiem. Fotele mają być wyposażone w podłokietniki przynajmniej od strony korytarza głównego oraz trzy punktowe pasy bezpieczeństwa dla miejsc eksponowanych i dwupunktowe w pozostałych miejscach.

Autobusy będą wyposażone w tablice elektroniczne (kierunkowe) diodowe (kolor diod bursztynowy) dostosowujące automatycznie jasność świecenia do aktualnie panujących zewnętrznych warunków atmosferycznych i oświetleniowych.

Podsumowanie

Kryteria oceny ofert – te techniczne – nieco zawężają krąg potencjalnych oferentów poprzez premię za silnik centralny. Biorąc pod uwagę poprzednie zakupy powiatu (autobusy Iveco) bardziej nam się klaruje, kto może być zainteresowany tym przetargiem. Nie będziemy odkrywczy, jeśli wskażemy właśnie na Iveco z modelem Crossway Elec. Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 18 lutego.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-0fda6974-ae78-4dc3-b3d1-d47c12cb0f3d

Komentarze