vhh Hamburg z kompletem 95 autobusów elektrycznych Mercedes-Benz eCitaro
W grudniu region metropolitalny Hamburga wzbogacił się o 95 nowych autobusów elektrycznych Mercedes-Benz eCitaro, które dołączyły do floty Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein (vhh.mobility).
Te nowoczesne pojazdy zostały zamówione wiosną 2023 roku o od tamtej pory dostarczane były do floty operatora. Ostatni dotarł 13 grudnia i uroczyście został powitany przez Federalnego Ministra Sprawiedliwości oraz Ministra ds. Cyfryzacji i Transportu, dr. Volkera Wissinga, oraz Tilla Oberwördera, CEO Daimler Buses.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych autobusów elektrycznych Mercedes-Benz eCitaro trafiło do floty Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein (vhh.mobility) w ramach najnowszego zamówienia?
- Jakie są główne cechy techniczne nowych autobusów eCitaro, w tym typ zastosowanych baterii?
- Jaka jest rola HOCHBAHN w elektryfikacji transportu publicznego w Hamburgu i ile autobusów elektrycznych posiada obecnie ta firma?
Transformacja transportu publicznego
Vhh.mobility, trzecia co do wielkości komunalna firma przewozowa w Niemczech, od lat wyznacza kierunki w elektryfikacji transportu publicznego. Już w 2014 roku firma uruchomiła pierwszy autobus elektryczny w regionie metropolitalnym Hamburga. Obecnie ponad jedna trzecia floty vhh.mobility to pojazdy elektryczne. Dzięki najnowszemu zamówieniu liczba w pełni elektrycznych autobusów Mercedes-Benz w ich flocie wzrosła do 132, w tym. Najnowsze zamówienie obejmuje 47 elektrobusów trzydrzwiowych oraz 48 przegubowych czterodrzwiowych pojazdów eCitaro G.
Dofinansowanie z Unii Europejskiej i funduszy federalnych umożliwiło realizację tego projektu – łączne koszty zakupu pojazdów wyniosły około 50,5 miliona euro, a infrastruktura ładowania została wsparta kwotą 8 milionów euro.
Mercedes-Benz eCitaro w bawarach vhh wyposażony jest w nowoczesne baterie NMC3, zapewniające duże zasięgi oraz niezawodność w ruchu miejskim. Pojazdy są ładowane w zajezdniach przewoźnika, korzystając z gniazd po obu stronach pojazdu, co zwiększa elastyczność ich obsługi.
-„Cieszę się, że wraz z vhh.mobility możemy w znaczący sposób przyczynić się do zeroemisyjnego transportu w regionie metropolitalnym Hamburga. Nasz elektryczny autobus miejski eCitaro oferuje doskonałe rozwiązanie: nowoczesny, długodystansowy napęd elektryczny pozwala pasażerom dotrzeć do celu w ciszy i neutralnie pod względem emisji CO2” – powiedział Till Oberwörder.
Plus 350 od Hamburger Hochbahn AG
Równolegle do inwestycji w vhh.mobility, drugi operator Hamburger Hochbahn AG (HOCHBAHN) podpisał umowę ramową z Daimler Buses na dostawę do 350 nowoczesnych autobusów elektrycznych w ciągu najbliższych pięciu lat. Umowa obejmuje elektrobusy wyposażone w baterie NMC3, które zapewniają zasięg do 300 kilometrów (pojazdy solo) i 250 kilometrów (pojazdy przegubowe) bez konieczności doładowywania.
Obecnie flota HOCHBAHN składa się z 280 elektrobusów (207 solo i 72 przegubowych), które obsługiwane są z zajezdni w Alsterdorf, Harburg, Hummelsbüttel i Langenfelde. Trwają prace nad elektryfikacją zajezdni w Billbrook i Wandsbek, a w Meiendorf powstaje pierwszy w pełni bezemisyjny zakład obsługi autobusów HOCHBAHN. Cała flota firmy liczy około 1 100 autobusów.
-„Dzięki nowym autobusom chcemy rozwijać zrównoważoną mobilność w Hamburgu. Jednocześnie musimy sprostać wyzwaniom finansowym, ponieważ autobusy elektryczne są znacznie droższe od spalinowych, a dotychczasowe wsparcie federalne wygaśnie latem 2025 roku. Bez nowego programu dotacji trudno będzie utrzymać tempo tej transformacji” – powiedział Jens-Günter Lang, członek zarządu ds. technicznych HOCHBAHN.
Mercedes-Benz eCitaro G w wersji hamburskiej posiada:
- Napęd: Dwa elektryczne silniki w piastach kół, każdy o mocy 125 kW i momencie obrotowym 485 Nm.
- Baterie: Siedem baterii solid-state o pojemności 63 kWh każda, zapewniających wydłużony zasięg i wysoką efektywność.
- Wymiary:
- Długość: 18.125 mm
- Szerokość: 2.550 mm
- Wysokość: 3.400 mm
- Pojemność pasażerska: 1 miejsce siedzące dla kierowcy i do 131 miejsc dla pasażerów.
- Drzwi: Czterodrzwiowy układ umożliwiający szybki przepływ pasażerów.
Co się liczy w Hamburgu?
W procesie wyboru Daimler Buses kluczowe znaczenie miały nie tylko koszty zakupu i eksploatacji oraz kryteria techniczne, ale także zrównoważona produkcja pojazdów. Kryteria ekologiczne stanowiły 10% oceny w procesie decyzyjnym.
-„Uwzględnienie kryteriów zrównoważonego rozwoju w naszej decyzji przynosi efekty. Firmy coraz częściej dostarczają szczegółowe informacje o swoich łańcuchach produkcji i dostaw, co pokazuje, że dobrze dobrane bodźce mogą wpływać na przemysł w kierunku bardziej zrównoważonej produkcji” – podkreśliła Merle Schmidt-Brunn, członkini zarządu ds. finansów i zrównoważonego rozwoju HOCHBAHN.
Przypomnijmy, że od 2020 roku HOCHBAHN zamawia wyłącznie autobusy elektryczne, które dotychczas pokonały już 30 milionów kilometrów bez emisji, eliminując 37 000 ton dwutlenku węgla.
Komentarze