Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ZTM potwierdza: PKS Gdańsk wejdzie od stycznia na linie, ale spóźni się z nowymi autobusami

infobus
06.11.2025 19:01
0 Komentarzy

Gdański magistrat poinformował 6 listopada, że od stycznia 2025 roku spółka PKS Gdańsk rozpocznie obsługę części linii autobusowych w sieci Zarządu Transportu Miejskiego.

W ramach podpisanych umów z PKS Gdańsk oraz Relobus Transport Polska, w przyszłym roku na ulice Gdańska i okolic wyjedzie łącznie 40 nowych pojazdów, w tym 13 autobusów elektrycznych. O przygotowaniach Relobus pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.pl

Rozkład jazdy:

  1. Jakie firmy od 2025 roku będą obsługiwać część linii autobusowych w sieci ZTM Gdańsk i jakie zadania im powierzono?
  2. Z jakiego powodu dostawy części nowych autobusów dla PKS Gdańsk zostały opóźnione i jakie konsekwencje przewidziano w umowie?
  3. Jakie rozwiązania i udogodnienia dla pasażerów przewidziano w ramach nowych umów zawartych przez miasto Gdańsk z firmami PKS Gdańsk i Relobus?
Starachowice. w październiku zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa Piotr Borawski, dyrektor ZTM Łukasz Kłos i prezes firmy Relobus, Tomasz Rochowicz odwiedzili fabryk MAN w Starachowicach gdzie przyglądali się produkcji nowych autobusów, które obsługiwać będą mieszkańców Gdańska
Starachowice. w październiku zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa Piotr Borawski, dyrektor ZTM Łukasz Kłos i prezes firmy Relobus, Tomasz Rochowicz odwiedzili fabryk MAN w Starachowicach gdzie przyglądali się produkcji nowych autobusów / fot. UM Gdańsk

Kto się spóźnił?

Umowa ZTM Gdańsk – PKS Gdańsk obejmuje obsługę linii w północnej części Gdańska oraz w Sopocie i Gdyni. Jak przekazała Paulina Chełmińska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku, zgodnie z umową zawartą w listopadzie 2024 r. przewoźnik miał rozpocząć świadczenie usług wyłącznie fabrycznie nowymi pojazdami, część floty będzie tymczasowo zastąpiona autobusami używanymi.

„Pomimo tych trudności, ciągłość i komfort podróży pasażerów zostaną zachowane. Przez pierwszy kwartał 2026 roku na liniach 171 i 126 kursować będą pojazdy używane, które spełniają wszystkie obowiązujące normy emisji spalin oraz standardy bezpieczeństwa. Pozostałe osiem nowych autobusów, zgodnie z harmonogramem, rozpocznie kursowanie od stycznia” – podała przedstawicielka magistratu.

Według informacji przekazanych przez magistrat, umowa z PKS Gdańsk obejmuje obsługę linii autobusowych w północnej części Gdańska oraz w Sopocie i Gdyni. Przewoźnik będzie realizował kursy na liniach: 117, 122, 126, 143 oraz 171, wykorzystując flotę standardowych i przegubowych autobusów, w tym także elektrycznych. Całkowita wartość kontraktu wynosi 251,3 mln zł brutto, z czego pakiet podstawowy to 220,4 mln zł brutto.

Powodem – jak podkreśla urząd – są opóźnienia po stronie producenta – firmy Mercedes-Benz. Chełmińska wskazała ponadto, że zamówienie obejmujące siedem nowych autobusów przegubowych nie zostało zrealizowane w terminie z przyczyn niezależnych od przewoźnika.

Siedem przegubowych autobusów marki Mercedes-Benz, wyposażonych m.in. w systemy bezpieczeństwa, monitoring oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, ma wyjechać na ulice Gdańska najpóźniej z początkiem drugiego kwartału 2026 roku. Zgodnie z zapisami kontraktu, PKS Gdańsk Sp. z o.o. zostanie obciążony karą umowną za niedotrzymanie warunków dotyczących terminu dostawy pojazdów” – zaznaczyła Chełmińska.

Starachowice. w październiku zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa Piotr Borawski, dyrektor ZTM Łukasz Kłos i prezes firmy Relobus, Tomasz Rochowicz odwiedzili fabryk MAN w Starachowicach gdzie przyglądali się produkcji nowych autobusów, które obsługiwać będą mieszkańców Gdańska
Starachowice. w październiku zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa Piotr Borawski, dyrektor ZTM Łukasz Kłos i prezes firmy Relobus, Tomasz Rochowicz odwiedzili fabryk MAN w Starachowicach gdzie przyglądali się produkcji nowych autobusów / fot. UM Gdańsk

Ciągłość i komfort zachowane

Pomimo tych trudności, ciągłość i komfort podróży pasażerów zostaną zachowane. Przez pierwszy kwartał 2026 roku na liniach 171 i 126 kursować będą pojazdy używane, które spełniają wszystkie obowiązujące normy emisji spalin oraz standardy bezpieczeństwa. Pozostałe osiem nowych autobusów, zgodnie z harmonogramem, rozpocznie kursowanie od stycznia.

„Zależy nam na tym, by mieszkańcy mieli pełną wiedzę o tym, co dzieje się w miejskiej komunikacji. Choć wykonawca napotkał przeszkody, mieszkańcy nie odczują pogorszenia jakości usług. Nowoczesne autobusy już wkrótce pojawią się na naszych ulicach, a miasto egzekwuje wszystkie zapisy umowy w trosce o interes pasażerów – podkreśla Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa.

Umowa z PKS Gdańsk Sp. z o.o. obejmuje obsługę linii autobusowych w północnej części Gdańska oraz w miastach sąsiednich – Sopocie i Gdyni. Przewoźnik będzie realizował kursy na liniach: 117, 122, 126, 143 oraz 171, wykorzystując flotę standardowych i przegubowych autobusów, w tym także elektrycznych. Całkowita wartość kontraktu wynosi 251,3 mln zł brutto, z czego pakiet podstawowy to 220,4 mln zł brutto.

Starachowice. w październiku zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa Piotr Borawski, dyrektor ZTM Łukasz Kłos i prezes firmy Relobus, Tomasz Rochowicz odwiedzili fabryk MAN w Starachowicach gdzie przyglądali się produkcji nowych autobusów, które obsługiwać będą mieszkańców Gdańska
Starachowice. w październiku zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa Piotr Borawski, dyrektor ZTM Łukasz Kłos i prezes firmy Relobus, Tomasz Rochowicz odwiedzili fabryk MAN w Starachowicach gdzie przyglądali się produkcji nowych autobusów / fot. UM Gdańsk

Relobus stawia na MAN

Przypomnijmy Miasto Gdańsk podpisało 20 listopada 2024 roku dwie długoletnie umowy na świadczenie usług autobusowego lokalnego transportu zbiorowego z firmami Relobus oraz PKS Gdańsk Sp. z o.o.. Kontrakty wejdą w życie 1 stycznia 2026 roku i będą obowiązywać przez blisko 10 lat.

Zgodnie z ustaleniami, Relobus przejmie obsługę południowej części miasta oraz wybranych gmin ościennych, w tym Pruszcza Gdańskiego i Kolbud, a wśród przypisanych linii znalazły się m.in. 107, 132, 156 i 174. W ramach realizacji zadań przewoźnik dostarczy 27 nowych autobusów marki MAN, w tym:

  • 10 autobusów MAN Lion’s City 12,
  • 10 przegubowych MAN Lion’s City 18,
  • 7 elektrycznych MAN Lion’s City 18 E.

Plus uruchomi własne zaplecze techniczne zlokalizowane przy ul. Połęże w Gdańsku.

Obecnie trwa okres przejściowy – dotychczasowi operatorzy realizują kursy do końca 2025 roku, a nowi przewoźnicy mają czas na przygotowanie taboru, bazy i pełnej logistyki obsługi. Wszystkie autobusy mają być niskopodłogowe, klimatyzowane i dostępne dla osób z niepełnosprawnościami, wyposażone w silniki spełniające normy Euro 6 lub w wersjach elektrycznych.

Komentarze