Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

UITP 2025: BYD z premierą autobusu elektrycznego Low Entry klasy II – B13

infobus
18.06.2025 15:06
0 Komentarzy

Premiera autobusu niskowejściowego BYD B13.b Low Entry w Hamburgu, czyli zeroemisyjna alternatywa dla operatorów regionalnych.

16 czerwca 2025 roku, podczas UITP Global Public Transport Summit w Hamburgu, firma BYD Europe zaprezentowała swój najnowszy model autobusu elektrycznego – BYD B13.b Low Entry, przeznaczony do obsługi tras międzymiastowych i regionalnych. Ponadto chiński producent z fabryką w Komárom na Węgrzech pokazał model Low Floor – BYD B12.

Rozkład jazdy:

  1. Jaką pojemność ma bateria w modelu BYD B13.b Low Entry i jaki maksymalny zasięg pozwala ona osiągnąć według cyklu SORT II?
  2. Jakie nowatorskie rozwiązanie technologiczne 6-w-1 zastosowano w modelu BYD B13.b i jakie są jego zalety?
  3. Jakie opcje ładowania oferuje BYD B13.b i jaka jest maksymalna moc ładowania pantografowego?
Premiera modelu BYD B13.b Low Entry – zeroemisyjna alternatywa dla operatorów regionalnych
Premiera modelu BYD B13.b Low Entry – zeroemisyjna alternatywa dla operatorów regionalnych

Nowa generacja

BYD B13.b to pojazd o długości 13,2 metra, wyposażony w autorską Blade Battery (LFP) o pojemności do 560 kWh, co przekłada się na zasięg do 700 kilometrów (cykl SORT II). Nowa bateria zbudowana w technologii Cell-to-Chassis (wbudowana w strukturę ramy) zapewnia o 50% większą efektywność wykorzystania objętości, większą sztywność nadwozia i niższy środek ciężkości (−30%), co poprawia stabilność, komfort jazdy i bezpieczeństwo.

Autobus napędzają dwa silniki wheel-hub o mocy 150 kW każdy, co umożliwia osiągnięcie prędkości do 100 km/h. Pojazd może zabrać na pokład do 78 pasażerów, w tym 49 na miejscach siedzących.

W modelu B13.b zadebiutowała również nowa, zintegrowana jednostka sterująca 6-w-1 z technologią SiC (Silicon Carbide). Moduł łączy sześć kluczowych komponentów układu elektrycznego (m.in. sterowniki silników, przetwornicę DC-DC, sterowanie wspomaganiem kierownicy, kompresor i dystrybucję mocy) w jednej zwartej konstrukcji. Dzięki temu system zajmuje 40% mniej miejsca, jest 14% lżejszy, a jego sprawność sięga 98,5%.

Za chłodzenie i ogrzewanie odpowiada autorski system zarządzania termicznego BYD, który integruje chłodzenie napędu, pompy ciepła, odzysk ciepła z układów trakcyjnych i nagrzewanie akumulatorów. Według producenta rozwiązanie to redukuje zużycie energii o około 10%.

Ładowanie – elastyczne i szybkie

BYD B13.b oferuje różne opcje ładowania – standardowe gniazdo 192 kW (single lub dual) oraz ładowanie pantografowe z maksymalną mocą do 500 kW, co pozwala na efektywne uzupełnienie energii nawet w intensywnie eksploatowanych flotach.

Nowy BYD eBus B13.b zaprojektowany został z myślą o maksymalnej elastyczności operatorów – doskonale sprawdza się zarówno w środowisku miejskim, jak i międzymiastowym – podkreślają przedstawiciele BYD.
Zwiększona pojemność, komfort jazdy i niski TCO czynią z tego modelu atrakcyjne rozwiązanie dla przewoźników obsługujących różnorodne trasy – od aglomeracyjnych po podmiejskie i regionalne.

Wersja B13.b stanowi rozwinięcie wcześniejszego modelu B13, zwiększając m.in. liczbę miejsc i zasięg, przy zachowaniu podobnej masy własnej. Z tego co wynika z informacji prasowej, może on ć rejestrowany zarówno w klasie I, jak i II.

Prezentacja w Hamburgu wpisuje się w strategię BYD, której celem jest dalsza ekspansja na rynku europejskim z ofertą opartą na własnej technologii bateryjnej i rozwiniętej produkcji komponentów. Blade Battery, Blade Chassis, silniki hubowe oraz kompaktowe systemy zasilania to elementy unikalnego podejścia BYD do projektowania pojazdów zeroemisyjnych. Naszym zdaniem: B13.b to nowy element gry w segmencie międzymiastowych autobusów elektrycznych – zasięg, który staje się standardem, i technologia, która zmienia dotychczasowe reguły na rynku intercity.

Premiera modelu BYD B13.b Low Entry – zeroemisyjna alternatywa dla operatorów regionalnych
Premiera modelu BYD B13.b Low Entry – zeroemisyjna alternatywa dla operatorów regionalnych

Komentarze