Nowe autobusy diesla zasilą flotę KM Płock. Trzy Solarisy są. Dwa w drodze. A co z opcją?
Pod koniec października 2025 r. do Płocka dotarły trzy nowe autobusy marki Solaris, które zasilą tabor Komunikacji Miejskiej – Płock.
Pojazdy – Urbino 12 – są już na bazie operatora i przechodzą ostatnie przygotowania do wyjazdu na trasy. Koleje trzy są
O postępowaniu na ich zakup informowaliśmy wcześniej na łamach TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych autobusów Solaris Urbino 12 trafiło właśnie do Płocka i jakie pojazdy obejmuje dalsza część dostaw?
- Jakie nowoczesne udogodnienia i systemy zastosowano w nowych autobusach Komunikacji Miejskiej w Płocku?
- Jakie były kryteria oceny ofert w przetargu oraz jaka była całkowita wartość kontraktu?
Nowoczesny diesel
Nowe autobusy to Solaris Urbino 12 z silnikiem diesla, spełniające aktualną normę Euro 6. Płock zakupił je w ramach przetargu rozstrzygniętego w lutym 2025 r., obejmującego maksymalnie sześć pojazdów: trzy standardowe (klasy MAXI) oraz dwa przegubowe (klasy MEGA), z opcją dokupienia czwartego autobusu MAXI.
Jak poinformował Andrzej Nowakowski, prezydent miasta:
„Trzy 12-metrowe autobusy już są na bazie Komunikacji Miejskiej. Sprawdzamy je i przygotowujemy do pracy. Wczoraj programowane były m.in. wyświetlacze i system wizyjny monitoringu. Nowością jest dodatkowy wielofunkcyjny kasownik, w którym można dokonać sprawdzenia biletu i karty KM oraz kartą zbliżeniowo kupić nowy bilet.”
Nowe Solarisy zostały wyposażone z myślą o pasażerach o różnych potrzebach. Pojawiło się oznaczone miejsce dla psa przewodnika, a osoby niedosłyszące skorzystają z zamontowanej pętli indukcyjnej wspomagającej słuch. Dodatkowo, w autobusach zainstalowano nowoczesne kasowniki, które umożliwiają zakup biletów zbliżeniowo.
Jak dodał prezydent Nowakowski:
„Dwa pozostałe pojazdy będą miały prawie 18 metrów i przyjadą trochę później.”
Czy Płock rozważa zakup skorzystanie z opcji? Z wypowiedzi prezydenta Nowakowskiego wynika, że jeszcze żadne decyzje jeszcze nie zapadły.
Ceny i budżet
Miasto zapłaci za pięć pojazdów łącznie 10.200.000 PLN brutto, co daje następujący podział:
- Część 1 – Solaris Urbino 12 (MAXI):
- 3 autobusy: 5.461.200 PLN brutto
- jednostkowo: 1.479.186 PLN netto
- Opcja – czwarty autobus MAXI: 1.820.400 PLN brutto
- Część 2 – Solaris Urbino 18 (MEGA):
- 2 autobusy: 4.718.280 PLN brutto
- jednostkowo: 1.917.602 PLN netto
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 10.760.000 PLN brutto, co oznacza, że oferta Solarisa zmieściła się w budżecie, pozostawiając miastu niewielką rezerwę finansową.
W ramach parametrów technicznych punktowane były m.in. zastosowanie elektronicznego układu hamulcowego (EBS), większa liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi oraz zastosowanie sztywnej osi przedniej – to ostatnie rozwiązanie zaoferował wyłącznie Solaris, co przesądziło o wyniku przetargu. Szczegółowe informacje o przetargu: platformazakupowa.pl/transakcja/1021517
Zakupowe tło
Równolegle Płock inwestuje w bezemisyjny transport publiczny. Do końca 2027 roku na ulice miasta wyjedzie w sumie 27 nowoczesnych autobusów zasilanych wodorem. Projekt został podzielony na dwa etapy i finansowany z różnych źródeł.
Pierwszy etap obejmuje zakup dziewięciu pojazdów, na który miasto pozyskało 30 milionów złotych dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Całkowita wartość tej części inwestycji przekracza 43 miliony złotych. W skład zamówienia wchodzą cztery autobusy 12-metrowe i pięć przegubowych, 18-metrowych. Wszystkie będą napędzane ogniwami paliwowymi i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pojazdy zostaną wyposażone m.in. w klimatyzację, system informacji pasażerskiej i liczniki pasażerów.
Równolegle, w ramach drugiego etapu, w czerwcu 2025 roku podpisano umowę z firmą Solaris na dostawę osiemnastu niskopodłogowych autobusów wodorowych Urbino 12 hydrogen. Kontrakt o wartości ponad 70 milionów złotych brutto (57 mln zł netto) jest w pełni finansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, przy wkładzie własnym miasta ograniczonym wyłącznie do podatku VAT w wysokości 13 mln zł. Solaris ma dostarczyć pojazdy w ciągu 12 miesięcy, a pierwsze z nich mają rozpocząć obsługę linii miejskich już w połowie 2026 roku.
Autobusy zamówione przez Płock będą mogły przewozić minimum 80 pasażerów, z czego 25 na miejscach siedzących. Napęd zapewni silnik elektryczny zasilany ogniwem paliwowym o mocy minimum 70 kW, a zbiorniki wodoru o pojemności 1 550 litrów pozwolą im pokonać co najmniej 300 kilometrów na jednym tankowaniu. Proces tankowania nie powinien zająć więcej niż 20 minut.
To pierwsze tego typu pojazdy w taborze Komunikacji Miejskiej w Płocku. Dotychczas przewoźnik korzystał m.in. z 32 autobusów hybrydowych, a w latach 2023–2024 testował wodorowce różnych producentów. Miasto ściśle współpracuje z Orlenem, który ma swoją główną siedzibę w Płocku i aktywnie uczestniczy w rozwoju Mazowieckiej Doliny Wodorowej. Trwa przetarg na dostawcę wodoru – jak się oczekuje, zwycięzcą będzie właśnie lokalny koncern.
Dzięki tej inwestycji Płock dołącza do grona polskich miast rozwijających nowoczesny, przyjazny środowisku transport zbiorowy oparty na technologii wodorowej.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok



Komentarze