Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Genua pokazała pierwszy trolejbus Solaris Trollino 18 z aż 112 zamówionych. Z napędem Škody

infobus
06.05.2025 14:03
0 Komentarzy

Włoskie miasto Genua rozpoczęło eksploatację pierwszego z 112 zamówionych trolejbusów Solaris Trollino 18, wyposażonych w napęd elektryczny Škoda.

Projekt realizowany jest w ramach programu „4 Assi di Forza”, finansowanego z włoskiego Planu Odbudowy i Odporności (PNRR). Całkowita wartość kontraktu wynosi ok. 100,8 mln euro.

Rozkład jazdy:

  1. Ile trolejbusów Solaris Trollino T18 ma trafić do ATM Genova
  2. Jaką technologię umożliwiającą jazdę poza siecią trakcyjną zastosowano w nowych pojazdach
  3. Które dwie firmy odpowiadają za realizację kontraktu i jakie są ich zakresy odpowiedzialności
Genova inwestuje w trolejbusy nowej generacji. Solaris i Škoda dostarczą 112 pojazdów do końca 2025 roku
Genua inwestuje w trolejbusy nowej generacji. Solaris i Škoda dostarczą 112 pojazdów do końca 2025 roku / fot. ATM Genova

Pierwszy pojazd w ruchu

Pierwszy egzemplarz nowej floty wyruszył na linię nr 20 w Genui 5 maja 2025 roku. Pojazd przeszedł rozbudowaną homologację i testy, które uwzględniały złożoną architekturę techniczną oraz system trakcyjny IMC (In Motion Charging). Łącznie do Genui dotarło już 39 pojazdów, a wszystkie mają być dostarczone do końca roku.

Trolejbus Solaris Trollino nT18 to 18-metrowy przegubowiec o pojemności do 133 pasażerów, wyposażony w cztery baterie trakcyjne o łącznej pojemności 81 kWh. Baterie umieszczono w tylnej części pojazdu, a ich ładowanie odbywa się zarówno podczas jazdy pod siecią trakcyjną, jak i w zajezdni. System IMC pozwala na jazdę poza siecią trakcyjną, co jest istotne w gęstej i zabytkowej strukturze miejskiej Genui.

W ramach współpracy Solaris Bus & Coach odpowiada za dostarczenie nadwozi i konstrukcji, a Škoda Group – za kompletną instalację napędu trakcyjnego, jego testy i późniejszy serwis. Prace prowadzone są w zakładzie Škody w Plzni-Doudlevcích, a pojazdy testowane są również na ulicach Pilzna.

Genua inwestuje w trolejbusy nowej generacji. Solaris i Škoda dostarczą 112 pojazdów do końca 2025 roku

Komfort, funkcjonalność, bezpieczeństwo

Wnętrze Trollino 18 oferuje:

  • 36 miejsc siedzących,
  • 2 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami,
  • klimatyzację (również w kabinie kierowcy),
  • 40 portów USB,
  • cztery pary drzwi (z czego druga i trzecia para służy do wysiadania),
  • zamkniętą kabinę kierowcy dla zwiększenia bezpieczeństwa,
  • system monitoringu z 6 kamerami pokładowymi i 4 do liczenia pasażerów
Genua inwestuje w trolejbusy nowej generacji. Solaris i Škoda dostarczą 112 pojazdów do końca 2025 roku
Genua inwestuje w trolejbusy nowej generacji. Solaris i Škoda dostarczą 112 pojazdów do końca 2025 roku / fot. ATM Genova

Biletowy system

Z wprowadzeniem do eksploatacji nowych pojazdów rozpoczęto testowy etap wdrażania elektronicznego systemu biletowego w regionie Liguria. Przez pierwszy miesiąc na pokładzie każdego nowego pojazdu obecni będą pracownicy obsługi pasażera, którzy będą pomagać w korzystaniu z nowych kasowników.

Naszym zdaniem: Projekt realizowany przez AMT Genova, Solaris i Škodę to jedno z największych wdrożeń trolejbusów w Europie w ostatnich latach. Inwestycja nie tylko unowocześnia flotę komunikacji miejskiej, ale też stanowi ważny krok w kierunku transformacji ekologicznego transportu zbiorowego. Technologia IMC, rozbudowana infrastruktura bateryjna i zaawansowane systemy diagnostyczne mogą stać się wzorem dla innych europejskich miast.

Genua inwestuje w trolejbusy nowej generacji. Solaris i Škoda dostarczą 112 pojazdów do końca 2025 roku
Genua inwestuje w trolejbusy nowej generacji. Solaris i Škoda dostarczą 112 pojazdów do końca 2025 roku / fot. ATM Genova

Komentarze