Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Škoda dostarczy 75 trolejbusów do Sofii. Po raz pierwszy zarówno z Solarisem, jaki i SOR

infobus
23.12.2025 08:02
0 Komentarzy

Škoda Group wygrała dwa przetargi na dostawę łącznie 75 nowych trolejbusów dla Sofii, co stanowi jeden z największych kontraktów trolejbusowych w Europie Środkowo-Wschodniej w 2025 roku

Nowe pojazdy wzmocnią flotę Stołiczna Obsztinska Transportna i pozwolą na dalszy rozwój zeroemisyjnej komunikacji miejskiej, w tym wydłużanie tras trolejbusowych poza sieć trakcyjną dzięki zastosowaniu baterii. Kontrakty są częścią szerszego programu modernizacji transportu publicznego w Sofii, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Rozkład jazdy:

  1. Ile trolejbusów i jakiej długości dostarczy Škoda Group do Sofii?
  2. Jakie możliwości jazdy poza siecią trakcyjną otrzymają nowe pojazdy?
  3. W jakim terminie zaplanowano dostawy nowych trolejbusów?
Nowe trolejbusy dla Sofii: Škoda 27Tr i 32Tr z bateriami poza siecią
Nowe trolejbusy dla Sofii: Škoda 27Tr i 32Tr z bateriami poza siecią / fot EAD

Dwa kontrakty, jeden cel – nowoczesny transport publiczny

Škoda Group wygrała dwa osobne przetargi obejmujące dostawę 35 trolejbusów 12-metrowych oraz 40 trolejbusów przegubowych o długości 18 metrów. Zamówienie obejmuje odpowiednio modele Škoda-SOR 32Tr oraz Škoda-Solaris 27Tr, w pełni niskopodłogowe i przystosowane do intensywnej eksploatacji w miejskim transporcie publicznym.

„Nasz sukces w obu przetargach w Sofii potwierdza jakość i niezawodność oferowanych przez nas rozwiązań. Sofia od lat inwestuje w modernizację elektrycznego transportu publicznego, a my jesteśmy gotowi być jej partnerem w dalszym podnoszeniu komfortu i ekologiczności mobilności miejskiej”podkreślił Karel Majer, przewodniczący rady dyrektorów Škoda Electric w Škoda Group. „Nowe trolejbusy znacząco poprawią jakość transportu publicznego w mieście” – dodał.

Wszystkie pojazdy będą w pełni niskopodłogowe, wyposażone w baterie trakcyjne umożliwiające przejazd co najmniej 15 km poza siecią trakcyjną, co zwiększy elastyczność obsługi linii i pozwoli na elektryfikację tras dotychczas obsługiwanych przez autobusy.

Na wyposażeniu znajdą się m.in. półautomatyczne odbieraki prądu, klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy, nowoczesne systemy informacji pasażerskiej i biletowej, monitoring wizyjny oraz zaawansowana diagnostyka z możliwością zdalnej transmisji danych. To rozwiązania, które realnie podnoszą standard obsługi pasażera i efektywność zarządzania flotą.

Nowe trolejbusy dla Sofii: Škoda 27Tr i 32Tr z bateriami poza siecią
Nowe trolejbusy dla Sofii: Škoda 27Tr i 32Tr z bateriami poza siecią / fot EAD

Jaka cena?

Dostawy 12-metrowych trolejbusów Škoda 32Tr zaplanowano w ciągu 12 miesięcy od wejścia umowy w życie, natomiast przegubowe Škoda 27Tr mają trafić do Sofii w ciągu 15 miesięcy. Warunkiem uruchomienia kontraktów jest potwierdzenie finansowania z funduszy Unii Europejskiej.

Łączna wartość zamówień wynosi 56.190.000 EUR.56.190.000 / 236 439 900 PLN. Licząc od 56 190 000 EUR za 75 trolejbusów, to średnia cena jednego pojazdu wynosi 749 200 EUR. Przeliczając orientacyjnie na złote (kurs ~4,21 PLN/EUR otrzymujemy kwotę ok. 3,15 mln PLN za trolejbus. To oczywiście średnia – w praktyce pojazdy 18-metrowe są droższe, a 12-metrowe tańsze.

Nowy kontrakt wpisuje się w długofalową współpracę Škoda Group z Sofią. Cztery lata temu producent dostarczył do miasta 30 niskopodłogowych trolejbusów Škoda-Solaris 27Tr o wartości około 20 mln EUR, a obecnie realizuje także inne projekty w Bułgarii, w tym produkcję 25 elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz dostawę ośmiu pociągów metra dla Sofii.

Naszym zdaniem

Sofia konsekwentnie inwestuje w elektryczną komunikację miejską, a skala zamówienia – 75 pojazdów w jednym pakiecie – stawia ten projekt wśród najważniejszych kontraktów trolejbusowych ostatnich lat w regionie. Z drugiej strony oferta Škoda Group oceniana jest także jako wybór bardzo dyplomatyczny, pozwalający utrzymać dobre relacje z zamawiającym w Sofii przy jednoczesnym elastycznym podejściu do realizacji dużego kontraktu. Podział zamówienia pomiędzy nadwozia SOR i Solaris umożliwia zachowanie ciągłości współpracy z miastem, a równocześnie otwiera drogę do wprowadzenia iduetu Škoda–SOR na nowy rynek, obok już ugruntowanego modelu współpracy Škoda–Solaris.

Nowe trolejbusy dla Sofii: Škoda 27Tr i 32Tr z bateriami poza siecią
Nowe trolejbusy dla Sofii: Škoda 27Tr i 32Tr z bateriami poza siecią / fot EAD

Komentarze