Debiut elektrobusów Yutong U12 w MPK Siedlce i wyprzedaż starszych modeli MAN i Volvo
8 grudnia 2025 r. na ulice Siedlec wyjechały pierwsze z 14 fabrycznie nowych autobusów elektrycznych marki Yutong U12, dostarczonych przez Busnex Poland.
I to aż 8 miesięcy przed terminem ustalonym w umowie. To największy zastrzyk taborowy w historii lokalnego przewoźnika – MPK Siedlce – o wartości ponad 60 mln PLN, realizowany w ramach miejskiego przetargu i projektu współfinansowanego z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027. Równocześnie MPK rozpoczęło procedurę sprzedaży sześciu wycofanych z eksploatacji pojazdów. Dodajmy, że aktualnie trwa przetarg miasta na kolejne e-busy.
Rozkład jazdy
- Jakie modele autobusów elektrycznych trafiły do Siedlec w ramach nowej dostawy?
- Jakie starsze autobusy MPK przeznacza do sprzedaży?
- Z jakich środków finansowane jest siedleckie przejście na transport zeroemisyjny?
Debiut Yutongów w Siedlcach
Siedlce świętują jeden z największych kroków w kierunku rozwoju nowoczesnego transportu publicznego. Wszystkie **14 elektrobusów Yutong U12 dotarło do miasta z dużym wyprzedzeniem – pierwotnie ich dostawa planowana była na czerwiec 2026 r., później przesunięta na listopad 2025 r., lecz pojazdy już jeżdżą po mieście – m.in. obsługują linie 3 i 32.
To efekt umowy podpisanej 27 grudnia 2024 r. pomiędzy Miastem Siedlce a Busnex Poland, przedstawicielem chińskiego producenta Yutong.
Zakup jest częścią projektu „Zrównoważona mobilność miejska na terenie MOF Siedlce”, w ramach którego powstaje również nowoczesna infrastruktura energetyczna dla e-busów: wiata parkingowa z fotowoltaiką, magazyn energii oraz ładowarki plug-in i pantografowe.
Łączna wartość realizowanych umów wynosi ponad 60,6 mln PLN, przy czym miasto pozyskało 76 mln PLN wsparcia unijnego na całość programu elektromobilności.
Prezydent Siedlec Tomasz Hapunowicz podkreślił w mediach społecznościowych: „Na ulice Siedlec wyjechało właśnie 14 zupełnie nowych, zeroemisyjnych autobusów elektrycznych!”
Z kolei prezes MPK Siedlce, Bogdan Kozioł, już przy podpisaniu umowy mówił: „Cichsza i bardziej ekologiczna komunikacja miejska to nie tylko korzyść dla środowiska, ale i większy komfort pasażerów.”
Co oferują Yutongi U12?
Nowe Yutong U12 to 12-metrowe autobusy zeroemisyjne, które według danych MPK mogą pokonać nawet 300 km na jednym ładowaniu. Dzięki temu będą wykorzystywane nie tylko na liniach miejskich, ale również podmiejskich.
W pojazdach znalazł się m.in. przycisk napadowy, pozwalający kierowcy natychmiast zaalarmować dyspozytora w sytuacji zagrożenia.
Dostawa ta znacząco zwiększa elektryczną flotę Siedlec – do tej pory MPK dysponowało trzema MAN Lion’s City 12E, a kolejnych sześć elektrobusów jest już zamówionych.
Wyprzedaż starego taboru
Wraz z wejściem nowych „elektryków” przewoźnik ogłosił sprzedaż sześciu wyeksploatowanych autobusów:
• VOLVO 7000 (2003) – nr 063 (1 176 682 km)
• VOLVO 7000 (2003) – nr 064 (1 299 308 km)
• MAN NL283 (2004) – nr 066 (1 130 165 km)
• MAN NL283 (2004) – nr 067 (1 154 220 km)
• VOLVO 7700 (2005) – nr 068 (1 032 091 km)
• VOLVO 7700 (2005) – nr 069 (989 032 km; stan powypadkowy)**
Większość z nich posiada aktualne badania techniczne i może poruszać się samodzielnie, z wyjątkiem pojazdów oznaczonych jako 063, 066 oraz 069. Oględziny są możliwe do 12 grudnia, a oferty zakupu – składane do 15 grudnia 2025 r. – oceniane będą wyłącznie na podstawie ceny. Więcej tutaj.
Naszym zdaniem
Siedlce od kilku lat konsekwentnie przebudowują flotę w kierunku zeroemisyjnym. Najpierw pojawiły się MAN Lion’s City 12E, później miasto zamówiło kolejne elektryki, a podpisanie dużego kontraktu z Busnex Poland na 14 Yutongów U12 tylko przyspieszyło proces modernizacji. Fakt, że nowe autobusy dotarły osiem miesięcy wcześniej, jest rzadko spotykanym pozytywnym wyjątkiem w polskich projektach taborowych. Dodajmy, że aktualnie trwa przetarg miasta na kolejne e-busy.




Komentarze