Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Debiut elektrobusów Yutong U12 w MPK Siedlce i wyprzedaż starszych modeli MAN i Volvo

infobus
10.12.2025 07:02
0 Komentarzy

8 grudnia 2025 r. na ulice Siedlec wyjechały pierwsze z 14 fabrycznie nowych autobusów elektrycznych marki Yutong U12, dostarczonych przez Busnex Poland.

I to aż 8 miesięcy przed terminem ustalonym w umowie. To największy zastrzyk taborowy w historii lokalnego przewoźnika – MPK Siedlce – o wartości ponad 60 mln PLN, realizowany w ramach miejskiego przetargu i projektu współfinansowanego z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027. Równocześnie MPK rozpoczęło procedurę sprzedaży sześciu wycofanych z eksploatacji pojazdów. Dodajmy, że aktualnie trwa przetarg miasta na kolejne e-busy.

Rozkład jazdy

  1. Jakie modele autobusów elektrycznych trafiły do Siedlec w ramach nowej dostawy?
  2. Jakie starsze autobusy MPK przeznacza do sprzedaży?
  3. Z jakich środków finansowane jest siedleckie przejście na transport zeroemisyjny?
Autobusy Yutong U12 jeżdżą już po ulicach Siedlec
Autobusy Yutong U12 jeżdżą już po ulicach Siedlec / fot. Tomasz Hapunowicz – FB

Debiut Yutongów w Siedlcach

Siedlce świętują jeden z największych kroków w kierunku rozwoju nowoczesnego transportu publicznego. Wszystkie **14 elektrobusów Yutong U12 dotarło do miasta z dużym wyprzedzeniem – pierwotnie ich dostawa planowana była na czerwiec 2026 r., później przesunięta na listopad 2025 r., lecz pojazdy już jeżdżą po mieście – m.in. obsługują linie 3 i 32.

To efekt umowy podpisanej 27 grudnia 2024 r. pomiędzy Miastem Siedlce a Busnex Poland, przedstawicielem chińskiego producenta Yutong.

Zakup jest częścią projektu „Zrównoważona mobilność miejska na terenie MOF Siedlce”, w ramach którego powstaje również nowoczesna infrastruktura energetyczna dla e-busów: wiata parkingowa z fotowoltaiką, magazyn energii oraz ładowarki plug-in i pantografowe.

Łączna wartość realizowanych umów wynosi ponad 60,6 mln PLN, przy czym miasto pozyskało 76 mln PLN wsparcia unijnego na całość programu elektromobilności.

Prezydent Siedlec Tomasz Hapunowicz podkreślił w mediach społecznościowych: „Na ulice Siedlec wyjechało właśnie 14 zupełnie nowych, zeroemisyjnych autobusów elektrycznych!”

Z kolei prezes MPK Siedlce, Bogdan Kozioł, już przy podpisaniu umowy mówił: „Cichsza i bardziej ekologiczna komunikacja miejska to nie tylko korzyść dla środowiska, ale i większy komfort pasażerów.”

Co oferują Yutongi U12?

Nowe Yutong U12 to 12-metrowe autobusy zeroemisyjne, które według danych MPK mogą pokonać nawet 300 km na jednym ładowaniu. Dzięki temu będą wykorzystywane nie tylko na liniach miejskich, ale również podmiejskich.
W pojazdach znalazł się m.in. przycisk napadowy, pozwalający kierowcy natychmiast zaalarmować dyspozytora w sytuacji zagrożenia.

Dostawa ta znacząco zwiększa elektryczną flotę Siedlec – do tej pory MPK dysponowało trzema MAN Lion’s City 12E, a kolejnych sześć elektrobusów jest już zamówionych.

Wyprzedaż starego taboru

Wraz z wejściem nowych „elektryków” przewoźnik ogłosił sprzedaż sześciu wyeksploatowanych autobusów:

• VOLVO 7000 (2003) – nr 063 (1 176 682 km)
• VOLVO 7000 (2003) – nr 064 (1 299 308 km)
• MAN NL283 (2004) – nr 066 (1 130 165 km)
• MAN NL283 (2004) – nr 067 (1 154 220 km)
• VOLVO 7700 (2005) – nr 068 (1 032 091 km)
• VOLVO 7700 (2005) – nr 069 (989 032 km; stan powypadkowy)**

Większość z nich posiada aktualne badania techniczne i może poruszać się samodzielnie, z wyjątkiem pojazdów oznaczonych jako 063, 066 oraz 069. Oględziny są możliwe do 12 grudnia, a oferty zakupu – składane do 15 grudnia 2025 r. – oceniane będą wyłącznie na podstawie ceny. Więcej tutaj.

Naszym zdaniem

Siedlce od kilku lat konsekwentnie przebudowują flotę w kierunku zeroemisyjnym. Najpierw pojawiły się MAN Lion’s City 12E, później miasto zamówiło kolejne elektryki, a podpisanie dużego kontraktu z Busnex Poland na 14 Yutongów U12 tylko przyspieszyło proces modernizacji. Fakt, że nowe autobusy dotarły osiem miesięcy wcześniej, jest rzadko spotykanym pozytywnym wyjątkiem w polskich projektach taborowych. Dodajmy, że aktualnie trwa przetarg miasta na kolejne e-busy.

Autobusy Yutong U12 jeżdżą już po ulicach Siedlec / fot. Tomasz Hapunowicz - FB
Równocześnie MPK rozpoczęło procedurę sprzedaży sześciu wycofanych z eksploatacji pojazdów.

Komentarze