Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Kędzierzyn-Koźle z pierwszymi elektrykami od Solarisa. Będą kolejne

infobus
28.11.2025 08:07
0 Komentarzy

Od 28 listopada na ulice Kędzierzyna-Koźle wyjadą dwa nowe autobusy elektryczne Solaris, które dzień wcześniej oficjalnie zasiliły tabor MZK.

27 listopada klucze do pojazdów kierowcom przekazała prezydent miasta, Sabina Nowosielska, podkreślając, że to ważny krok w stronę zeroemisyjnego transportu i komfortowych warunków podróży dla mieszkańców. O kolejnym zamówieniu na Solarisy Urbino 12 electric pisaliśmy wcześniej w Transinfo.pl. Dodajmy, że aktualnie trwa przetarg na czwartą „dwójkę”.

Rozklad jazdy:

Nowe „niskopodłogowce”

Zostały wyposażone m.in. w klimatyzację, oświetlenie LED, systemy informacji pasażerskiej, ładowarki USB oraz bezpłatne Wi-Fi.

Obsłużą linie 3, 5, 7, 13 i 15, zapewniając cichą i ekologiczną komunikację w centralnych obszarach miasta.

W ramach inwestycji powstały również dwie pierwsze w mieście stacje ładowania pantografowego o mocy 250 kW. Zlokalizowano je na Pogorzelcu – przy skrzyżowaniu alei Partyzantów i ulicy Bema – oraz w Blachowni przy ulicy Szkolnej. Dzięki szybkiemu ładowaniu możliwe będzie uzupełnienie około 30% energii w zaledwie 10–15 minut, co pozwoli utrzymać ciągłość kursów przez cały dzień.

Zielony Transport Publiczny

Jak podkreśla MZK, na pełnym ładowaniu autobusy mogą pokonać około 200 km, a krótkie doładowania w trakcie przerw znacząco zwiększą ich efektywność. Całe przedsięwzięcie kosztowało 9 643 200 zł i obejmowało zakup pojazdów oraz montaż infrastruktury ładowania.

Projekt uzyskał znaczące wsparcie finansowe – 5,32 mln zł z programu „Zielony Transport Publiczny” NFOŚiGW oraz prawie 4 mln zł z Funduszy Europejskich dla Opolskiego na lata 2021–2027. Wkład własny miasta wyniósł jedynie 342 tys. zł.

Realizacja zadania „Zakup 2 autobusów elektrycznych zeroemisyjnych wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania pojazdów – etap II” to kolejny krok w stronę nowoczesnego, niskoemisyjnego transportu publicznego. Władze miasta zapowiadają dalsze działania wspierające rozwój mobilności opartej na ekologii i bezpieczeństwie pasażerów.

Komentarze