Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Kielce odnawia flotę. Cztery nowe przegubowe MAN-y już po odbiorach

infobus
28.11.2025 13:02
0 Komentarzy

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach odebrało wstępnie cztery nowe autobusy przegubowe MAN Lion`s City 18 C, które w najbliższych dniach trafią do eksploatacji.

Odbiór odbył się w listopadzie w fabryce MAN Truck & Bus w Starachowicach, a dostawa to efekt umowy realizowanej na rzecz ZTM Kielce, który wymaga od operatora stałej odnowy i podnoszenia jakości taboru.

Rozkład jazdy:

Kieleckie zakupy taborowe

Nowe pojazdy zostały zamówione 1,5 roku temu, a MPK Kielce oczekiwało na nie od końca marca 2025. Teraz przeszły wstępny odbiór techniczny w Starachowicach i przechodzą końcową konfigurację – montaż wyświetlaczy i kasowników. Spółka szacuje, że pierwsze kursy na liniach kieleckiego transportu publicznego wykonają już na początku grudnia.

Pojazdy to 18-metrowe, wielkopojemne autobusy przegubowe klasy I kategorii MEGA, wyposażone w niskoemisyjne silniki EURO VI, układ klimatyzacji oraz pełny standard obowiązujący w kieleckim systemie transportowym. Zastąpią starsze wozy używane na liniach o największych potokach pasażerskich.

Inwestycja jest w całości finansowana ze środków własnych MPK Kielce, co ma znaczenie w kontekście obowiązującej umowy z ZTM Kielce. Organizator wymaga utrzymania określonego wieku, standardu i dostępności taboru. Stąd MPK od kilku lat prowadzi intensywny proces odnowy floty, aby zachować pozycję głównego operatora w mieście i spełniać parametry usługowe określone przez ZTM.

Konsekwentna odnowa

Według MPK inwestycje taborowe z ostatnich trzech lat obejmują 40 autobusów o łącznej wartości około 70 mln zł. To blisko 1/3 całej floty. Z tej puli:

  • 14 to autobusy przegubowe MEGA
     – 12 MAN-ów
     – 2 Solarisy,
  • 26 to autobusy standardowe MAXI
     – 20 MAN-ów
     – 14 Solarisów,
  • dodatkowo zakupiono 4 Autosany oraz 2 używane Mercedesy Conecto.

Nowe MAN-y zwiększą liczbę przegubowych autobusów do 14 sztuk w ramach odnowy z lat 2022–2025. MPK podkreśla, że systematyczne inwestycje przekładają się na poprawę niezawodności i jakości obsługi pasażerów.

Umowa eksploatacyjna między MPK a ZTM określa m.in.:

  • minimalny standard taboru na liniach miejskich,
  • wymogi techniczne, emisje, dostępność i pojemność autobusów,
  • obowiązek utrzymywania odpowiedniej rezerwy taborowej,
  • konieczność sukcesywnego odmładzania floty.

Komentarze