MPK Kielce odnawia flotę. Cztery nowe przegubowe MAN-y już po odbiorach
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach odebrało wstępnie cztery nowe autobusy przegubowe MAN Lion`s City 18 C, które w najbliższych dniach trafią do eksploatacji.
Odbiór odbył się w listopadzie w fabryce MAN Truck & Bus w Starachowicach, a dostawa to efekt umowy realizowanej na rzecz ZTM Kielce, który wymaga od operatora stałej odnowy i podnoszenia jakości taboru.
Rozkład jazdy:
Kieleckie zakupy taborowe
Nowe pojazdy zostały zamówione 1,5 roku temu, a MPK Kielce oczekiwało na nie od końca marca 2025. Teraz przeszły wstępny odbiór techniczny w Starachowicach i przechodzą końcową konfigurację – montaż wyświetlaczy i kasowników. Spółka szacuje, że pierwsze kursy na liniach kieleckiego transportu publicznego wykonają już na początku grudnia.
Pojazdy to 18-metrowe, wielkopojemne autobusy przegubowe klasy I kategorii MEGA, wyposażone w niskoemisyjne silniki EURO VI, układ klimatyzacji oraz pełny standard obowiązujący w kieleckim systemie transportowym. Zastąpią starsze wozy używane na liniach o największych potokach pasażerskich.
Inwestycja jest w całości finansowana ze środków własnych MPK Kielce, co ma znaczenie w kontekście obowiązującej umowy z ZTM Kielce. Organizator wymaga utrzymania określonego wieku, standardu i dostępności taboru. Stąd MPK od kilku lat prowadzi intensywny proces odnowy floty, aby zachować pozycję głównego operatora w mieście i spełniać parametry usługowe określone przez ZTM.
Konsekwentna odnowa
Według MPK inwestycje taborowe z ostatnich trzech lat obejmują 40 autobusów o łącznej wartości około 70 mln zł. To blisko 1/3 całej floty. Z tej puli:
- 14 to autobusy przegubowe MEGA
– 12 MAN-ów
– 2 Solarisy, - 26 to autobusy standardowe MAXI
– 20 MAN-ów
– 14 Solarisów, - dodatkowo zakupiono 4 Autosany oraz 2 używane Mercedesy Conecto.
Nowe MAN-y zwiększą liczbę przegubowych autobusów do 14 sztuk w ramach odnowy z lat 2022–2025. MPK podkreśla, że systematyczne inwestycje przekładają się na poprawę niezawodności i jakości obsługi pasażerów.
Umowa eksploatacyjna między MPK a ZTM określa m.in.:
- minimalny standard taboru na liniach miejskich,
- wymogi techniczne, emisje, dostępność i pojemność autobusów,
- obowiązek utrzymywania odpowiedniej rezerwy taborowej,
- konieczność sukcesywnego odmładzania floty.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok



Komentarze