Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wiener Linien z wodorowa linią 39A. Caetano i Toyota debiutują w regionie z autobusami H2

infobus
27.11.2025 13:02
0 Komentarzy

Wiedeńskie Wiener Linien od 1 grudnia 2025 roku całkowicie przestawiają linię 39A na wodór z autobusami H2.City Gold od CatanoBus i Toyota.

To już 12. linię obsługiwana wyłącznie pojazdami bezemisyjnymi w stolicy Austrii. Do tego wprowadzenie wodorowych autobusów portugalskiego producenta CaetanoBus to zarazem wyraźny sygnał, że do Europy Środkowej wchodzą nowe marki pojazdów dla transportu publicznego.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów wodorowych obsługuje teraz linię 39A – 10 czy 20?
  2. Jaką technologię napędową wykorzystują nowe autobusy – wodór czy baterie trakcyjne?
  3. Jaki zasięg deklaruje producent dla modelu H2.City Gold – 400 km czy 150 km?
Linia 39A bez emisji. Wiedeń wzmacnia pozycję lidera i otwiera drzwi nowym producentom autobusów / fot. Wiener Linien/Simon Wöhrer
Linia 39A bez emisji. Wiedeń wzmacnia pozycję lidera i otwiera drzwi nowym producentom autobusów / fot. Wiener Linien/Simon Wöhrer

Wodorowa rewolucja w Wiedniu

Od 1 grudnia 2025 r. na linii 39A kursuje dziesięć nowych, zeroemisyjnych autobusów wodorowych. To jedna z najbardziej wymagających topograficznie tras w mieście – ze stromymi podjazdami, krótkimi odstępami między przystankami i dużą liczbą pasażerów. Nowe pojazdy CaetanoBus mają te wyzwania obsłużyć dzięki niższej masie i długiemu zasięgowi. Każdy autobus może przejechać 400 km bez tankowania, co pozwala na obsługę całego dnia pracy, a nawet nocnej zmiany.

Gudrun Senk, techniczna dyrektor Wiener Linien, powiedziała: „Po wprowadzeniu mniejszych autobusów bateryjno-wodorowych w centrum miasta, na linię 39A ruszają w grudniu ich „starsi bracia”. To kolejny dowód na to, że Wiener Linien są liderem działań na rzecz klimatu. Dzięki technologii wodorowej możemy jeździć przez całą dobę. Kierowcy testowali autobusy w realnych warunkach i są gotowi do startu.”

Producent – portugalski CaetanoBus – wraz z partnerem technologicznym Toyota wprowadza do naszego regionu zupełnie nowe portfolio autobusów H2. To istotne, bo do tej pory rynek woforowy Europy Środkowej był zdominowany przez Soalrisa i Mercedesa. Pojawienie się CaetanoBus z modelem H2.City Gold otwiera nowy etap konkurencji technologicznej.

Autobus ma 11,995 m długości, trzy pary drzwi i mieści 78 pasażerów. Wyposażono go w centralny silnik Siemens 180 kW, ogniwo paliwowe Toyota 70 kW oraz zestaw pięciu zbiorników o łącznej pojemności 37,5 kg wodoru. Do tego pełna klimatyzacja i osobne miejsce dla wózka oraz wózka dziecięcego. Przed wdrożeniem pojazdy były intensywnie testowane, a kierowcy przeszli szkolenia.

Ulli Sima, radna ds. transportu: „Inwestujemy na dużą skalę w rozwój przyjaznego środowisku transportu. W tym roku otwieramy nowe linie tramwajowe, a w przyszłym ruszy linia 18. W autobusach kluczowe są nowe technologie napędowe. Wodorowe autobusy, które wyjadą na trasy od pierwszego grudnia, potwierdzają naszą rolę lidera w zrównoważonej mobilności.”

Linia 39A bez emisji. Wiedeń wzmacnia pozycję lidera i otwiera drzwi nowym producentom autobusów / fot. Wiener Linien/Simon Wöhrer
Linia 39A bez emisji. Wiedeń wzmacnia pozycję lidera i otwiera drzwi nowym producentom autobusów / fot. Wiener Linien/Simon Wöhrer

Inwestycja na poziomie europejskim

Zakup i eksploatacja nowych autobusów kosztują około 10,4 mln euro. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską i austriackie Ministerstwo Innowacji, Mobilności i Infrastruktury. Pojazdy stacjonują w bazie Leopoldau, gdzie Wiener Linien dysponują własną stacją tankowania wodoru. Sam wodór powstaje w ramach grupy Wiener Stadtwerke – produkuje go Wien Energie na Smart Campusie Wiener Netze.

Już teraz ponad 80 procent pasażerów podróżuje w Wiedniu niskoemisyjnie, z wykorzystaniem metra, tramwajów i flotą 70 elektrobusów. Linia 39A jest natomiast pierwszą linią obsługiwaną wyłącznie wodorem, a dwunastą całkowicie zeroemisyjną w całej sieci.

Monika Unterholzner, zastępczyni dyrektora generalnego Wiener Stadtwerke, podkreśla: „Firmy należące do Wiener Stadtwerke łączą siły, dzięki czemu Wiedeń po raz kolejny staje się wzorem dla Europy w dekarbonizacji transportu publicznego. Wien Energie produkuje ekologiczny wodór, który zasila autobusy Wiener Linien i pozwala wozić pasażerów bez emisji.”

To wdrożenie ma większe znaczenie niż tylko modernizacja jednej linii. Dla Europy Środkowo-Wschodniej wejście CaetanoBus i współpraca z Toyota to ewidentny przełom. Rynek autobusów miejskich w Polsce, Czechach, na Węgrzech czy w Słowenii wciąż czeka na większą dywersyfikację producentów wodorowych. Pojawienie się seryjnych pojazdów CaetanoBus w Austrii zwiększa prawdopodobieństwo, że te marki zaczną pojawiać się także u naszych operatorów i w regionalnych przetargach.

Linia 39A bez emisji. Wiedeń wzmacnia pozycję lidera i otwiera drzwi nowym producentom autobusów / fot. Wiener Linien/Simon Wöhrer
Linia 39A bez emisji. Wiedeń wzmacnia pozycję lidera i otwiera drzwi nowym producentom autobusów / fot. Wiener Linien/Simon Wöhrer

Trochę techniki – najważniejsze dane

  • Typ pojazdu: TOYOTA CAETANO H2.City Gold
  • Producent: CaetanoBus – Fabricação de Carroçarias S.A. (Portugalia)
  • Długość: 11,995 m
  • Drzwi: 3 pary podwójne
  • Pojemność: 78 pasażerów (33 siedzących, 45 stojących + miejsce multifunkcyjne)
  • Napęd: silnik centralny Siemens 180 kW
  • Ogniwo paliwowe: Toyota 70 kW
  • Zbiorniki wodoru: 5 × 7,5 kg = 37,5 kg
  • Zasięg: min. 400 km

Wodór tankowany H2.City Gold przez produkowany jest lokalnie z odnawialnych źródeł. Dzięki temu cały łańcuch energetyczny pozostaje zeroemisyjny. To kolejny przykład współpracy wewnątrz holdingu Wiener Stadtwerke, gdzie transport, energetyka i infrastruktura pracują na wspólny cel – neutralność klimatyczną.

Linia 39A bez emisji. Wiedeń wzmacnia pozycję lidera i otwiera drzwi nowym producentom autobusów / fot. Wiener Linien/Simon Wöhrer
Linia 39A bez emisji. Wiedeń wzmacnia pozycję lidera i otwiera drzwi nowym producentom autobusów / fot. Wiener Linien/Simon Wöhrer

Komentarze