Wiener Linien z wodorowa linią 39A. Caetano i Toyota debiutują w regionie z autobusami H2
Wiedeńskie Wiener Linien od 1 grudnia 2025 roku całkowicie przestawiają linię 39A na wodór z autobusami H2.City Gold od CatanoBus i Toyota.
To już 12. linię obsługiwana wyłącznie pojazdami bezemisyjnymi w stolicy Austrii. Do tego wprowadzenie wodorowych autobusów portugalskiego producenta CaetanoBus to zarazem wyraźny sygnał, że do Europy Środkowej wchodzą nowe marki pojazdów dla transportu publicznego.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów wodorowych obsługuje teraz linię 39A – 10 czy 20?
- Jaką technologię napędową wykorzystują nowe autobusy – wodór czy baterie trakcyjne?
- Jaki zasięg deklaruje producent dla modelu H2.City Gold – 400 km czy 150 km?
Wodorowa rewolucja w Wiedniu
Od 1 grudnia 2025 r. na linii 39A kursuje dziesięć nowych, zeroemisyjnych autobusów wodorowych. To jedna z najbardziej wymagających topograficznie tras w mieście – ze stromymi podjazdami, krótkimi odstępami między przystankami i dużą liczbą pasażerów. Nowe pojazdy CaetanoBus mają te wyzwania obsłużyć dzięki niższej masie i długiemu zasięgowi. Każdy autobus może przejechać 400 km bez tankowania, co pozwala na obsługę całego dnia pracy, a nawet nocnej zmiany.
Gudrun Senk, techniczna dyrektor Wiener Linien, powiedziała: „Po wprowadzeniu mniejszych autobusów bateryjno-wodorowych w centrum miasta, na linię 39A ruszają w grudniu ich „starsi bracia”. To kolejny dowód na to, że Wiener Linien są liderem działań na rzecz klimatu. Dzięki technologii wodorowej możemy jeździć przez całą dobę. Kierowcy testowali autobusy w realnych warunkach i są gotowi do startu.”
Producent – portugalski CaetanoBus – wraz z partnerem technologicznym Toyota wprowadza do naszego regionu zupełnie nowe portfolio autobusów H2. To istotne, bo do tej pory rynek woforowy Europy Środkowej był zdominowany przez Soalrisa i Mercedesa. Pojawienie się CaetanoBus z modelem H2.City Gold otwiera nowy etap konkurencji technologicznej.
Autobus ma 11,995 m długości, trzy pary drzwi i mieści 78 pasażerów. Wyposażono go w centralny silnik Siemens 180 kW, ogniwo paliwowe Toyota 70 kW oraz zestaw pięciu zbiorników o łącznej pojemności 37,5 kg wodoru. Do tego pełna klimatyzacja i osobne miejsce dla wózka oraz wózka dziecięcego. Przed wdrożeniem pojazdy były intensywnie testowane, a kierowcy przeszli szkolenia.
Ulli Sima, radna ds. transportu: „Inwestujemy na dużą skalę w rozwój przyjaznego środowisku transportu. W tym roku otwieramy nowe linie tramwajowe, a w przyszłym ruszy linia 18. W autobusach kluczowe są nowe technologie napędowe. Wodorowe autobusy, które wyjadą na trasy od pierwszego grudnia, potwierdzają naszą rolę lidera w zrównoważonej mobilności.”
Inwestycja na poziomie europejskim
Zakup i eksploatacja nowych autobusów kosztują około 10,4 mln euro. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską i austriackie Ministerstwo Innowacji, Mobilności i Infrastruktury. Pojazdy stacjonują w bazie Leopoldau, gdzie Wiener Linien dysponują własną stacją tankowania wodoru. Sam wodór powstaje w ramach grupy Wiener Stadtwerke – produkuje go Wien Energie na Smart Campusie Wiener Netze.
Już teraz ponad 80 procent pasażerów podróżuje w Wiedniu niskoemisyjnie, z wykorzystaniem metra, tramwajów i flotą 70 elektrobusów. Linia 39A jest natomiast pierwszą linią obsługiwaną wyłącznie wodorem, a dwunastą całkowicie zeroemisyjną w całej sieci.
Monika Unterholzner, zastępczyni dyrektora generalnego Wiener Stadtwerke, podkreśla: „Firmy należące do Wiener Stadtwerke łączą siły, dzięki czemu Wiedeń po raz kolejny staje się wzorem dla Europy w dekarbonizacji transportu publicznego. Wien Energie produkuje ekologiczny wodór, który zasila autobusy Wiener Linien i pozwala wozić pasażerów bez emisji.”
To wdrożenie ma większe znaczenie niż tylko modernizacja jednej linii. Dla Europy Środkowo-Wschodniej wejście CaetanoBus i współpraca z Toyota to ewidentny przełom. Rynek autobusów miejskich w Polsce, Czechach, na Węgrzech czy w Słowenii wciąż czeka na większą dywersyfikację producentów wodorowych. Pojawienie się seryjnych pojazdów CaetanoBus w Austrii zwiększa prawdopodobieństwo, że te marki zaczną pojawiać się także u naszych operatorów i w regionalnych przetargach.
Trochę techniki – najważniejsze dane
- Typ pojazdu: TOYOTA CAETANO H2.City Gold
- Producent: CaetanoBus – Fabricação de Carroçarias S.A. (Portugalia)
- Długość: 11,995 m
- Drzwi: 3 pary podwójne
- Pojemność: 78 pasażerów (33 siedzących, 45 stojących + miejsce multifunkcyjne)
- Napęd: silnik centralny Siemens 180 kW
- Ogniwo paliwowe: Toyota 70 kW
- Zbiorniki wodoru: 5 × 7,5 kg = 37,5 kg
- Zasięg: min. 400 km
Wodór tankowany H2.City Gold przez produkowany jest lokalnie z odnawialnych źródeł. Dzięki temu cały łańcuch energetyczny pozostaje zeroemisyjny. To kolejny przykład współpracy wewnątrz holdingu Wiener Stadtwerke, gdzie transport, energetyka i infrastruktura pracują na wspólny cel – neutralność klimatyczną.



Komentarze