MPK Świdnica po KIO wybiera nową ofertę na OZE i zielony prąd do elektrobusów
MPK Świdnica zakończyło jedno z najbardziej skomplikowanych postępowań sektora transportu publicznego w zakresie inwestycji w instalacje OZE w 2025 roku.
Po unieważnieniu wyboru Arinea i nakazanej przez KIO ponownej ocenie ofert, 19 listopada 2025 r. przewoźnik wskazał jako najkorzystniejszą propozycję ML System+, która zdobyła najwyższą punktację w powtórzonej procedurze. O tej inwetycji pisaliśmy już w TransInfo. Dodajmy, że równolegle dolnośląski przewoźnik odebrał najnowsze elektrobusy od Solarisa i zamówiły do nich kolejne ładowarki.
Rozkład jazdy:
- Czy instalacje OZE poprawią zasilanie ładowarek autobusów elektrycznych w Świdnicy?
- Czy projekt wyspy energetycznej pomoże obniżyć koszty transportu publicznego?
- Czy tak duża farma PV i turbiny wspierają rozwój ekomobilności w mieście?
Instalacje OZE
Przedmiotem świdnickiego zamówienia była budowa kompleksowej instalacji OZE typu off-grid na terenie zajezdni MPK Świdnica. Projekt obejmował wykonanie farmy fotowoltaicznej, montaż pionowych turbin wiatrowych, dostawę i uruchomienie magazynu energii oraz wdrożenie systemu zarządzania energią. To kluczowy element strategii miasta, mający zapewnić „zielony prąd” dla infrastruktury ładowania miejskich autobusów elektrycznych.
Zamówienie obejmowało m.in. farmę PV o mocy 1,33 MW AC, instalację 30 pionowych turbin wiatrowych o łącznej mocy 0,3 MW, magazyn energii o pojemności 1,5 MWh z opcją rozbudowy do 6 MWh, a także kompletny system energetyczny funkcjonujący w modelu wyspy energetycznej, niezależnej od sieci krajowej. MPK podkreśla, że będzie to jeden z pierwszych tego typu projektów w Polsce.
Zakres zamówienia obejmuje:
– budowę farmy fotowoltaicznej o mocy 1,33 MW AC wraz z infrastrukturą,
– instalację 30 pionowych turbin wiatrowych 10 kW każda (łącznie 0,3 MW),
– dostawę i montaż magazynu energii o pojemności 1,5 MWh z prawem opcji rozbudowy do 6 MWh,
– wdrożenie systemu zarządzania energią w pełni kompatybilnego z pracą ładowarek plug-in,
– możliwość realizacji prawa opcji na magazyn w trakcie obowiązywania umowy,
– pełną integrację techniczną komponentów.
Finalizacja inwestycji planowana jest do 30 czerwca 2026 roku. MPK podkreśla, że będzie to jedna z pierwszych w Polsce instalacji miejskich OZE projektowanych wyłącznie na potrzeby transportu publicznego w formule wyspowej.
Cztery oferty
31 lipca 2025 r. otwarto cztery oferty. Zestawienie wyglądało następująco:
- ML System+ — 45.191.471,82 PLN brutto (36.734.525 PLN netto)
- ELEKTROTIM — 48.954.000,00 PLN brutto (39.800.000 PLN netto)
- ARINEA — 21.543.000,36 PLN brutto (17.520.325 PLN netto)
- ELBUD Poznań + NOMAD Electric — 44.433.750,00 PLN brutto (36.120.529 PLN netto)
Kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 49.234.739,23 PLN brutto, więc wszystkie propozycje — w tym oferta Arinea, która była o ponad 23 mln zł tańsza niż budżet — zmieściły się w zakładanym limicie.
25 września 2025 r. MPK Świdnica wybrało najtańszą ofertę Arinea, która uzyskała 94 pkt, wyprzedzając ML System+ oraz ELBUD/NOMAD.
Odwołanie i wyrok KIO
Jednak konkurent, czyli ML System+, wniósł odwołanie do KIO, zarzucając m.in. rażąco niską cenę oraz inne naruszenia w ocenie oferty.
- 18 listopada 2025 r. Krajowa Izba Odwoławcza (sygn. KIO 4268/25) w całości uwzględniła odwołanie i nakazała zamawiającemu:
- unieważnienie wyboru ARINEA,
- odrzucenie jej oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 i 8 PZP,
- ponowną ocenę ofert nieodrzuconych.
MPK zastosowało się do wyroku i 19 listopada 2025 r. opublikowało nową ocenę ofert, która wywróciła pierwotny wynik. Po eliminacji ofert Arinea (odrzucona na podstawie decyzji KIO) oraz Elektrotim (niedostarczenie części II SWZ), do oceny pozostały dwie propozycje. Uwzględnione przez zamawiającego kryteria były następujące:
- ✅ cena – 60%
- ✅ czas reakcji na zgłoszenie awarii – 10%
- ✅ warunki gwarancji – 30%
Ostateczny wynik to: ML System+ (98,80 pkt) i ELBUD/NOMAD (94,00 pkt). O zwycięstwie ML System+ zadecydowały dwa elementy:
- ML System+ zaoferował 45.191.471,82 PLN brutto, co przy kryterium 60% dało mu 58,80 pkt. ELBUD/Nomad – 44.433.750,00 PLN brutto, co dało 60 pkt — najlepszy wynik.
- ML System+ uzyskał 30 pkt, zdobywając maksimum m.in. za: – najdłuższe gwarancje na moduły PV (powyżej 24 lat),
- – najdłuższą gwarancję magazynu energii (powyżej 18 lat), – wysokie parametry gwarancji na turbiny i pozostałe komponenty. Z kolei ELBUD/Nomad otrzymał 24 pkt — słabszy wynik w kategorii gwarancji przesądził o różnicy. Przy kryterium czasu reakcji na awarię obie firmy zdobyły maksymalne 10 pkt.
W efekcie przewaga ML System+ nad konsorcjum ELBUD/Nomad wyniosła 4,8 pkt. Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 49.234.739,23 PLN brutto, co pozwala na podpisanie umowy bez konieczności zwiększania budżetu. Szczegółowe informacje o zamówieniu dostępne są w SWZ: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-5136252f-2975-11ef-b373-0e435a8a43bc





Komentarze