Po wypadku w Czechach dalsze utrudnienia w kursowaniu pociągów i pierwsze hipotezy
Około 40 osób zostało rannych – w tym dwie ciężko – w wyniku czołowego zderzenia dwóch pociągów, do którego doszło w czwartek rano między miejscowościami Dívčice i Zliv w kraju południowoczeskim.
Do wypadku doszło około godz. 6.20. Jak potwierdziły służby ratunkowe oraz Inspekcja Transportu Kolejowego, zderzył się pociąg osobowy relacji Dívčice–České Budějovice z ekspresowym składem kursującym między Czeskimi Budziejowicami a Pilznem.
Rozkład jazdy:
- Jakie są wstępne ustalenia dotyczące przyczyny zderzenia pociągów pod Czeskimi Budziejowicami?
- Jak funkcjonuje zastępcza komunikacja autobusowa na odcinku České Budějovice – Dívčice?
- W jaki sposób poszkodowani pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie od ČD?
Akcja ratunkowa i poszkodowani
Na miejscu interweniowało kilka zespołów pogotowia, strażacy, specjalny autobus do ewakuacji rannych oraz śmigłowiec ratunkowy. Najciężej poszkodowani zostali przetransportowani do szpitala w Czeskich Budziejowicach. Około 20 osób odniosło lekkie obrażenia.
Pasażerowie, którzy nie wymagali hospitalizacji, ale nie byli w stanie kontynuować podróży, zostali przewiezieni do remizy strażackiej w Czeskich Budziejowicach, gdzie czekają na odbiór przez członków rodzin. Strażacy uruchomili specjalną infolinię dla bliskich poszkodowanych: 950 230 835, aby umożliwić im uzyskanie informacji o rannych i miejscach ich przetransportowania.
Uszkodzone składy na torach. Trudne warunki w kabinach maszynistów
Oba pociągi po zderzeniu pozostały na torach. Wagony nie przewróciły się, a ratownicy nie musieli używać ciężkiego sprzętu do ewakuacji pasażerów. Najbardziej zniszczone zostały kabiny maszynistów – jeden z nich odniósł obrażenia.
Najbardziej prawdopodobną przyczyną wypadku było przejechanie przez maszynistę pociągu ekspresowego sygnału „stop”. Policja oraz służby kolejowe prowadzą szczegółowe dochodzenie. Media podają, że obaj maszyniści byli trzeźwi.
Brak systemu ETCS na linii 190
Wypadek miał miejsce na linii nr 190 między Czeskimi Budziejowicami a Pilznem. Nie jest to główny korytarz transportowy w Czechach, dlatego – jak podaje Zdopravy.cz – nie ma tam systemu zarządzania ruchem kolejowym ETCS. Brakuje również starszej generacji urządzeń zabezpieczających.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W planach na najbliższe 10 lat znajdują się modernizacja trasy, dobudowanie drugiego toru oraz zwiększenie prędkości pociągów do 200 km/h.
Wstrzymany ruch i organizacja zastępczej komunikacji autobusowej
Ruch kolejowy między stacjami Zliv a Dívčice pozostaje całkowicie wstrzymany. Pociągi dalekobieżne linii R 11 (Plzeň – České Budějovice – Jihlava – Brno) są na odcinku České Budějovice – Dívčice zastępowane autobusami. Podróżni muszą liczyć się z opóźnieniami sięgającymi około 30 minut.
Zastępcza komunikacja autobusowa funkcjonuje również za pociągi regionalne na tym samym odcinku. Na stacjach České Budějovice oraz Dívčice dyżurują informatorzy i koordynatorzy, którzy pomagają pasażerom kierować się do odpowiednich autobusów.
Aktualne informacje o utrudnieniach kolejowych są publikowane na stronie ČD.
Czeskie Koleje zapowiadają odszkodowania
Czeskie Koleje poinformowały, że pasażerowie obu składów otrzymają odszkodowanie zarówno za odniesione obrażenia, jak i za szkody materialne. Osoby poszkodowane lub ich bliscy proszeni są o kontakt pod adresem e-mail: [email protected], gdzie otrzymają szczegółowe informacje dotyczące procedur.
Możliwe wznowienie ruchu późnym popołudniem
Według informacji przewoźnika przywrócenie ruchu na tym odcinku może nastąpić w czwartek późnym popołudniem. Do tego czasu podróżni muszą korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej.





Komentarze