Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsza prezentacja autobusów VinFast w Polsce: Tor Modlin na starcie ekspansji

infobus
13.11.2025 15:02
0 Komentarzy

9 listopada 2025 roku na torze Modlin odbyła się pierwsza w Polsce prezentacja autobusów elektrycznych marki VinFast.

Wydarzenie zgromadziło operatorów i partnerów transportu publicznego z całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej, pokazując skalę zainteresowania tym nowym graczem na rynku e-busów. Polska, podobnie jak kraje bałtyckie, jest jednym z kluczowych obszarów, na które VinFast kieruje swoje działania w ramach budowy sieci sprzedaży i serwisu w Europie. Zresztą to właśnie Estonia jako pierwsza w regionie zamówiła pierwsze wietnamskie autobusy. O debiucie mari na Busworld 2025 pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Czy VinFast planuje uruchomić w Polsce centrum serwisowe dla swoich autobusów elektrycznych?
  2. Kiedy dokładnie ruszą testy modelu EB8 w wersji Low Entry?
  3. Czy któryś z polskich operatorów wyraził zainteresowanie zakupem autobusów VinFast po prezentacji w Modlinie?
Pierwsza prezentacja autobusow VinFast w Polsce
Pierwsza prezentacja autobusów VinFast w Polsce

Dwa modele na początek

Na torze testowym w Modlinie zaprezentowano dwa modele: VinFast EB8 i VinFast EB12. Ten drugi przyciągał szczególną uwagę, jako model 12-metrowy skonfigurowany z myślą o spełnieniu wszystkich norm europejskich (UNECE, CE), jaki homologacji. EB12 dysponuje napędem o łącznej mocy 250 kW, baterią LFP o pojemności 422 kWh i deklarowanym zasięgiem przekraczającym 400 km. VinFast zapewnia także, że pojazd jest gotowy na szybkie ładowanie z mocą do 140 kW.

Z kolei VinFast EB8 to propozycja midibusowa, o długości 8,6 metra, z baterią 359 kWh i silnikiem centralnym o mocy 200 kW. Producent deklaruje zasięg około 290 km i docelowe zastosowanie w warunkach miejskich, w tym na trasach typu feeder lub linii o mniejszym obłożeniu. Ten pojazd o sporym potencjale w naszym regionie zostanie zaprentowany do połowy 2026 roku w wersji Low Entry. Aktualnie testowy egzemplarze jest konstrukcją średniopodłogową – z uwagi na baterie w podłodze – zamówioną prze wietnamskiego przewoźnika.

Prezentacja w Polsce była nie tylko pokazem technologicznym, ale też testem dla operatorów. Goście mogli na własnej skórze sprawdzić jakość jazdy, wyciszenie, pracę zawieszenia oraz ergonomię wnętrza. Uwagę zwracały również systemy wspomagające kierowcę i rozbudowane funkcje pokładowe, jak np. ADAS, klimatyzacja z pompą ciepła, rampy dla wózków i rozbudowane zestawy gniazd USB.

Za organizację pokazu w Polsce odpowiada spółka VinFast France SAS z siedzibą w Paryżu, która rozpoczyna budowę sieci dilerskiej i serwisowej w Polsce.

Pierwsza prezentacja autobusow VinFast w Polsce

Co istotne z perspektywy operatorów w Polsce, VinFast deklaruje gotowość do wdrożenia modelu serwisowego, sieci części zamiennych oraz lokalnych punktów wsparcia technicznego już od 2026 roku. W dobie transformacji taborowej i planów dofinansowań z KPO czy Zielonego Transportu Publicznego, pojawienie się nowej oferty z Azji może wpłynąć na ceny rynkowe i konkurencyjność przetargową.

Dla wielu uczestników wydarzenie w Modlinie było pierwszym osobistym kontaktem z marką VinFast, która dopiero buduje swoją rozpoznawalność poza segmentem aut osobowych. Jednak jak pokazuje skala przygotowań do Busworld Europe 2025, ambicje producenta sięgają dużo dalej niż tylko „pierwszego wrażenia”. Czy VinFast znajdzie swoje miejsce na wymagającym rynku autobusów miejskich w Polsce? Czas pokaże, ale start zapowiada się obiecująco.

Pierwsza prezentacja autobusow VinFast w Polsce
Pierwsza prezentacja autobusów VinFast w Polsce

Komentarze